Channels

Tegenwoordig is het mogelijk om een huis met een 3D-printer te produceren. En een Nederlandse arts wordt vanaf de andere kant van de wereld geassisteerd door middel van Google Glass. Straks zullen goederen die we via de webwinkel bestellen door een drone worden afgeleverd. Nieuwe technologieën maken veel mogelijk, maar zijn tegelijkertijd een gevaar voor bedrijven die zich niet weten aan te passen.

Ontwrichtende innovatie

De lezing die Peter Diamandis een paar weken geleden in Carré hield sloeg in als een bom. Ademloos luisteren Nederlandse managers naar het verhaal van de Amerikaanse luchtvaarttechnoloog en ondernemer. Zijn boodschap is kort en helder: ‘uiteindelijk worden we door machines verslagen’. De Amerikaan vertelt dat veel van de nieuwste innovaties een ontwrichtende uitwerking zullen hebben.

Creatieve destructie zal toeslaan als nooit tevoren. En organisaties die krampachtig aan hun oude bedrijfsmodel vasthouden leggen op termijn het loodje. Was de levensverwachting van een bedrijf aan het begin van de vorige eeuw nog 67 jaar, in 2014 is dat nog maar 15 jaar. En die zal alleen maar korter worden. Verder is de verwachting dat veertig procent van de bedrijven de komende tien jaar niet zal overleven.

Lees ook:

De waarheid over Disruptieve Innovatie

De Amerikaan uit Californië is tegenwoordig een veel gevraagd spreker. Volgens Diamandis staan we aan de vooravond van ongekende veranderingen. De nieuwste technologieën zullen ons leven veranderen als nooit tevoren. Vorig jaar, publiceerde hij het boek Abundance: The Future is Better Than You Think. In zijn boek beschrijft hij onder andere welke impact het internet, robots, en digitale productie hebben.

Naast alle technische verworvenheden is een waarschuwing op zijn plaats. De meeste organisaties zijn niet goed voorbereid op de innovaties die op ons afkomen. Ze maken veel te weinig gebruik van de mogelijkheden die zich aandienen. Ze houden krampachtig vast aan hun oude bedrijfsmodel en zitten gevangen in de rode oceaan. Ze opereren in een markt waar de concurrentie moordend is, en men nauwelijks oog heeft voor vernieuwing. Ontwrichtende innovatie krijgt dan alle ruimte. Toch zijn er genoeg kansen om in de blauwe oceaan terecht te komen. Met volop vis en maar weinig haaien.

Kansen

‘Vanuit de vrije datastroom het nieuwe goud creëren: het is de herontdekking van de alchemie’. Met deze uitspraak benadrukken de samenstellers van de Nederlandse TrendRede het ongekende potentieel van het World Wide Web. Nooit eerder hadden we zo gemakkelijk toegang tot creativiteit en nieuwe inzichten. Sommigen spreken daarom in navolging van de ‘global village’ al over ‘the global brain’. Vooral jongeren weten daar goed gebruik van te maken. Men zou zich meer moeten laten inspireren door jonge gasten met ‘gekke’ ideeën, benadrukt Diamandis.

Zoals Jack Andraka, een 15-jarige scholier, die met behulp van Google en Wikipedia een test voor alvleesklierkanker ontwikkelde. De test kost maar 3 cent en een druppeltje bloed of urine is voldoende. Testen die door de wetenschap zijn ontwikkeld kosten 800 dollar en zijn ook nog veel minder nauwkeurig.

De komende zeven jaar krijgen nog eens 3 miljard mensen toegang tot het internet, die met hun intelligentie een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de vooruitgang.

Het Nederlandse marktplaats.nl is een virtuele ontmoetingsplaats waar goederen verhandeld worden. Een dergelijke markt is er ook voor ideeën. Het open innovatieplatform InnoCentive maakt het mogelijk om moeilijk op te lossen problemen online te zetten. Op die manier kunnen bedrijven profiteren van de input van buitenstaanders over de gehele wereld. Inmiddels zijn meer dan 300.000 probleemoplossers op de site geregistreerd, die uit 200 landen afkomstig zijn. Het succes van deze site gaat volkomen tegen ons gevoel in. De meeste innovatieve oplossingen komen van buitenstaanders. Zo heeft onlangs een fysicus een oplossing gevonden voor een probleem waar een producent van tandpasta al jaren mee worstelde. Een deel van de 41 miljoen liter ruwe olie die de Exxon Valdez in 1989 verloor kon moeilijk worden opgeruimd. Een groot deel zat in bevroren toestand vast onder het ijs, voor de kust van Alaska. Experts uit de olie industrie zochten twintig jaar lang tevergeefs naar een oplossing. Uiteindelijk wist iemand uit de bouwwereld het probleem op te lossen. Hierdoor werd het mogelijk de olie vloeibaar te maken en door middel van pompen af te voeren. InnoCentive is uiterst effectief: veertig procent van alle problemen worden binnen 6 maanden opgelost. Vaak tegen een relatief kleine vergoeding.

