We kennen inmiddels allemaal de uitgekauwde voorbeelden van Uber en AirBnB (daar zijn ze weer!) wel die hele sectoren op hun kop zetten. 'En zo zullen er steeds meer komen', is de aankondiging van iedere journalist vervolgens. Zelfs toegejuicht door onze eigen minister Kamp, die innovatieve bedrijven wil stimuleren. Wat deze partijen als voordeel hebben is dat zij nieuw zijn in de sector en daarmee niet belast met de traditionele blik op resources.
De consument is winnaar
Organisaties kijken van nature naar hun eigen resources om dienstverlening te kunnen doen. Traditioneel heten die afdelingen dan ook vaak human resource management (wat 88 miljoen hits op Google oplevert). Platformen gaan er echter vanuit dat de resources beschikbaar zijn, en focussen daarom op de echte toegevoegde waarde: het faciliteren van de match. Zij richten zich niet op de uitvoering (bedden, taxi's), maar op het koppelen van vrager en aanbieder. Door de waardering voor geleverde diensten vervolgens transparant te maken en referenties toe te voegen creëren zij een nieuw eco-systeem voor kwaliteit: platformorganiseren. De grote winnaar in dit verhaal: de consument. De consument doet al vrijwel alles online, wat traditionele organisaties in het nauw drijft. Platformorganisaties gaan zich online organiseren en kunnen hierdoor een lagere prijs en hogere kwaliteit bieden, maar vooral sneller inspelen op behoeften. En dus is het wachten op de volgende platformorganisatie in de volgende markt. De consument zal zeker toehappen.
Vasthouden door loslaten
Hoewel dit niet nieuw in de oren klinkt, is de urgentie om het roer om te gooien voor veel organisaties nog niet aanwezig. Liever houden we vast aan oude principes als CAO's. Onterecht, want platformorganiseren gaat exponentieel groeien de komende jaren. Waar Uber en AirBnB hun eigen platformen ontwikkelden, komt social tech startup Part-up binnenkort met een platform die het mogelijk maakt om werk te matchen aan teams die het kunnen uitvoeren. Door een eigen netwerk met mede(spatie)werkers op Part-up in te richten kan iedere organisatie (of zelfs groep ZZP-ers) zichzelf als een platform te organiseren.
Maar niet alleen de klant is winnaar, ook de mede(spatie)werker. Via dit platform kunnen zij zelf projecten starten, zich aanmelden voor teams waarvan zij energie krijgen en een profiel opbouwen bestaande uit waarderingen voor geleverde bijdragen. Per uitgevoerde activiteit zien zij hun waarde stijgen. En dat klinkt dan weer wél nieuw in de oren, want bij de voorbeelden van Uber en AirBnB horen we vooral dat de uitvoerders van het werk worden uitgeknepen.
Iedereen winnaar
Platformorganiseren klopt hard aan de deur vanwege het grote concurrentie-voordeel, de focus op de klant en de mogelijkheden voor de medewerkers. In 2016 gaan in Nederland zeker 40 organisaties over op platformorganiseren in plaats van hun traditionele bedrijfsvoering. Dat zijn 40 potentiële nieuwe (maar hopelijk sociale) Ubers in elke sector: van thuiszorg, tot financiële dienstverlener. Als we platformorganiseren alleen al toe zouden passen op onze bestaande organisaties, dan empoweren we onze mede(spatie)werkers enorm. Zij worden niet zelfsturend, maar zelfs zelforganiserend. En zulke sociaal innovatieve 'organisaties' zijn dan weer innovatiever en productiever. Kijk, dan heeft minister Kamp echt reden tot juichen!
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO