06
VS

Detailhandel & retail

Detailhandel & retail: trends en uitdagingen

Detailhandel - Hoe voorkomen dat je door lowcost/online wordt weggedrukt? Wat moeten bedrijven als Blokker, V&D, HEMA. Versla het spotgoedkope alternatief met een ander businessmodel? De Goeroes hebben gemakkelijk praten.

Trends en uitdagingen

De detailhandel staat zwaar onder druk. Hoe voorkomen dat je door lowcost/online wordt weggedrukt.

Goedkope alternatieven rukken op.

De lowcost/online bedrijven zijn de grootste bedreiging voor de gevestigde detailhandel.

Wat aanpassen en veranderen in de detailhandel?

Businessmodel aanpassen?

Stabiliteit is ver te zoeken in de detailhandel.  Om de concurrentiekracht te versterken zijn soms aanpassingen van het businessmodel een noodzaak.

Sommige bedrijven lukt dit wonderwel. Een goed voorbeeld is Zara. Zara is één van de meest succesvolle modeketens van de wereld. Bron van het succes is het tempo van aanpassing aan klantwensen. Continu en via verschillende kanalen, óók via eigen medewerkers in de winkels, wordt informatie verkregen over klantenvoorkeuren. Vervolgens worden kleuren, vormen, producten e.d. aangepast op deze voorkeuren. Binnen 3 weken (!) moet een nieuw idee vertaald zijn in een product dat in de schappen ligt. Dit vraagt om een uitgekiend logistiek concept. Een belangrijk deel van de productie ligt dichtbij het distributiecentrum in Spanje, terwijl veel andere modeketens kiezen voor productie in verre ‘lagelonenlanden’.
Een ander voorbeeld is Rituals. Terwijl er in de retail dagelijks winkels sluiten, opent Rituals iedere week twee nieuwe winkels.

Het geheim van beide ketens: ze zijn onderscheidend en wendbaar.

De Goeroes hebben gemakkelijk praten

Meer over ontwikkelingen in de retail / detailhandel

Een selectie door de redactie van  artikelen uit het ManagementSite Netwerk over de ontwikkelingen in de retail / detailhandel ziet u hieronder.

Trending

mobile-shop
Ondernemerschap

Verwoestende transitie bij detailhandel

De digitale revolutie slaat toe. Winkelcentra liggen er binnenkort deplorabel bij!
Grimbert Rost van Tonningen
11498
3
happy-customer
Columns
Ondernemerschap

Verhoog de klanttevredenheid. Ga met franchisers werken.

Lokaal ondernemerschap en klantgerichtheid versterken elkaar
carl Groenland
5767
0
_76203476_flamingochicks-1
Cover stories
Online Marketing

5 manieren om je MERK te laten groeien

Oude marketingwetten vervallen! Hoe dan wel?
Sjors van Leeuwen
16136
0
salesman1
Columns
Organisatieadvies en consultancy

Werk aan de winkel

Hoe werkt organisatie advies aan kleine MKB ondernemers?
Edwin Abee
5980
5

Tips & Tricks

ecommerce
Columns
Ondernemerschap

Onze winkels: wie durft te veranderen?

Het gaat slecht met de winkels. Toch zijn er heel veel kansen, die te weinig worden benut.
Bart Groothuis
11347
0
happy-customer
Columns
Ondernemerschap

Verhoog de klanttevredenheid. Ga met franchisers werken.

Lokaal ondernemerschap en klantgerichtheid versterken elkaar
carl Groenland
5767
0
leider
Columns
Concurrentiekracht

Concurrerender worden

Het moet onderscheidender en agressiever
Grimbert Rost van Tonningen
3949
0
Sociale netwerken: steeds meer vrienden steeds minder persoonlijk contact?
Columns
Sales / Verkopen

Twee werelden in één winkelruimte

Omni-channel marketing in de winkel
Hans Wennekes
9075
0

Auteurs die meeschrijven aan Detailhandel & retail

Zie alle