03
M

IT en Business

IT en Business: hoe versterkt ICT de business? Tips, trends en voorbeelden

Business en IT management. Hoe ICT en business beter verbinden? Voorbeelden, succesfactoren en valkuilen. Rol van de CIO. Trends om IT en Business te verbinden. IT-projecten en de business-case: aanpak en tools.

Online ondernemen

Business en ICT kunnen een winnende combinatie vormen. Online / digitaal ondernemen is steeds meer een onderdeel van de normale bedrijfsvoering. Vaak leidt dit tot new business of tot innovatie van het businessmodel. We hebben de veelheid aan ervaringen, inzichten en valkuilen toegankelijk gemaakt. De ontwikkelingen mbt Online Marketing vindt u in onze kennisbank.

Business en de digitale cultuur

De nieuwe media introduceren een digitale cultuur met grote gevolgen voor de bedrijfsvoering. Marketing, interne en externe communicatie raken verbonden met interactieve communicatie, crowd-sourcing en co-creatie. Klachtenmanagement en bedrijfsreputatie worden vervlochten met de social media. Hierover het dossier De nieuwe media en communicatie en onze kennisbankpagina Social media. Over online communicatie en samenwerking binnen & tussen organisaties is er kennisbank-pagina Internet en uw bedrijf.

ICT projectmanagement en Business Development

Om Business en ICT beter te verbinden worden in ondernemingen tal van projecten gestart. Dat gaat lang niet altijd van een leien dakje. De belangrijkste ‘lessons learned’ betreffende ICT projectmanagement zijn samengevat op de kennisbankpagina ICT en Internet: Over het managen van ICT projecten, service-level agreements en het uitbesteden van IT.

Top-3 faalfactoren & risico’s bij ICT projecten bij de overheid en publieke organisaties. Voorbeelden en tips voor ICT projectmanagement bij de overheid, inzichten en trends. Wat zijn de conclusies en hoe luidt de remedie? Hoe moet de aanpak zijn?

Dit dossier begint met de conclusies en de remedie. Tevens is er in de vorm van een serie artikelen achtergrond informatie over de volgende aspecten:

  • Kenmerken van ICT projecten bij de overheid.
  • Aanpak en handvatten voor ICT-projecten.
  • Faalfactoren en risico’s bij ICT projectmanagement.
  • Voorbeelden en praktijkervaringen van IT-projectmanagement bij de overheid.
  • IT projectmanagement: trends en tips.

ICT projectmanagement bij de overheid

1. Het patroon van slagen of falen bij ICT projecten

De artikelen beschrijven het hoe en waarom van slagen en falen. In de aanbevelingen is een bepaald patroon te onderkennen. Centraal staat de vraag ' wie is er  verantwoordelijk voor het project'.

Eigenlijk heel vreemd dat deze vraag zoveel onduidelijkheid oproept en dat het maar niet lukt dat goed te regelen. In diverse bijdragen wordt dan ook gesteld dat het in het belang van betrokken partijen is om de verantwoordelijkheid voor slagen of falen juist vaag te houden. Daar worden vele redenen voor aangevoerd. Een kleine bloemlezing.

2. Waarom de verantwoordelijkheid voor slagen of falen vaag blijft

  • Zolang je als ICT-leverancier niet op je prestaties wordt afgerekend heb je alle vrijheid en kan niemand je wat maken.
  • Commercieel is de huidige situatie de beste oplossing want je kan blijven declareren.
  • De organisatie van de overheid met zware stafafdelingen en de neiging tot spreiding en opdelen van verantwoordelijkheid maakt dat nergens de verantwoordelijkheid wordt opgepakt. Zo kan iedereen zijn gang gaan en kan je je altijd verbergen achter: 'Het is de organisatie' of 'Het is de cultuur' of 'Het is zo complex' of 'Ik heb nog gewaarschuwd'. 
  • Ons kent ons, we gaan niet moeilijk doen. Laten we het vooral gezellig houden.
  • Als men ons het vuur aan de schenen legt dan roepen we gewoon ‘Het is een zeer complexe materie. Nader onderzoek is gewenst’.
  • Een commissie, een coördinator, een stuurgroep of een BIT erbij is prima! Want hoe meer er verantwoordelijk zijn, hoe minder verantwoordelijk men is. "Ik kan het niet helpen want..." of "Ik heb nog zó gezegd.....".

Zolang deze ontsnappingen getolereerd worden zal ICT bij de overheid niet op orde komen.

3. De remedie in drie punten:

  1. De opdrachtgever zelf is verantwoordelijkheid voor het resultaat.
  2. De leverancier wordt afgerekend op zijn prestaties.
  3. Opdrachtgever en leverancier zetten het project zodanig op dat het transparant en stap voor stap tot het gewenste resultaat leidt.

Punt 1 is de essentie. De sleutel en de hefboom tot verbetering is de opdrachtgever! Zolang de opdrachtgever de verantwoordelijkheid voor het project niet daadwerkelijk oppakt, zolang is het dweilen met de kraan open.

"Het is zo complex....."

