01
B

Bedrijfskunde & Organisatieontwerp

Organisatieontwerp is meer dan organisatiestructuur. Denk aan: ‘de menselijke maat’, ondernemerschap en minder bureaucratie.

Alle aspecten van het organiseren zoals strategie, structuur, systemen, cultuur én hun onderlinge samenhang. De geselecteerde artikelen verschaffen inzichten, voorbeelden en succesfactoren van geslaagde organisatieontwerpen en slimme bedrijfskundige inzichten.

Organisatieontwerp is meer dan organisatiestructuur. Wat zijn de basisprincipes en succesfactoren van geslaagde organisatieontwerpen? Inzichten en ervaringen.

Organisatie-ontwerp: uitdaging en kans

De uitdaging is een organisatieontwerp waarin structuur, cultuur, systemen en strategie elkaar aanvullen en versterken. Het organisatieontwerp bepaalt hoe klanten de organisatie ervaren, hoe medewerkers hun rol invullen en bestuurders hun verantwoordelijkheid nemen. Benut de dynamiek ven het juiste ontwerp. Het biedt de condities voor betrokkenheid en resultaatverbetering.

Hoe het organisatieontwerp verbeteren

Uw organisatieontwerp slim inrichten wordt steeds belangrijker. Hier volgen vijf manieren. De vijf manieren overlappen elkaar. Ze hebben gemeen dat telkens gekozen wordt voor een netwerk van relatief autonome en resultaatverantwoordelijke eenheden. Zie Stop met managen, ga ontwerpen! 

1. Organisatieontwerp als netwerk

Organisaties 'vernetwerken'. Het worden netwerken van relatief zelfstandige eenheden vaak ook vervlochten met de netwerken van leveranciers en afnemers. Zie onze pagina's over Netwerkorganisaties en over Samenwerking tussen Organisaties.

De netwerkorganisatie leent zich ook voor sociale innovatie. 'Meer verantwoordelijkheid bij de uitvoering', 'grotere resultaatgerichtheid van onderdelen' en 'meer wendbaarheid', sluiten er goed op aan. Zie De grootmeesters van ons vak over ‘agile organiseren'.
Een samenvatting van de hierover vergaarde inzichten en ervaringen vindt u onder Innovatief organiseren. Dit type organisatie scoort ook goed bij innovatie: Innovatie succes voor 75% door sociale innovatie. 

De vernetwerking van organisaties wordt gefaciliteerd door digitale hulpmiddelen. Dit kan leiden tot de platformisering.

2. De platformorganisatie

De nieuwe media en de online mogelijkheden zijn van groot belang. Geen organisatie kan zich daaraan onttrekken. De volgende items tonen de experimenteerdrift en nieuwe mogelijkheden.

Platformorganisaties
De platformorganisatie is een opvallende verschijning. Ze heeft haar basis in de online mogelijkheden en heeft in korte tijd een krachtige, volgens velen zelfs disruptieve positie verworven.

De trend is dat steeds slimmere platforms een toenemend deel van de economische bedrijvigheid pakken. Met hun algoritmes zijn platforms een alternatieve vorm om arbeid te organiseren. Dit betekent ook een toenemend beroep op on-demand beschikbare ZZP’ers. "Waar nodig verenigen zzp’ers zich in teams voor een aanbesteding of om met elkaar een complex project uit te voeren. Men vindt elkaar bijvoorbeeld via Part-up of in nog te vormen communities. Aan de vraagzijde vinden opdrachtgevers gemakkelijker 'the right (wo)man for the job' door het grotere aanbod en de betere matching, vaak ondersteund door reviews van voorgaande klanten."
Aldus is er de constatering dat in de  Gig economy de definitieve doorbraak van de ZZP’er en het einde van de traditionele organisatie, nabij is. Zie:
- On demand organiseren en algoritmisch managenDe organisatie van de toekomst kondigt zich al aan. Wat doen de traditionele organisaties?
- Opkomst van communities van zelfstandige professionals - Waarom zzp’ers zich met elkaar verbinden in de gig economy

3. Start-ups en organisatieontwerp

Bij  een ander organisatieontwerp past ook ander gedrag. Succesvolle start-ups laten daar iets van zien. Ze onderscheiden zich door vindingrijkheid, snelheid, andere vormen van samenwerking en het vermogen tot innoveren.

"Wendbaarheid, technisch vernuft en gevoel voor klant of doelgroep; dat zijn de factoren die bepalen of je stap voor stap verder komt. Budgetten ramen, businessplannen opstellen en met veel experts en belangrijke mensen hierover vergaderen: allemaal tijdverspilling! Nog erger: het zijn garanties om te falen. Het elan, de fut, de inspiratie, de wendbaarheid, de creativiteit, de daadkracht en de bevlogenheid werk je hiermee het raam uit." Bron: Interview met 'serial entrepreneur' Boris Veldhuijzen van Zanten.

