Werk aan de winkel

Columns

Nederland is weer twee consultants rijker. Dit keer niet de minsten. Superzakenvrouw en eigenaresse van modeketen Supertrash Olcay Gulsen en creatieveling en oprichter van Venour Noël Deelen (Popoz en RamBam) gebruiken hun kennis en expertise om samen met de winkeliers een plan te bedenken om hun zaak er bovenop te helpen. We hadden natuurlijk al Herman den Blijker en meneer Reimers die als redders in nood diverse horeca ondernemers van een faillissement moesten behoeden. En niet te vergeten John Williams met het programma “dubbeltje op zijn kant”.

Er zijn al diverse journalisten geweest die geschreven hebben over het grote aantal faillissementen nadat het duo Blijker en Reimers waren geweest. De redenen laten zich vaak wel raden. Een bedrijf wat al aan de rand van de afgrond staat wordt gevraagd om nog eens flink te investeren in inventaris, vloer, verf, marketing, logo etc. Tijdens de filmdagen is het druk, daarna neemt het bezoek geleidelijk af en wordt de financiering nog meer een molensteen om de nek van de ondernemer.

In eerste instantie was ik sceptisch bij dit nieuwe programma van BNN waar in de eerste aflevering werd geprobeerd een kinderkledingzaak te redden van een faillissement. Mijn scepsis werd sterker toen ik zag dat de Maserati voor de deur stond en Olcay in een doorkijkblouse in een kinderkledingwinkel stond. Ook hier moest de winkel weer flink verbouwd worden met zelfs een heuse glijbaan in de winkel, nieuwe vloer, nieuwe logo. U kent het wel. Maar halverwege zag ik iets wat ik Herman den Blijker nooit heb zien doen en wat mij positief verraste. Olcay Gulsen liet zien dat zij niet alleen verstand heeft van kleding maar ook van cijfers. En dus werd er ook gesproken over inkoop, voorraad, retourleveringen en oprekken van crediteuren. Chapeau! Uiteindelijk stond er aan het eind van de uitzending een mooie winkel met een overzichtelijk assortiment waarvan ik echt hoop dat ze het gaan redden.

Hoop is echter geen strategie. Wat Olcay in de uitzending pijnlijk duidelijk maakte was dat zij de passie miste bij de ondernemer om met je hele ziel en zaligheid te ondernemen. Op de vraag waarom ze een kinderkledingzaak waren begonnen was het antwoord dat marktonderzoek had aangetoond dat daar behoefte aan was in het dorp waar zij woonden. Need I say more?

Wat is er in Nederland toch aan de hand dat kleine ondernemers niet actief op zoek gaan naar hulp?
Vaak moet het water tot de lippen staan voordat de kleine MKB ondernemer om hulp vraagt. Al dan niet gedwongen door de bank of een schuldeiser. En geloof me, zelfs als het water tot de lippen staat wordt de benarde situatie door sommige MKB ondernemers glashard ontkend. Best wel jammer want ook die MKB ondernemer die weliswaar zijn hoofd boven water houdt heeft wellicht wel behoefte om eens te sparren over acquisitie, doorlooptijden, klantretentie, processen of wat dan ook maar. Prestaties kunnen altijd beter.

