Slaag- en faalfactoren bij fusie-management. Voorbeelden, onderzoeksresultaten, praktijkervaringen, vuistregels en tips. Valkuilen bij fusies en acquisities. Machtsstrijd of botsing van culturen? Wat prioriteit geven in de fusiebesprekingen? De fusie is rond! Wat nu?
Wrijving
Als twee bedrijven met behoorlijke omvang samengaan, is het belangrijk dat de werknemers niet tegenover elkaar komen te staan door hun verschillende achtergronden. Dat kost onnodige interne energie en levert eerder verlies dan winst op en dat was toch eigenlijk het oorspronkelijke doel van het samengaan van de twee bedrijven. Geef ze beide iets nieuws dat past bij de visie van het nieuwe bedrijf. Dan moeten ze samen daaraan wennen, zich aanpassen, hun weg in vinden en dan kunnen ze samen op pad gaan en synergetisch bijdragen aan dat ene succesvolle bedrijf. Er zijn thema’s genoeg: maatschappelijke betrokkenheid, duurzaamheid, diversiteit, nieuwe werken, klantintimiteit, zingeving of waar je samen ook voor wilt staan. Werk met de kracht van ontmoeting >>
Veroveren, beheersen, oogsten
Fusies en overnames zijn niet voorspelbaar. Een goede voorbereiding en een gestructureerde aanpak maakt het mogelijk betere resultaten te bereiken. Helaas zijn er nog te veel fusie- en overnameprocessen waarin alleen de deal zelf goed wordt voorbereid en gestructureerd wordt aangepakt. Als dezelfde aandacht en energie zou worden geïnvesteerd in het voorbereiden en uitvoeren van de integratie, zou er al veel gewonnen zijn om dat hatelijke succespercentage van fusies en overnames van slechts 30% wat op te krikken…
Men moet echter wel meer en intensiever aandacht besteden aan die culturele verschillen, om daarmee de ‘nekslag’ te voorkomen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
- Intensieve en gevarieerde vormen van communicatie
- In team verband discussiëren over de gewenste omgangsvormen en -normen
- Organiseren van uitdagende groepswedstrijden waarbij men voor een winnend resultaat afhankelijk is van elkaar.
- Gemeenschappelijke doelstellingen creëren waardoor men vooruit moet kijken en niet meer vast kan houden aan het verleden.
Tevens dienen de fuserende bedrijven de fusieverwachtingen en -uitkomsten voor de korte termijn naar beneden bij te stellen. Een nieuwe cultuur ontstaat tenslotte niet van de ene op de andere dag, dat heeft tijd, veel tijd, nodig >>
Weet waar je aan begint
Ga een stap verder dan een due diligence : ga in gesprek met enkele klanten. Er zijn er vast klanten die in vertrouwen zijn genomen door de directie over de aankomende verkoop van het kantoor. Ook daar hoort u informatie, die u niet in de boeken leest. Maar die wél wezenlijk van belang zijn. Belangrijk: vraag (eigenlijk: claim) dus deze ruimte van de verkopende partij. Enkele goeie gesprekken leveren u enorm veel informatie op, en bepalen mede of de overname een succes wordt of niet.