Meer info: Denk als een startup Het is aanpassen of uitsterven - Hoe omgaan met de toenemende transparantie en de versnelling van verandering.

4. Organisatieontwerp en design

Het is zover. ‘Design’ slaat nu definitief over naar organisaties. Het claimt een breed terrein van toepassingen vanuit de principes 'Alles draait om de klant' en 'Alleen de eindgebruiker telt'. De volgende artikelen geven een idee. Eerst nog een raadselachtige bewering als voorzet:

'Organization design eats strategy & systems for breakfast and culture & structure for lunch!'

5. Zelforganisatie én sturing versterken met het organisatieontwerp

Een opbouw van relatief kleine eenheden met een eigen resultaatverantwoordelijkheid zien we steeds vaker.  Dit roept onvermijdelijk de vraag op hoe die verantwoordelijkheid en benodigde zelforganisatie te realiseren zijn. Ook het vraagstuk van horizontale samenwerking en coördinatie dringt zich op.
Sturing is belangrijk; wél een vorm die autonomie en eigen verantwoordelijkheid niet plat slaat. Het betreft een vorm van sturing waarbij aspecten van het organisatieontwerp zoals structuur, systemen, cultuur en strategie  elkaar aanvullen en versterken. Daarmee wordt de basis gecreëerd voor een krachtige positieve dynamiek. In kleine organisaties wil dat nog wel eens lukken. Zodra organisaties groeien zien we dat men hier niet goed op let. Drie voorbeelden:
1. Men pleit voor samenwerking maar individuele beoordelingen en individuele targets zetten de toon.
2. Een technisch bedrijf legt de besluitvorming lager in de organisatie maar richting en kaders zijn vager dan ooit.
3. Een directielid: ‘Zelfsturende teams zijn het helemaal, we gaan die snel uitrollen in onze organisatie.’
Voelt u de tegenstrijdigheden in deze maatregelen. Zo haalt u de fut uit de organisatie.

Als de samenhang tussen de organisatieprincipes zoek is, haalt dit veel kracht uit de organisatie. De mensen geloven het wel of worden cynisch. Het is juist de kunst alle kracht en menselijke energie te bundelen en te focussen op resultaatverbetering en doelstelling. Het is onmiskenbaar dat de ene organisatie daar beter in is dan de andere.

Zowel de zelforganisatie als de sturing versterken is de sleutel. Soms blijkt een gezonde interne concurrentie tussen eenheden heel goed te combineren met vormen van coördinatie en samenwerking. Sommige coöperaties in de land- en tuinbouw zijn bijvoorbeeld gekenmerkt door EN individueel ondernemerschap van de aangesloten leden EN centrale sturing & samenwerking.  Netwerk- en platformorganisatie evolueren soms ook deze kant uit. Het Chinese Haier is daar een sterk voorbeeld van,

De volgende 3 artikelen verschaffen inspirerende concepten en ervaringen.

  • Nieuw organiseren
    Hoe is het met de wisselwerking tussen technische, organisatorische en andere factoren. Werken ze elkaar tegen of versterken ze elkaar juist?
  • Concurrentiekracht en innovatief organiseren
    Hoe organiseren zodat strategie, structuur, systemen en cultuur elkaar aanvullen en versterken in hun uitwerking op gedrag, houding en samenwerking.
  • Puzzelstukjes: uw organisatie in balans?
    Organisaties zijn legpuzzels. Het grote geheel bestaat uit talloze losse stukjes die aan elkaar passen. Alhoewel: 'aan elkaar passen'?

De kracht van het organisatieontwerp

Sommige organisaties maken een zodanig gebruik van bovenstaande ontwerpprincipes dat hun positie steeds sterker wordt. Dit zijn organisaties gekenmerkt door een krachtige dynamiek naar een steeds sterkere positie in hun markt. In de zorg is Buurtzorg.nl een voorbeeld, in de industrie VDL.  Meer voorbeelden zijn te vinden bij Innovatief organiseren en Sturen op Verantwoordelijkheid. Zie ook: Uw organisatie voldoende wendbaar?  Een buitengewoon krachtig voorbeeld is het Chinese bedrijf Haier: De Haier casus - Nieuw Organiseren als Concurrentie-monster.

Je zou denken dat dergelijke organisatievormen razendsnel overgenomen worden. Vergeet het maar. Een andere organisatievorm vereist ander gedrag. Dat is andere koek.  De opkomst van netwerk-organisaties is voor menige 'oude' organisatie een bedreiging. 

Organisatie-ontwerp. Meer inzichten, ervaringen tips

De kennisbank-pagina Netwerkorganisatie verschaft aanvullende informatie. Veel organisaties vernetwerken zelfs tot over de grenzen van de eigen organisatie heen tot diep in de afhankelijkheids-ketens waarbinnen de organisatie functioneert. In dit verband past ook de pagina Samenwerking tussen organisaties.