Reken maar dat er veel verzet tegen deze aanpak komt. Gelukkig weten we al hoe dat gaat. "Deze materie is veel te complex voor zo’n aanpak."

De selectie van artikelen onderaan deze pagina verschaft een compact overzicht van de ontwikkelingen op het terrein van Business en ICT management met de nodige voorbeelden en interviews van CIO's. Onderwerpen  zijn:

  • ICT en business beter verbinden. Voorbeelden, succesfactoren en valkuilen.
  • Rol van de CIO.
  • Trends
  • IT-projecten en de business-case: aanpak en tools.

Selectie van de Redactie

probleem
Cover stories
Organisatieontwerp

De problemen van het UWV met het organiseren van hun ICT

Als iedereen schuldig is, is niemand schuldig
Nico Viergever
13609
3
Gif-Walking-Bear
Boeken · Columns
Business model, verdienmodel

Het digitale platform: dé opstap voor innovatie

De opkomst van digitale platformen als succesvol businessmodel
Maurits Kreijveld
14347
0
gebeten=hond
Columns
Overheid

De weg geplaveid naar volgend ICT debacle bij de overheid?

Het spel van elkaar de bal toespelen en in de luwte houden.
Willem Mastenbroek
17370
16
communicatie
Columns
Overheid

ICT projectmanagement bij de overheid

Gedoemd te falen doordat partijen de verantwoordelijkheid vaag houden
Willem Mastenbroek
14203
0
Lean-mean
Columns
Ondernemerschap

Why the lean start-up changes everything

Lessen voor verandertrajecten gericht op vernieuwing
Simon van der Veer
11691
0
f029dfc4-3ff3-42a0-acee-07939e897686
Cover stories · Cases
ICT & Internet

ICT-projecten komen in de problemen omdat het ICT-projecten zijn

Het SPEER project: 10 jaar werk, €900 miljoen en mislukt.
Nico Viergever
48945
38
innoveer
Cover stories
Innovatie

Ontwrichtende innovatie: adapt or die!

Vanuit de vrije datastroom het nieuwe goud creëren
Ton Verbeek
20846
6
Crowdboating
Cover stories · Boeken
Social Media in en om de organisatie

Waarom co-creatie en crowdsourcing vaak mislukken

Zoek de ‘innovation sweetspot’ en selecteer de juiste klanten
Sjors van Leeuwen
57185
6
Consumentgestuurde Cocreatie - De consument bepaalt het product, een bedrijf het succes
Cover stories · Cases
Online Marketing

Consumentgestuurde Cocreatie

De consument bepaalt het product, een bedrijf het succes
Lies Goezinne
27713
1
Business en ICT dienstverlening beter koppelen - Doorstuntelen met Service Level Agreements of .......
Columns
Prestatie indicatoren

Business en ICT dienstverlening beter koppelen

Doorstuntelen met Service Level Agreements of .......
Maarten Verhoeven
15189
7

Tips & Tricks

innovatie
Columns
Disruptie

Innovatie in de digitale wereld

Spelen conform de nieuwe spelregels
Marcel Kuiper
14002
0
digetaal
Columns
IT en Business

Hoe digitaliseer je jouw bedrijf?

In 3 stappen
Valentijn De Jong
15288
0
big-data-zonder-nadenken
Columns
Performance management

Big Data?? Small Data!!

Bij data is het als met eten: BIG is een recept voor obesitas.
Rob ter Hedde
15193
6
mobile-shop
Ondernemerschap

Verwoestende transitie bij detailhandel

De digitale revolutie slaat toe. Winkelcentra liggen er binnenkort deplorabel bij!
Grimbert Rost van Tonningen
11450
3
140811-boston-ice-bucket-challenge-1350_26906d39ac7ead702b45e5b7707b8dc6
Columns
Online Marketing

Van sympathie naar cash: The Ice Bucket Challenge

5 tips voor een succesvolle virale campagne
Jan Verdonk
17680
2
Jorg-Ruis
Cover stories · Interviews
Ondernemerschap

Online ondernemen: Het business model als betaversie

Interview Jorg Ruis, Chief Marketing Officer, The Next Web
Willem Mastenbroek
19862
0
HelpDesk
Columns
Klantgerichtheid

Beter zijn door minder te doen

Hoe functioneert de helpdesk van LinkedIn, FaceBook, Twitter of GMail?
Maarten Verhoeven
43398
2
Business-IT-Alignment: Samen sterk of onbegrip en machtspelletjes?
Columns
IT en Business

Business-IT-Alignment

Samen sterk of onbegrip en machtsspelletjes?
Gerard Jans
8170
1
empathy-good-manners
Actueel
ICT & Internet

Hoe ontwikkel je een goede online klantenservice

Vier tips en een steengoed filmpje voor betere online klantenservice
Redactie ManagementSite
39898
0
Gebroken
Actueel
ICT & Internet

De professionele ICT manager van nu

Hoogste tijd voor ICT-managers om weer te gaan managen
Redactie ManagementSite
5962
2

Auteurs die meeschrijven aan IT en Business

Zie alle