06
VS

ICT & Internet

ICT en internet projecten, IT beheer, ICT service & security: succesfactoren en valkuilen.

Hoe de slaagkansen van ICT projecten vergroten? Hoe de blunders en valkuilen vermijden bij projectmanagement. Checklists voor ICT projectmanagement. Tips voor IT beheer, ICT service & security, contracten en service level agreements. Hoe in uw organisatie ICT en internet implementeren en goed doen functioneren. alles over ICT Projectmanagement, IT beheer, ICT service & security

Om te blijven inspelen op de behoefte van je klanten en om je concurrentiekracht te vergroten, is er een transformatie naar een meer digitale organisatie nodig. Digitale disrupties zijn nu aan de orde van de dag. Geen branche zal er aan ontkomen. Innovatie is essentieel om te overleven in de nieuwe digitale wereld. Vaak is er onvoldoende kennis m.b.t. digitale disruptie. Ook ontbreekt het traditionele bedrijven vaak aan de executiekracht om hun innovatiedoelstellingen te realiseren.

Hoe moet je acteren als organisatie (senior management en werknemers) in een wereld waar gevestigde producten direct worden gekopieerd of verouderd zijn? Technologieën exponentieel ontwikkelen en samensmelten? Octrooien worden omzeild of overtroffen?

Digitale wereld: Focus, snelheid, technologie en gedrag

Startups omarmen een manier van werken in de digitale wereld. Zij hebben focus, acteren snel en maken gebruik van de nieuwste technologieën. Het management is verantwoordelijk voor een duidelijke innovatie strategie waar zij ook naar moeten handelen. Een tweede stap is dat de organisatie ook in staat is om “lean” en “agile” te opereren. Zelf-sturende teams zin in de realisatie de sleutel naar succes.

Digitalisering verandert de manier waarop producten en diensten kunnen worden aangeboden en waarop organisaties samenwerken, ingrijpend. Producten en diensten worden digitaal, datagedreven en modulair. Dit brengt nieuwe kansen maar ook grote onzekerheden met zich mee. Er ontstaan nieuwe marktverhoudingen en de winnende businessmodellen moeten nog worden ontwikkeld.

De kracht van platformen

De platformeconomie is al tien jaar bezig met een opmars naar steeds meer sectoren. Voor een belangrijk deel wordt die opmars veroorzaakt door nieuwkomers en techbedrijven die kansen zien en die snappen hoe de digitale economie en platformen werken. Dat bedrijven in veel sectoren zich nog niet massaal getransformeerd hebben tot een platformorganisatie, lijkt vooral samen te maken met visie en durf.

In veel organisaties hebben de afdelingen al zelfstandige verantwoordelijkheid gekregen. Steeds vaker wordt er gewerkt met principes van Lean en Agile. Klanten zijn veel meer gewend online zaken te doen en via nieuwe tussenpersonen (marktplaatsen en boekingssites) te werken. En steeds meer bedrijfsprocessen, vaak beginnend bij marketing, communicatie en sales, zijn aan het digitaliseren. Dit zijn allemaal bouwstenen om verder mee te bouwen.

Dit type organisatie wordt een dominante speler in onze economie. Om succesvol in te kunnen spelen [urgenter geformuleerd: om de digitale disruptie te overleven] op deze veranderingen moeten organisaties ‘plug&play’ worden: in staat zijn om eenvoudig digitaal samen te werken met andere organisaties, door (a) in te pluggen op de processen en diensten van anderen en (b) andersom, door anderen in te laten pluggen op de eigen processen en diensten.

Plug&play verwijst naar de USB-kabel in je computer: een universele connector waarmee je apparaten met elkaar kunt verbinden (plug) en ze kunnen ‘vanzelf’ samenwerken (play). Zo werkt het met organisaties in het digitale tijdperk ook. Je profiteert direct van de vele potentiële klanten die op het platform afkomen maar hoe val je op en word je gevonden tussen het enorme aanbod dat klanten voorgeschoteld krijgen? Levert het gebruik van de platformen waardevolle klantinzichten op waarmee je je business kunt verbeteren of profiteert vooral de platformaanbieder? Hoeveel ruimte is er op een platform om aanpassingen op maat te doen of eigen toepassingen te ontwikkelen?