De essentie
De essentie is kort samen te vatten met de volgende boodschap: Realiseer een organisatie waarin autonomie en resultaatverantwoordelijkheid zijn verankerd. Een netwerk organisatie biedt daartoe de beste mogelijkheden. Versterk zowel de zelforganisatie als de sturing. Koester de eenvoud en focus op klant en doelgroep.

Auteur: Prof. dr. Willem Mastenbroek

Trending

organisatie-ontwerp
Cover stories
Bedrijfskunde & Organisatieontwerp

Organisatie-inrichting is van waarde ook bij cultuur- en gedragsverandering

Kim Grinwis
36814
1
Creative Concept Of Workflow, Search Engine Optimization Or Brainstorming
Columns
Innovatief organiseren

Is uw organisatie voldoende wendbaar?

Drie radicale inzichten
dictus nicolai
12857
1
Gif-Walking-Bear
Boeken · Columns
Business model, verdienmodel

Het digitale platform: dé opstap voor innovatie

De opkomst van digitale platformen als succesvol businessmodel
Maurits Kreijveld
14553
0
whatsapp_AP
Columns
Internet en uw bedrijf

De App-groepjes organisatie

Het nieuwe organiseren in de praktijk
Rolf Sterk
19614
0
half
Cover stories
Besturen en organiseren

Halveer het hoofdkantoor

Stop de dynamiek naar uitdijende staven en meer complexiteit!
Petrosjan Damen
25608
4
machine
Columns
Bedrijfskunde & Organisatieontwerp

Hoe wordt de organisatie een gesmeerde machine?

Fuck the targets!
Jan de Jonge
9788
0
balans
Cover stories
Innovatief organiseren

Concurrentiekracht en innovatief organiseren

De balans sturing – zelforganisatie om krachten te bundelen
Willem Mastenbroek
29767
11
HNW: Andere sturing en structuur nodig. Ook anders leidinggeven.
Cover stories
Innovatief organiseren

De ‘catch-22’ van Het Nieuwe Werken

Andere sturing en structuur nodig. Ook anders leidinggeven.
Tjerk Potma
30349
10
Structuur terug op de shortlist - Een pleidooi voor meer aandacht voor organisatiestructuur in verandertrajecten
Columns
Bedrijfskunde & Organisatieontwerp

Structuur terug op de shortlist

Een pleidooi voor meer aandacht voor organisatiestructuur in verandertrajecten
Mark Nijssen
13830
2
Innovatief organiseren: besturing als evolutie
Columns
Bedrijfskunde & Organisatieontwerp

Besturing als Evolutie

Van Schaalvergroting naar Klein in Groot.
Willem Mastenbroek
18597
6

Tips & Tricks

omgeving
Columns
Bedrijfskunde & Organisatieontwerp

Van proceseigenaar naar procesleider

Een continu veranderende omgeving vraagt om een procesleider met visie
Peter Noordam
8685
1
shutterstock_28960612
Boeken · Columns
Innovatief organiseren

Heeft iemand de overhead nog nodig?

De overhead gaat terug naar de lijn-organisatie. Met veel ICT en meer zelfsturing.
Mark Huijben
9592
2
HOLACRAZY2
Actueel
Sturen op verantwoordelijkheid

Hoe organiseer je Holacracy?

Holacracy vraagt om discipline
Actueel MNGMNTST
13727
2
30-jaar
Columns
Lean management en werken

Nieuw: De agile ketengerichte organisatie

Andere manieren van organiseren verminderen de complexiteit.
Edwin Tuin
36999
2
dixie_jazz_5
Columns
Corporate communicatie

Let´s Jazz!

De verticale inrichting van de communicatie werkt belemmerend
Irma van Zand
5755
1
Optimalisatie
Columns
Ondernemerschap

Procesoptimalisatie en Organisatie visie

Waar begint procesoptimalisatie?
Haiko Neidig
11024
0
BigRock-4
Columns
Fusie

Schaalvoordelen: waarom gelooft men er nog in? (1)

De zoektocht naar goedkoper loopt steeds via dezelfde route
Hans Doorenspleet
7924
3
Vier puzzelstukken die leiden tot Customer Excellence - Proces - Resultaatgericht sturen - Midden Management - Gedrag
Columns
Continue resultaatverbetering

Vier puzzelstukken die leiden tot Customer Excellence

Proces - Resultaatgericht sturen - Midden Management - Gedrag
Freek Hermkens Management Pro
14063
1
Competing by design - Managers verzaken op organisatie inrichting
Columns
Concurrentiekracht

Competing by design

Managers verzaken op organisatie inrichting
Brechtje Kessener
4509
0
Haai
Columns
Klantgerichtheid

Klacht: “Onze stafafdeling wordt gemeden door de lijn”

Diagnose: waar zit de toegevoegde waarde?
Raimond van der Zee
20519
8

Auteurs die meeschrijven aan Bedrijfskunde & Organisatieontwerp

Zie alle