Channels

Onlangs The Next Web  te Amsterdam bezocht. Prima conferentie! Levendig en inspirerend, goede sprekers, veel enthousiaste deelnemers met zelfvertrouwen en geloof in de toekomst. Meer dan 2000 bezoekers, duur 2 dagen, uitstekend voorbereid en verzorgd!

Het accent van het TNW-event ligt bij ondernemerschap op het net. Er is veel aandacht voor start-ups. Uit de hele wereld zijn de meest belovende start-ups  geselecteerd. Op de locatie van het event, de Westergasfabriek, waren ook veel stands waarin internetondernemers hun produkten lieten zien. Al met al een bijzonder fraaie uitstalling van wat er bedacht en bovenal ‘gedaan’ wordt.

Geen presentie op het net? Out of business!

Hier volgen mijn indrukken van de opvallendste punten en statements uit de presentaties en discussies:

  • Als je geen presentie hebt op het net dan tel je niet meer mee! Dat geldt voor organisaties. Het geldt ook voor individuen.
  • Velen snappen nog niet dat je virtuele zelf belangrijker is dan je persoonlijke, face to face, ‘echte’ zelf. ‘Echte’ in dit verband tussen aanhalingstekens want uw echte zelf is uw virtuele zelf. Het meest intrigerend vond ik een opmerking van Leonard Brody. Brody stelt dat we een offline en een online persoonlijkheid hebben. “Je zou denken dat men meer vertrouwen heeft in de offline persoonlijkheid, waarbij je elkaar in de ogen kan kijken. Het tegenovergestelde is waar. Uit onderzoek blijkt dat men je online persoonlijkheid drie keer meer vertrouwt dan je offline persoonlijkheid.” U gelooft het niet en blijft bovenal bezig in de ‘face to face’ wereld? Ga uw gang, maar u belandt in de marge van de moderne wereld.
  • Bedrijfstak na bedrijfstak wordt omgeturnd door internet. De reisindustrie, de hotelbranche, de muziekindustrie, de detailhandel, de uitgeversbranche, de opleidings- en onderwijssector; er komt geen eind aan. Als je niet meedoet op het net, als je er geen overtuigende aanwezigheid hebt dan glij je af naar de periferie van je branche of sector. Innoveer je business model of ga ten onder!
  •  Er ontstaan nieuwe branches van diensten en producten. Twee voorbeelden: 1. De dating- en huwelijksmarkt groeit en bloeit dankzij het uitdijende aanbod van de internetdienstverleners op dit terrein. De voorspelling is dat in 2015 50% van de huwelijken voortkomt uit een relatie die online is ontstaan. 2. Het vergelijken van alle mogelijke producten en diensten, variërend van restaurants tot autoverzekeringen is opgepakt door een breed scala van vergelijkings-sites. Dit is ‘big business’ geworden.

Ondernemerschap en internet

Al met al een ideaal speelveld voor ondernemerschap. Ik heb er vele ondernemers gesproken. Bijna altijd jonge mensen die los van de gevestigde bedrijven en instellingen beginnen. Waar zijn eigenlijk die gevestigde bedrijven? Het is toch vooral in hun belang om zich in dit gewoel te storten en actief mee te doen?
De boodschap van elke inleider die hierover repte was: “Vermijd de gevestigde bedrijven! Die ‘killen’ het ondernemerschap. Stap eruit en blijf ervandaan!” De serial internet entrepreneur Boris Veldhuijzen van Zanten, de drijvende kracht achter TheNextWeb, vertelde mij in een recent interview  Ondernemerschap op en met internet hoe dat werkt.

Lees ook:

Online ondernemen: Het business model als betaversie

Ook hoorde ik vaak het advies om niet te snel in zee te gaan met een investeringsvehikel. “Ze gaan de baas spelen en je raakt verzeild in allerlei gedoe. Beter om nog maar een tijd op een houtje te bijten.”

Is er nog hoop voor gevestigde ondernemingen? Ze kunnen het beste het zogenaamde Hollywood-model gebruiken: heb oog voor de bedrijfjes die met  innovaties komen waar je wat in ziet; schakel ze in of koop ze op! Maar het lijkt er op dat vooral ‘nieuwkomers’ als Google en Apple hierin voortvarend hun slag slaan.

Huffington

De interessantste spreker vond ik Jimmy Maymann, de Ceo van de Huffington Post, een blog dat uitgroeit tot een wereldomspannend mediabedrijf. Hij introduceerde bij Huffington de ‘life-streaming talkshows’ 7 dagen per week, 12 uur per dag.
Terwijl alle grote kranten de grootste moeite hebben om iets te verdienen met hun digitale activiteiten groeit en bloeit de Huffington Post met alléén maar digitale activiteiten. De sprong naar UK, Duitsland en andere landen in Europa is al begonnen. Er ontstaat aldus een ‘global media brand’. In Mei gaat men in Japan van start. Een voorbeeld van online ondernemen dat we kunnen betitelen als een ‘disruptive innovation’.

In feite is dit een rechtstreekse aanval op alle grote kranten in deze wereld aan het worden. Ik vraag mij af of men in de boardrooms van onze kranten bekend is met de manier van werken van de Huffington Post en of men snapt hoe het komt dat Huffington zo succesvol is.
In België gaan de grote kranten samenwerken. Tja, zo kan je wellicht tijdig een vuist maken. Zoals ook in Duitsland alle grote boekenuitgevers zijn gaan samenwerken om niet weggedrukt te worden door Amazon.

Voor de liefhebbers: De volgende conferenties van The Next Web zijn in Sao Paulo en in NewYork.

Willem Mastenbroek, hoofdredacteur ManagementSite.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x