Het gebruik van platformen maakt je ook afhankelijk. Hoe voorkom je dat je bedrijf te afhankelijk of ingesloten raakt op een platform dat zich steeds verder uitbreidt en langzaamaan zijn tarieven steeds verder verhoogt? Dit is een veelgehoorde kritiek op bijvoorbeeld Thuisbezorgd, dat zijn tarieven voor de restaurants de afgelopen jaren telkens verhoogde.

In amper tien jaar transformeerde voormalig elektronicabedrijf Philips tot een digitaal zorgtechnologiebedrijf dat de concurrentie aankan met ICT-giganten als Google, Microsoft en IBM. Dat deed het door zich radicaal te concentreren op kernactiviteiten en voor het overige snel en slim voort te bouwen op de producten en diensten van anderen, of in digitale termen: slim in te pluggen op de platformen van anderen. Hoe Philips een plug&play-organisatie werd.

Online ondernemen: Trends, voorbeelden en tips voor business development en sales. Online platformen, innovatieve businessmodellen, disruptie, wendbaarheid.

Online ondernemen

Met online of digitaal ondernemen concurrentievoordeel behalen! Hoe werkt dat? Inzichten en voorbeelden.

  • Social media gebruiken voor business development, marketing, sales en innovatie: voorbeelden en ‘lessons learned’
  • Praktijkervaringen met innovatieve businessmodellen, co-creatie en crowdsourcing.
  • Online ondernemerschap is inspelen op de mogelijkheden van de nieuwe media. Digitaal geld verdienen wordt normaal; de digitale ondernemer is de 24/7 onderneming.
  • Vertaal uw online strategie in een paar simpele prestatie indicatoren waarmee u uw online-business kunt monitoren.
  • Online ondernemen kan leiden tot ‘disruptive innovation’ dat wil zeggen een innovatief businessmodel van baanbrekende invloed op de markt.
  • Het inzetten van multichannel marketing en omnichannel management is onvermijdelijk bij online ondernemen.
  • Reputatiemanagement raakt in handen van web-bedrijven. U bent uw virtuele reputatie!
  • De online platformen tonen een nieuw businessmodel voor online ondernemen.

Online ondernemen: trends en tips

U leest in dit dossier over trends, de succesfactoren en de mogelijkheden van het online ondernemen. De vele voorbeelden en ervaringen verschaffen tips, handvatten en een overzicht van de valkuilen bij online ondernemen.

Nieuwe technologie biedt grote kansen. Veel van de bijdragen gaan daar op in. Online start-ups betreden de markt. Sommigen slagen, velen falen. Laat onverlet dat er een frisse - volgens sommigen 'gure' - wind door de markten waait.

De pagina  IT en Business met een selectie van artikelen is primair gericht op het beter verbinden van Business en ICT.
Een verschijnsel dat veel aandacht krijgt is digitaal ondernemerschap en disruptie. Aanvankelijk had men het idee dat disruptie beperkt zou blijven maar er is een kans dat elke sector op zijn grondvesten zal schudden. Een walhalla voor ondernemers! Tal van bijdragen in dit dossier besteden er aandacht aan.

Bovendien is in de kennisbank van ManagementSite een speciale pagina over Disruptie beschikbaar.

Tot slot een tip van de Harvard hoogleraar Clayton Christensen – de bedenker van het woord ‘disruption’. Zijn advies: ‘Concurreer met jezelf voordat iemand anders het doet’. Immers: ‘There’s only one boss: the customer; he can fire everybody in the company simply by spending his money somewhere else’.

 

Selectie van de Redactie

5voor12
Columns
IT en Business

De wereld werkt anders, ICT’ers weten dit alleen nog niet

Het einde van het ‘klassieke informatieplannen’ tijdperk. Vier nieuwe varianten uit de praktijk.
Peter Noordam
9355
2
gereetschap
Columns
Besturen en organiseren

Een succesvol bedrijf kent geen ICT-projecten

De onbegrepen rollen van informatie
Hans Strikwerda
7690
4
f029dfc4-3ff3-42a0-acee-07939e897686
Cover stories · Cases
ICT & Internet

ICT-projecten komen in de problemen omdat het ICT-projecten zijn

Het SPEER project: 10 jaar werk, €900 miljoen en mislukt.
Nico Viergever
48950
38
Agile
Columns
Team ontwikkeling

Agile + Scrum ≠ Teamwork

IT'ers zijn net mensen
Esther Visser
17242
2
Waarom mislukken ICT projecten? De top 5 voorwaarden voor succes.
Columns
Projectmanagement

Projectsucces is geen toeval

De top 5 voorwaarden voor succes
Peter Noordam
15840
11
Middels  cocreatie en 'kort op bal' wél succesvolle ICT projecten realiseren.
Columns
Projectmanagement

ICT projectmanagement: van push naar pull!

