De belangrijkste trends mbt corporate communicatie. Welke communicatie-middelen gebruiken? Communicatie tijdens crisistijden. De corporate reputatie en de zin en onzin van reputatie-scan en reputatie-onderzoek.Bedrijfsimago en de social media. Bent u al bekend met 'conversational leadership'? Transparantie is noodzakelijk. Hoe aanpakken. Vragen en antwoorden. Tegenspraak kan blunders voorkomen. Voorbeelden en tips voor effectieve corporate communicatie. Hoe de nieuwe media inzetten?
Een leider moet het verhaal kunnen vertellen over waar zijn organisatie staat en naar toegaat. Zonder een krachtig verhaal wordt een organisatie speelbal van de omstandigheden, verliest het draagvlak bij medewerkers en vertrouwen van klanten.
Open organisatie / communicatie
Bepaalde informatie kan niet worden gedeeld, bijvoorbeeld om je concurrenten niet wijzer te maken dan ze al zijn. Of uit privacy-oogpunt. Daar moet dus beleid voor worden gemaakt. Managers en medewerkers zijn vaak moeilijk te bewegen om open te zijn over hun werk, vorderingen daarin en vooral eventuele tegenslagen daarbij. Het is allemaal geen reden om dan maar af te wachten. Naar een open cultuur toegroeien is geen rocket science, met aantal eenvoudige stappen is veel te bereiken >>.
Waartoe communiceren we?
De vraag stellen is hem beantwoorden, want het denken vanuit het belang van de organisatie zelf en de positionering van producten en/of diensten behoren daarmee tot een lagere rangorde. Voor alles stelt zich de vraag welke bijdrage een organisatie wil leveren aan de omgeving, samenleving en de aarde. Deze tijd heeft behoefte aan eerlijk, schoon en slim handelen, in dienst van de samenleving.
De houding van de communicatie- en marketingprofessional wint aan kracht als men bereid is om te gaan staan voor de bestaansredenen van de eigen organisatie en die te vertalen in de meerwaarde voor de omgeving. Dat vergt een breed ontwikkelde persoonlijkheid die goed kan luisteren en kritische vragen durft te stellen. Wat zijn de drijfveren bij de oprichting van ons bedrijf geweest. Welk DNA verschaft onze medewerk(st)res vitaliteit? Wat zijn de dieper liggende behoeften van stakeholders, klanten én de aarde? En hoe kunnen wij daarin een toegevoegde waarde bieden die de toekomst van alle betrokkenen dient? Welk handelingsperspectief hoort daarbij en hoe kunnen wij die binnen ons bedrijf of organisatie agenderen? >>
Nieuwe media en communicatie
Hoe Sociale media als Facebook, Twitter en LinkedIn gebruiken bij marketing, klachten management, nieuwe producten en personal branding? De sociale media blijken een drijvende kracht voor nieuwe businessmodellen en innovatie. Ervaringen met de nieuwe media en voorbeelden van bedrijven.
Met de komst van de nieuwe media verandert het media-landschap ingrijpend. Marketing, interne en externe communicatie verschuiven in de richting van interactieve communicatie, crowd-sourcing en co-creatie. De digitale cultuur rukt op. De nieuwe media zijn niet te stoppen. Personal branding van personen en reputatiemanagement van organisaties raken nauw verbonden met de kwaliteit van hun communicatie en interactie.
Hét kenmerk van de digitale cultuur is: ‘De communicatie is de reactie!’
We zien ook dat de nieuwe media op steeds grotere schaal ingezet gaan worden voor de bedrijfsvoering. Social media en nieuw organiseren raken nauw verweven.