Fouten voor acquisities

Acquisities en zeker fusies mislukken vaak. Er blijkt soms geen synergie te zijn eerder het tegendeel, of de culturen matchen niet tussen de overnemer en de overgenomene, of ‘er rollen lijken uit de kast’ na de overname ect, maar er zijn ook ernstige fouten die kunnen leiden tot het niet doorgaan van een deal. Dit zijn de voornaamste:

1)      Er bleek geen heldere visie/strategie te zijn waarom het bedrijf moest worden overgenomen

2)      Het management van het overgenomen bedrijf werd niet voldoende gemotiveerd

3)      De relatie tussen bedrijf en de adviseur(s) spoorde niet

4)      De groeiprojecties waren te conservatief, te voorzichtig dus, waardoor onvoldoende geboden werd

5)      Er was geen goed proces gedefinieerd met tussentijdse go/ no go beslissingen , die een eventuele bijstelling van doelen mogelijk had gemaakt

6)      De eerste onderhandelaar was niet competent om een team te leiden

7)      De eerste onderhandelaar had geen duidelijk mandaat/ ruggengraat

8)      Er werd teveel geluisterd naar advocaten/accountants die niet probleemoplossend waren maar probleemscheppend

9)      Het topmanagement delegeerde teveel, had onvoldoende tijd

10)   De Raad van Commissarissen bleek van niets te weten en was niet voldoende bij gepraat

Onderschat niet hoe vaak deze fouten worden gemaakt. Overnemen is ook vaak een machtsspel waarbij ego’s een grote rol spelen, veel geld staat vaak op het spel, waardoor de slechtste eigenschappen van mensen boven kunnen komen.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Laurens Vellen
Als ik lang na zou denken, zou ik misschien nog een argument kunnen vinden. Niet dat dat belangrijk zou zijn. De auteur weet duidelijk waar hij over schrijft.

Laurens Vellen, interim manager