Bedreigingen

Robots zullen steeds meer taken van de werknemer gaan overnemen en offshoring hoort tot het verleden.

De Chinese elektronicagigant Foxconn wil op termijn 1 miljoen robots inzetten. Onder meer voor de productie van iPads. Op dit moment heeft men nog 1,2 miljoen werknemers in dienst, die bij hun werkzaamheden worden ondersteund door 20.000 robots. Onlangs is de productie van scheerapparaten door Philips weer overgeheveld van China naar ons land. Een vorm van backshoring die maar weinig werkgelegenheid oplevert. Oorzaak: verdere mechanisering van het productieproces. Bij de Nissan autofabriek in Engeland heeft men veel minder productiemedewerkers nodig. In vergelijking met 12 jaar geleden produceert men hetzelfde aantal auto’s met maar twee derde van het personeel.

Een trend die in verschillende delen van de maakindustrie zal doorzetten, en die ook VDL in Born niet ongemoeid laat. Robots zullen in de toekomst steeds meer taken overnemen. De fabrieksarbeider wordt als soort met uitsterven bedreigd.

Als fabrikant van speelgoed ben je op den duur ten dode opgeschreven. Je bedrijf dat bijna een eeuw geleden is opgericht zal in zijn huidige vorm de honderd niet halen. Tenzij het roer wordt omgegooid, en je gaat toeleggen op de productie van digitale blauwdrukken voor speelgoed. Dat is de sprong die het Deense Lego straks moet gaan maken. Want we zijn nu al goed in staat om met onze laptop en een 3D-printer, eigen speelgoed te produceren. Digitale productie is een van de voorbeelden van ‘disruptive technology’ die Diamandis onderscheidt en de maakindustrie op zijn kop zal zetten. Sommigen spreken zelfs over de belangrijkste vernieuwing sinds de uitvinding van de drukpers. De verwachting is dat over 10 jaar iedereen thuis een eigen hardware fabriek heeft. Op zolder voor Sinterklaas je eigen speelgoed uitprinten. Dat is de toekomst. Onlangs is op Long Island, bij New York, ’s werelds grootste 3D-printer fabriek geopend: ‘The Factory of the Future’. En het Duitse Siemens gaat in 2014 op grote schaal 3D-technologie inzetten voor het maken van metalen onderdelen.

Adapt or die!

Door het digitale netwerk heeft de deeleconomie een enorme boost gekregen. Dat biedt volop kansen op het gebied van zelforganisatie. Tegelijkertijd worden traditionele bedrijfstakken in hun voortbestaan bedreigd. Tegenwoordig delen we niet alleen meer onze auto, maar zijn we ook verhuurder geworden van onze eigen woning.

Het Amerikaanse Airbnb is een virtueel netwerk van particulieren, die hun woning of kamer aan onbekenden willen verhuren. Inmiddels zijn er zo’n 200.000 slaapplaatsen in 34.000 steden: van matrassen in de keuken, tot en met hele kastelen, boomhutten, tipi’s, jachten en iglo’s. In het hoogseizoen verwerkt men 200.000 transacties per dag. Airbnb krijgt maximaal 12 procent van het huurbedrag, dat de gast betaalt. Van de verhuurder 3%. Een bedrijfsmodel om je vingers bij af te likken. Temeer als je bedenkt dat Airbnb in 2014 waarschijnlijk meer gaat omzetten dan het Hilton. De baanbrekende startups uit San Francisco zijn tegenwoordig goed voor een omzet van 1 miljard dollar per jaar.

Het toont aan dat je zonder veel geld en een slim concept de rode oceaan ver achter je kunt laten. De Amerikaanse hotelsector heeft de regering al gevraagd om dit netwerk aan banden te leggen. Men verwijt de deelactivisten op een oneerlijke manier te concurreren. Maar ondanks alle verzet is uiteindelijk voor deze ‘soort’ ook één belangrijke natuurwet van toepassing: Adapt or die!

Bronnen:

 

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Beste Ton,

Leuk stuk! Ik ben niet naar de lokatie zelf geweest waar Peter Diamandis sprak, heb het lekker online gedaan…over verandering gesproken.
Ik heb een vraag aan je. Zelf hebben we onlangs een inspirerend event georganiseerd (FutureReadyEvent) en veel zaken die jij beschrijft zijn aan bod gekomen. Wel zien we dat het voor ondernemers en bedrijven een uitdaging is. Waar gaan we beginnen en hoe?

Wat is jou idee hierover?
MvG, Alexander Ket

Wat als door toenemende sneeuwstormen, tsunamis in kerncentrales of gewoonweg door faillissementen van onfeilbare “enron”s, de toevoer van voldoende energie in het gedrang komt?
Mijn smartphone, laptop, stofzuiger of koffiemachine houden uiteindelijk op zonder electriciteit. De uwe niet?