De markt voor organisatie advies aan kleine MKB ondernemers in Nederland is zeer gering. Het is een markt die bewust links is blijven liggen bij grotere advieskantoren maar ook vele ZZP’ers die met hun uurtarief hier geen potten kunnen breken. Het is bovendien een markt waar de accountant en de boekhouder nog steeds het primaire aanspreekpunt zijn t.a.v. de bedrijfsprestaties. Dat een accountant of boekhouder andere adviezen verstrekt dan een organisatie adviseur is volstrekt onbekend bij de MKB ondernemer. De toegenomen transparantie en het delen van kennis en nieuwe software ontwikkelingen hebben er echter voor gezorgd dat de rol van de accountant geleidelijk verandert. Waarom wordt de consultant niet ingeschakeld als er geen dreigende situatie is? Is het omdat de consultant onvoldoende rekenschap geeft ten aanzien van de resultaten? Het is een interessante vraag die ik ook hier aan de lezer wil stellen. Wat is er voor nodig dat dat de accountant en de boekhouder hun signalerende functie actief gaan oppakken en tijdig ook een hulpvraag durven uit te zetten bij consultants die tegen een passend tarief hun klankbordfunctie vervullen om zodoende de motor van onze economie beter te laten draaien?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Wim Aalbers
Pro-lid
Het advies van de boekhouder of accountant was altijd grotendeels "gratis" want voor de jaarrekening en handtekening werd al een vorstelijke prijs betaald.
Nu dat verandert en het uitvoeren van administratie veel makkelijker en veel goedkoper wordt krijgt de MKB ondernemer nieuwe afwegingen te maken.
Heel spannend voor accountants. Ze zullen zichzelf overnieuw moeten uitvinden. Ook interessant voor MKB consultants. In welke alternatieve waardeproposities anders dan adviesuren zullen MKB ondernemers wél geinteresseerd zijn?
I.d.d. werk aan de winkel.
Gerard Kroon
@ Edwin - Inderdaad, eindelijk een programma dat serieus kijkt naar de problemen: te veel voorraad, rommelige uitstraling en te veel schuld. Consultants zie je nauwelijks bij het MKB. Behalve het ontbreken van geld schort het ook aan bereidwilligheid van het MKB advies te vragen.
Tip: een club waar ondernemers in nood wel aan kunnen kloppen is www.ondernemersklankbord.nl. Hier staan oud-ondernemers tegen een geringe vergoeding de collega's bij met raad en daad.
Nieuwste ontwikkeling zijn de webbinars. Zo kan een ondernemer in zijn eigen tijd snel nieuwe inzichten opdoen. Zie bijvoorbeeld Moeiteloze marketing bij www.ijlan.nl.
Antonie Kerstholt
Voor het MKB is de accountant de belangrijkste adviseur. Dat gegeven verandert vermoedelijk ook niet. Organisatie advies is vaak ook bij de grotere accountantsbureaus te verkrijgen. Eigenwijsheid is een goede eigenschap van veel ondernemers en dus ook van veel MKBers. Alleen als het niet zo goed gaat met een bedrijf gaat die eigenwijsheid contraproductief werken. En dan heb ik het nog niet over de kosten van advies op het moment dat er al weinig geld is. Ik denk dat de geschetste problematiek niet of zeer moeilijk oplosbaar is. Advies wordt vanzelf gevraagd wanneer de MKBer zijn bestaansrecht heeft bewezen en doorgroeit. In het voorafgaande stadium doet de "markt" gewoon haar werk. Slimme ondernemers zoeken via goedkope kanalen wel advies. Te beginnen bij internet en ondernemersclubs.
Ondernemen is ook niet hetzelfde als ondernemerschap.En voor TV programma's is het natuurlijk leuk om ondernemers in beeld te brengen die weinig begrepen hebben van ondernemerschap. Dat levert interessante programma's op.
.
Marianne Nelisse
@Edwin: dank voor je leuke blog. Heb het programma 1x gezien, toen ging het over een pannenkoekenrestaurant. Over advies en het bijbehorende resultaat valt te twisten, maar het zet wellicht wel een bewustwordingsproces in gang bij ondernemers die in dezelfde fase zitten met hun bedrijf.

80% van de ondernemers in NL heeft namelijk geen bedrijfseconomische of bedrijfskundige achtergrond. En er is wel een stevig fundament nodig om succesvol te zijn en te blijven. Daarnaast herken ik de uitdaging dat ondernemers veel verwachten van hun boekhouder of accountant, wat ze helaas niet kunnen bieden.

Vanuit PerspeXo, een strategisch adviesbureau voor ondernemers, hebben we in 2008 een groei-programma ontwikkeld. Voor ondernemers die succesvol door willen groeien en op zoek zijn naar heldere en concrete oplossingen voor de uitdagingen van vandaag en morgen.
Het Maak je Bedrijf meer Waard (MBW)programma is een combinatie van opleiding, sparren met andere ondernemers en 1 op 1 strategisch advies. Onze missie is om zoveel mogelijk ondernemers succesvol te helpen doorgroeien, en daar passen ook betaalbare tarieven bij.
Zo boeken we resultaten op de korte en lange termijn en ontwikkel je jezelf als ondernemer.
Check www.maakjebedrijfmeerwaard.nl en www.perspexo.com voor meer info!
Hartelijke groet,
Marianne
Dennis van der Voort
Interessant om te lezen dat 4 jaar na plaatsing er weinig veranderd is. Accountants zullen nooit hun klanten naar een specialist sturen, bang voor verlies van omzet. Jammer, want zij zijn zelf professional, maar dan wel op financieel en fiscaal gebied. Voor breed ondernemersadvies moet je als ondernemer niet bij de accountant zijn, of beter nooit. Overigens moet je dat ook niet gaan halen bij je buurman, neef, rotary of businessclub. Dat doe je voor overige producten en diensten toch ook niet?

Advies haal je bij een specialist. Voor de voorbeelden die je noemt: het klankbord voor de ondernemer, directeur of dga is dat de specialistische ondernemersadviseur, die wel kritisch is en niet schroomt om de eigenwijze ondernemer een spreekwoordelijke schop onder de kont te geven. Eigenlijk is die ondernemersadviseur een vaste relatie die je op afroep spreekt, net als de advocaat bij juridische vragen, marketeer bij commerciële vragen en accountant bij financiële vragen. Zo bouw je als ondernemer een team aan specialisten om je heen. Dat is de aanpak anno 2018, waarmee je investeert in je bedrijf.

Meer over Organisatieadvies en consultancy