Wat is de rechtspositie van een zakelijke afnemer ten opzichte van een leverancier?

Een ondernemer sluit regelmatig overeenkomsten 'op afstand' – online of via de telefoon, van zakelijk internet tot het registreren van een domeinnaam. Een consument heeft daarbij altijd 14 dagen bedenktijd en kan binnen die termijn van de koop, af, zonder verdere gevolgen. Deze consumentenbescherming geldt echter niet voor bedrijven. Wie als ondernemer via de telefoon of mail iets bestelt, heeft geen bedenktijd. De wet gaat er hierbij van uit dat ondernemers meer verstand van zaken hebben en zich beter verdiepen in de diensten en producten die ze afnemen.
Als u zich als ondernemer toch bedenkt, bent u afhankelijk van de welwillendheid van de leverancier. Misschien is hij coulant genoeg om te ruilen of een ander voorstel te doen. Maar als die optie niet is vastgelegd in het contract of in de algemene voorwaarden van de leverancier, dan bent u juridisch gezien gebonden aan de overeenkomst. Wanneer een nieuw gekocht niet goed werkt, kunt u zich uiteraard wel altijd beroepen op non-conformiteit: de leverancier moet zorgen dat zijn spullen of diensten wel werken zoals ze bedoeld zijn.
Wat niet in de wet is opgenomen, kunt u wel zelf vastleggen in de overeenkomst met de leverancier, bijvoorbeeld specifieke afspraken over een bedenktijd, of over garantie voor het geval nieuwe online software tegenvalt.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 263 vragen en antwoorden over Startende ondernemers.