Beste Ton,
Je hebt wederom een zeer goed en helder stuk geschreven, over een zeer intelligente man!

Ik herken er meteen in :
Dat ‘out of the box’ denken…
in eerste instantie sowieso weerstand opwekt.

Terwijl juist daar de kansen liggen…
Want áls het je lukt om (met je team) op een ‘andere wijze’ naar problemen of innovatie te gaan kijken…
Kom je tot de meest mooie nieuwe en praktische oplossingen om echt tot vooruitgang te kunnen komen!

Maar nieuw… blijft in het begin (net als leren fietsen) toch altijd een beetje eng…

Mensen (vooral leidinggevenden) zijn bang daardoor iets kwijt te raken…
terwijl ze er juist zoveel meer inzetbare informatie en verbeterideeën voor terug kunnen krijgen!

Is dat misschien voor een stuk nog altijd onze nuchtere Nederlandse mentaliteit Ton?
Groeten
Peter van Riel

[…] producten die lage marges beloven en om te mikken op kleine markten. Dit is het geval wanneer ontwrichtende innovatie (disruptive innovation) ten tonele […]

[…] het zelfde patroon: nieuwe ondernemingen pakken het initiatief. Disruptive innovation oftewel ontwrichtende innovatie drukt een voorheen bloeiende sector uit de […]

Beste Peter,

Openstaan voor vernieuwing brengt altijd een zeker risico met zich mee. Ik weet niet of wij als Nederlanders daar anders tegenover staan. Gezien de technologische veranderingen die op ons afkomen is aanpassingsvermogen cruciaal. Wellicht moeten we ons vaker door de volgende quote laten inspireren:

“I can’t understand why people are frightened of new ideas.

I’m frightened of the old ones”.

John Cage, Amerikaans componist

Mvrgr,

Ton Verbeek

Beste Alexander,

Innoveer de manier waarop je innoveert!

Het eerste wat je moet doen is je ideeënbus de deur uit doen. Dat zet geen zoden aan de dijk. Mede hierdoor wordt er in Nederland gemiddeld nog geen 1 idee per werknemer per jaar ingebracht.

Vervolgens kies je voor een uitdaginggedreven aanpak. Dat kan bijvoorbeeld op het gebied van technologie, p&o, het productieproces of marketing.

Laten we als voorbeeld Freddy Heineken nemen. Die was vast van plan om in de zeventiger jaren met zijn bier Amerika te veroveren. De uitdaging die hij naar zijn staf communiceerde was de volgende:

‘Hoe kunnen we binnen een maand tijd New York met ons exportbier veroveren?’

Zo’n goed afgebakend kader geeft richting aan de innovatie en wekt veel creatieve energie op. Hierdoor kwam men op een geweldig idee. Resultaat: binnen een maand tijd vloeide bij 70% van de horeca in N.Y. Heineken uit de tap!

De paradox is dat je door een goed kader beter buiten de kaders leert denken! En daar draait het uiteindelijk om bij innovatie.

Pas deze strategie vaker toe en sta open voor technologische ontwikkelingen. Dan weet ik één ding zeker: je wordt de ‘spekkoper van de toekomst!’

Mvrgr,

Ton Verbeek

Het nieuwe goud ligt op straat maar voor wie? Wat zijn de effecten van ontwrichtende innovaties op de werkgelegenheid? Het thema van The Economist, Jan 18th 2014.

Een citaat: “The technological disruption to the job market has only just started. The number of digital startups has exploded. Just as computer-games designers invented a product that humanity never knew it needed but now cannot do without, so these firms will no doubt dream up new goods and services to employ millions.”

Het lijkt erop dat de werkgelegenheid van de toekomst vooral ligt bij die sectoren die de robotisering en andere geavanceerde technische vondsten en hulpmiddelen voortvarend weten in te zetten.

En dan natuurlijk de ‘digital start-ups’ Onlangs stond ik versteld van het enthousiasme en het elan waarmee tal van ondernemers uit Europa hun start-ups etaleerden. Dat viel mij mee want ik dacht dat de VS ons internet ondernemerschap al helemaal wegdrukte.

Kortom; de technologische vernieuwing komt in een hogere versnelling. Veel mensen en organisaties spelen enthousiast in op de nieuwe mogelijkheden. ‘Zij creëren vanuit de vrije datastroom het nieuwe goud.’ Of Zoals Ton Verbeek stelt: ‘je wordt de spekkoper van de toekomst!’

Dit stelt eisen waar velen nog onvoldoende weet van hebben. Op ManagementSite volgen wij de opgedane ervaringen en inzichten op de voet. We komen dit jaar met een apart ‘channel’ over Innovatie met onderwerpen als disruptive technologies, online ondernemen, social media marketing en nieuwe organisatievormen. Een aanleunend channel wordt gewijd aan ondernemerschap, concurrentiekracht, IT&business.

U blijft op de hoogte!

Willem Mastenbroek
Hoofdredacteur ManagementSite

Toon alle 8 reacties
x
x