01
B

Corporate communicatie

Effectieve corporate communicatie, Open organisatie / communicatie. Waartoe communiceren we? 

De belangrijkste trends mbt corporate communicatie. Welke communicatie-middelen gebruiken? Communicatie tijdens crisistijden. De corporate reputatie en de zin en onzin van reputatie-scan en reputatie-onderzoek.Bedrijfsimago en de social media. Bent u al bekend met 'conversational leadership'? Transparantie is noodzakelijk. Hoe aanpakken. Vragen en antwoorden. Tegenspraak kan blunders voorkomen. Voorbeelden en tips voor effectieve corporate communicatie. Hoe de nieuwe media inzetten?

Een leider moet het verhaal kunnen vertellen over waar zijn organisatie staat en naar toegaat. Zonder een krachtig verhaal wordt een organisatie speelbal van de omstandigheden, verliest het draagvlak bij medewerkers en vertrouwen van klanten.

Open organisatie / communicatie

Bepaalde informatie kan niet worden gedeeld, bijvoorbeeld om je concurrenten niet wijzer te maken dan ze al zijn. Of uit privacy-oogpunt. Daar moet dus beleid voor worden gemaakt. Managers en medewerkers zijn vaak moeilijk te bewegen om open te zijn over hun werk, vorderingen daarin en vooral eventuele tegenslagen daarbij. Het is allemaal geen reden om dan maar af te wachten. Naar een open cultuur toegroeien is geen rocket science, met aantal eenvoudige stappen is veel te bereiken >>.

Waartoe communiceren we?

De vraag stellen is hem beantwoorden, want het denken vanuit het belang van de organisatie zelf en de positionering van producten en/of diensten behoren daarmee tot een lagere rangorde. Voor alles stelt zich de vraag welke bijdrage een organisatie wil leveren aan de omgeving, samenleving en de aarde. Deze tijd heeft behoefte aan eerlijk, schoon en slim handelen, in dienst van de samenleving.

De houding van de communicatie- en marketingprofessional wint aan kracht als men bereid is om te gaan staan voor de bestaansredenen van de eigen organisatie en die te vertalen in de meerwaarde voor de omgeving. Dat vergt een breed ontwikkelde persoonlijkheid die goed kan luisteren en kritische vragen durft te stellen. Wat zijn de drijfveren bij de oprichting van ons bedrijf geweest. Welk DNA verschaft onze medewerk(st)res vitaliteit? Wat zijn de dieper liggende behoeften van stakeholders, klanten én de aarde? En hoe kunnen wij daarin een toegevoegde waarde bieden die de toekomst van alle betrokkenen dient? Welk handelingsperspectief hoort daarbij en hoe kunnen wij die binnen ons bedrijf of organisatie agenderen? >>

Nieuwe media en communicatie

Hoe Sociale media als Facebook, Twitter en LinkedIn gebruiken bij marketing, klachten management, nieuwe producten en personal branding? De sociale media blijken een drijvende kracht voor nieuwe businessmodellen en innovatie. Ervaringen met de nieuwe media en voorbeelden van bedrijven.

Met de komst van de nieuwe media verandert het media-landschap ingrijpend. Marketing, interne en externe communicatie verschuiven in de richting van interactieve communicatie, crowd-sourcing en co-creatie. De digitale cultuur rukt op. De nieuwe media zijn niet te stoppen. Personal branding van personen en reputatiemanagement van organisaties raken nauw verbonden met de kwaliteit van hun communicatie en interactie.

Hét kenmerk van de digitale cultuur is: De communicatie is de reactie!

We zien ook dat de nieuwe media op steeds grotere schaal ingezet gaan worden voor de bedrijfsvoering. Social media en nieuw organiseren raken nauw verweven.

Selectie van de Redactie

idee
Columns
Corporate governance

Modern leiderschap vraagt om georganiseerde tegenspraak

Met de maatschappelijke antenne van organisaties is vaak niets mis
Frank Körver
14095
0
troebel
Cover stories
Corporate communicatie

Checklist voor de open organisatie

Hoe naar een open organisatie-cultuur? In 5 stappen naar transparantie
Peter van Lonkhuyzen
13065
0
werk
Columns
Reputatie management

Wie is er bang voor transparantie?

Overleven in het tijdperk van ‘supertransparantie’
Peter van Lonkhuyzen
8825
0
kleur
Columns
Corporate communicatie

Corporate communicatie: Tijd om kleur te bekennen

Een sterke reputatie? Durf je nek uit te steken!
Frank Körver
8396
7
argument-winning-christmas-514210807-f
Cover stories · Boeken
Organisatiecultuur

Naar constructieve tegenspraak in 4 stappen

Communicatie als een zaak van cultuur en betrokkenheid
Peter van Lonkhuyzen
24469
10
Copyrighted_Image_Reuse_Prohibited_400932
Columns
Strategie

De valkuilen van groepsdenken en tunnelvisie.

Hoe tegenspraak en dwarsliggers een kans geven.
Aart G. Broek
10296
14
Communicatie
Columns
Corporate communicatie

Herbronning van communicatie en marketing

Kan de marketing- en communicatie professional een nieuw perspectief aanreiken?
Huub ter Haar
4593
3
Samen
Columns
Corporate communicatie

Communicatie moet nu de sprong voorwaarts maken

Naar meer toegevoegde waarde
Frank Körver
21929
7
Topfrustraties communicatie adviseurs
Boeken · Columns
Corporate communicatie

Wildgroei communicatieafdelingen voorbij

Topfrustraties communicatie adviseurs
Karel A. Winkelaar
12820
4
Leiderschap - Waar de creatieve levenslust vanaf spat.....
Cover stories
Missie en visie

Echte leiders vertellen een goed verhaal

Het verhaal maakt het verschil: Halfbakken of overtuigend?!
Astrid Schutte
63394
24

Tips & Tricks

alkemade
Columns
Corporate governance

Maatschappelijk rentmeesterschap: de rol voor toezichthouders

Wanneer zet u de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen op uw agenda?
Eric Alkemade
35200
1
Geitje
Columns
Het spel om poen en prestige

Nepnieuws, zondebokken en andere bliksemafleiders

Missers en wantoestanden worden op allerlei manieren verheimelijkt. Welke opties staan ter beschikking?
Aart G. Broek
7168
0
Abandoned
Columns
Reputatie management

Organisatie van de communicatie draait maar om één ding: resultaat

Prioriteit nr 1: “Linking business strategy and communication”
Frank Körver
7623
2
Externe communicatie en reputatie management voor het MKB - Vijf tips voor uw externe communicatie
Actueel
Reputatie management

Externe communicatie en reputatie management voor het MKB

Vijf tips voor uw externe communicatie
Redactie ManagementSite
15196
0
Negen communicatietips voor crisistijden  - Sommige crisissituaties zijn helaas niet te voorkomen, slecht crisis management wel!
Actueel
Crisismanagement

Negen communicatietips voor crisistijden

Sommige crisissituaties zijn helaas niet te voorkomen, slecht crisis management wel!
Redactie ManagementSite
4105
1

Auteurs die meeschrijven aan Corporate communicatie

Zie alle