De wijze waarop een organisatie geld verdient, noemen we het verdienmodel of het business model. Het businessmodel beschrijft kort en krachtig hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt. Simpel gesteld: hoe een bedrijf zijn activiteiten heeft georganiseerd en klanten van dienst is. Een verdienmodel houdt rekening met zowel de opbrengsten- als de kostenkant van de business. De term bedrijfsmodel is ook gangbaar. De vraag 'waarop is onze waardecreatie gebaseerd' is de essentie van businessmodellen. Hier vindt u: De lessen van briljante businessmodelleen, hoe je businessmodel flexibel houden. De herwaardering van het businessmodel, handvatten, inzichten en voorbeelden om uw businessmodel te vernieuwen.
Wat is een goed businessmodel
Het businessmodel is te definiëren met de volgende vier vragen: wie zijn je beoogde klanten (segment), wat bied je je klanten aan (waardepropositie), hoe produceer je het aanbod (waardeketen) en waarom levert het winst op (verdienmodel)?
Het zogenoemde ‘Business Model Canvas’ heeft negen bouwstenen; Klantsegmenten, Waardepropositie, Kanalen, Klantrelaties, Inkomstenstromen, Key resources, Kernactiviteiten, Key Partners en Kostenstructuur.
De hierboven vermelde bouwstenen en vragen zijn hulpmiddelen. Maar ze kunnen ook op het verkeerde been zetten. Je kan er lange tiijd met vele anderen mee aan de gang gaan en, na veel onderzoek en vergaderen, indrukwekkende documenten produceren maar dan heb je nog niets. Het moet zich nog gaan bewijzen in de praktijk.
...