02
I/T

Business model, verdienmodel

Wat is een goed businessmodel. Hoe business- of verdienmodel flexibel houden. Wat werkt wel, wat niet!

De wijze waarop een organisatie geld verdient, noemen we het verdienmodel of het business model. Het beschrijft kort en krachtig hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt. Een verdienmodel houdt rekening met zowel de opbrengsten- als de kostenkant van de business. De vraag 'waarop is onze waardecreatie gebaseerd' is de essentie van business- en verdienmodellen. De lessen van briljante businessmodellen, hoe je businessmodel flexibel houden. Praktijk-lessen voor het business model nieuwe stijl. Kritische noten bij business- of verdienmodellen. Innovatie van uw businessmodel: handvatten, inzichten en voorbeelden .

Wat is een goed businessmodel

  De wijze waarop een organisatie geld verdient, noemen we het verdienmodel of het business model. Het beschrijft kort en krachtig hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt. Daarbij kunnen de bouwstenen voor een businessmodel en een business model canvas op ideeën brengen.
Een businessmodel is te definiëren met de volgende vier vragen: wie zijn je beoogde klanten (segment), wat bied je je klanten aan (waardepropositie), hoe produceer je het aanbod (waardeketen) en waarom levert het winst op (verdienmodel)?  Het zogenoemde ‘Business Model Canvas’ heeft negen bouwstenen; Klantsegmenten, Waardepropositie, Kanalen, Klantrelaties, Inkomstenstromen, Key resources, Kernactiviteiten, Key Partners en Kostenstructuur.

De hierboven vermelde bouwstenen en vragen zijn hulpmiddelen. Maar ze kunnen ook op het verkeerde been zetten. Je kan er lange tijd met vele anderen mee aan de gang gaan en, na veel onderzoek en vergaderen, indrukwekkende documenten produceren maar dan heb je nog niets. Het moet zich nog gaan bewijzen in de praktijk. En in de praktijk gaat het vaak om 'learning by doing' en 'keep it simple'.

Zie: Praktijk-lessen bij het business model nieuwe stijl.

Vernieuwing van het business model

In de geselecteerde titels op deze pagina is het 'dynamisch, nieuw, innovatief,  flexibel en innovatief' wat de klok slaat. Overdreven? Zeker niet. Het zijn de tekenen van het doorzetten van een andere visie bij het plannen en opstellen van een verdien-, bedrijfs- of business model. Zo anders dat termen als ‘plannen en opstellen’ achterhaald raken.

Elk bedrijfsmodel is kwetsbaar

De acceleratie van verandering, aangedreven door de globalisering en de ICT mogelijkheden, zet menige business op zijn kop. De hotelbranche, reisorganisaties, de muziekbranche, de detailhandel, uitgevers, taxiondernemingen; in snel tempo kalven bestaande businessmodellen af.
Ze worden doorgaans onderuit gehaald door start-ups die, aanvankelijk met heel weinig middelen, sterke posities weten de veroveren.

Hebben nieuwkomers en start-ups een business model?

Het business model krijgt  bij menig startend bedrijf een ander karakter. Een goede typering is: ‘Het businessmodel als Betaversie’. En nog beter: ‘Act fast, fail fast, learn fast’.

Kenmerken:

  • Het verdienmodel is continu in beweging.
  • De les is tekens weer: snel beginnen en al doende leren.
  • Wacht niet. ‘Ship early, ship often!’

Praktijk-lessen bij het business model nieuwe stijl

“Vermijd gevestigde bedrijven! Die ‘killen’ het ondernemerschap. Stap eruit en blijf ervandaan!”  De  serial internet entrepreneur  Boris Veldhuijzen van Zanten, komt met enkele praktijk-lessen:

“Je moet incrementeel denken en vooral doen. Welnu dat is een andere wereld voor de meeste gevestigde bedrijven. Men wil van te voren een uitgewerkt businessplan met een budget en een businesscase.”

“De trend is alles! Wendbaarheid, technisch vernuft en gevoel voor klant of doelgroep; dat zijn de factoren die bepalen of je stap voor stap verder komt. Budgetten ramen, businessplannen opstellen en met veel experts en belangrijke mensen hierover vergaderen: allemaal tijdverspilling! Nog erger: het zijn garanties om te falen. Het elan, de fut, de inspiratie, de wendbaarheid, de creativiteit, de daadkracht en de bevlogenheid werk je hiermee het raam uit.”

Zie ook de kennisbank-pagina's Disruptie en Digitale transformatie.