Middels het 'kort op de bal 'principe wél succesvolle ICT projecten realiseren
Dirk-Jan de Bruijn
15725
7
Niets geleerd van falende ICT projecten? - Aanvalsprogramma Informatievoorziening Politie 2011-2014
Columns
Projectmanagement

Niets geleerd van falende ICT projecten?

Aanvalsprogramma Informatievoorziening Politie 2011-2014
Nico Viergever
16473
5
Falende IT-projecten een schande voor de (IT)adviesbranche? - Of te wijten aan inadequate sturing van de opdrachtgever.
Cover stories
ICT & Internet

Falende IT-projecten een schande voor de (IT)adviesbranche?

Of te wijten aan inadequate sturing van de opdrachtgever.
Nico Beenker
27882
11
Opdrachtgever grootste risico bij IT-projecten - Met delegeren red je het niet
Cover stories
Projectmanagement

Opdrachtgever grootste risico bij IT-projecten

Met delegeren red je het niet
Nico Beenker
50096
20
respect
Cover stories
ICT & Internet

Projectmanagement schiet vaak te kort

Niet escaleren maar investeren loont
Leon Dohmen
14089
19

Tips & Tricks

veilig
Columns
ICT & Internet

Top tien grootste security-blunders

De hackers gaan door met het verzamelen van persoonsgegevens
Etienne van der Woude
4697
1
comeback
Columns
ICT & Internet

De wederopstanding van de IT afdeling

Hoe de IT afdeling zichzelf opnieuw moet uitvinden
Roderick Gottgens
3964
5
Cultuurverschillen onderschat bij het uitbesteden van IT - Stammenstrijd aan de orde van de dag
Columns
ICT & Internet

Efficiënter IT beheer

Zeven direct toepasbare tips
Paul Esselink
3744
1
Waarom mislukken ICT projecten? De top 5 voorwaarden voor succes.
Columns
Projectmanagement

Projectsucces is geen toeval

De top 5 voorwaarden voor succes
Peter Noordam
15840
11
Security: ICT verantwoordelijk of iedereen in het bedrijf?
Columns
Crisismanagement

Security: een zaak van ICT of van het hele bedrijf?

De CIO en ICT kunnen niet alle lekken dichten
Gerard Jans
3490
0
Contractmanagement? Pffff... - Wanneer vooraf niemand verantwoordelijk is, is achteraf ook geen schuldige te vinden
Columns
ICT & Internet

Contractmanagement? Pffff...

Wanneer vooraf niemand verantwoordelijk is, is achteraf ook geen schuldige te vinden
Nicky Hoenderboom
4228
1
De brandweerman in ons - 30 jaar ICT-projecten: Branden blussen of preventie?
Columns
Projectmanagement

De brandweerman in ons

30 jaar ICT-projecten: Branden blussen of preventie?
Dick Stegeman
1915
0
Service Level Agreements: Loze beloftes! - ICT dienstverlening: van Service Level Agreement naar Service Level Announcement
Columns
Klantgerichtheid

Service Level Agreements: Loze beloftes!

ICT dienstverlening: van Service Level Agreement naar Service Level Announcement
Maarten Verhoeven
14317
12
Business en ICT dienstverlening beter koppelen - Doorstuntelen met Service Level Agreements of .......
Columns
Prestatie indicatoren

Business en ICT dienstverlening beter koppelen

Doorstuntelen met Service Level Agreements of .......
Maarten Verhoeven
15195
7
Ontevreden over uw ICT servicedesk? - De servicedesk werkt conform afspraak en plan maar de klant baalt
Cover stories · Cases
ICT & Internet

Ontevreden over uw ICT servicedesk?

De servicedesk werkt conform afspraak en plan maar de klant baalt
Erwin Molenaar
48377
8

Auteurs die meeschrijven aan ICT & Internet

Zie alle