Businessplan en businessmodel: trends

Moet we schrikken van de beschreven trend? Welnee! Het kan de ogen openen. En het werkt bevrijdend voor het ondernemerschap. Laat de concurrent zijn tijd maar verspillen met businessplanning en vergaderen over het business model. Ondertussen slaat de ras-ondernemer toe. Weliswaar zonder doortimmerd plan of model maar hij pakt de hoofdprijs.

Deze trend kan ondernemers alleen maar stimuleren. Ondernemers hebben van oudsher een hekel aan ingewikkeld gedoe, papierwerk en eindeloos overleg! Eindelijk: nieuwe mogelijkheden nieuwe kansen! Laat anderen maar jammeren en klagen. Churchil zei al: ‘A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty.’

Een business- of verdien model kan zich zo sterk in een bedrijf nestelen dat het een handicap wordt. Men kan zich er niet meer los van maken. Ook als het leidt tot schade voor de organisatie. Voorbeelden: de Apneu-affaire bij Philips, de verontreinigende uitstoot bij Chemours & Tata-steel, Big Pharma en Dieselgate. Zie De civilisatie van het kapitalisme, over Het interactiepatroon en de dynamiek van wanbeheer en groepsdenken. Er ontstaat een patroon van toedekken en bagatelliseren. 'Overal is wel eens wat. We zijn ermee bezig. Het valt reuze mee. Het is gecompliceerder dan u denkt.' 

Wendbaarheid als succesfactor

Producten en diensten veranderen

De concurrentie slaat toe. Nieuwe technologie, nieuwe kansen. Andere markten, andere logistiek, andere smaken, modes en hypes.... kortom verandering dringt zich op. Obeng stelt ‘de verandering gaat sneller dan we leren’. Alles wat je vastlegt is al achterhaald voordat het verspreid kan worden.
Dat wil niet zeggen dat het verstand op nul moet. Integendeel. Doen en leren volgens ‘Act fast, fail fast, learn fast’; en voortdurend nadenken over 'Hoe verder en wat nu?'  komen ervoor in de plaats. Dat heet 'Incrementeel en iteratief aanpassen'. Of in slechts 3 woorden: 'Al doende leren'.

Druk vanuit in de samenleving

De stemmen vanuit de samenleving gaan meer tellen: duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen, de menselijke maat, integriteit en moreel kompas verrassen steeds vaker ondernemingen en publieke organisaties. Geen organisatie redt het nog met deugtaal, greenwashing en door communicatie specialisten opgepoetste teksten. Groene woorden, vieze daden!  Reputatie management wordt een belangrijk onderdeel van het verdienmodel. Zie Moraliteit in organisaties. Veel nobele praatjes maar wat is de dagelijkse praktijk?     

Exit business model en businessplan?

Voor de producten en diensten die niet of nauwelijks veranderen gaat het bovenstaande niet op. Maar ho, ho! Hoe weet je dat. Zelfs bolwerken als de banken en verzekeraars worden belaagd door nieuwe aanbieders. En maar vergaderen en plannen?
Ach, voor gevestigde branches is er nog een uitweg: Ze kunnen het beste het zogenoemde Hollywood-model gebruiken: 'Heb oog voor de bedrijfjes die met  innovaties komen waar je wat in ziet; schakel ze in of koop ze op!' 
Is dit zinnetje niet meteen een goed tekstje voor het businessplan of business model van gevestigde bedrijven?

Trending

Change
Columns
Innovatie

Innoveren in bestaande organisaties

Creëer een nieuwe set regels die wel werken!
Misha de Sterke
9414
0
mowing-the-moon
Cover stories · Cases
Innovatie

Innovatie vaak te traag en omslachtig

Twee voorbeelden van een veel dynamischer methode.
Misha de Sterke
23904
0
Lean-mean
Columns
Ondernemerschap

Why the lean start-up changes everything

Lessen voor verandertrajecten gericht op vernieuwing
Simon van der Veer
12024
0
Jorg-Ruis
Cover stories · Interviews
Ondernemerschap

Online ondernemen: Het business model als betaversie

Interview Jorg Ruis, Chief Marketing Officer, The Next Web
Willem Mastenbroek
19938
0
social_2
Cover stories · Interviews
Online Marketing

Nieuwe media en innovatieve business modellen

Interview met goeroe Jeroen Bertrams
Alexander Ket
37940
2
Vision
Cover stories
Business model, verdienmodel

Drie lessen van briljante businessmodellen

Met een onmogelijk businessmodel de spelregels van de markt veranderen!
Jeroen Geelhoed
27597
2
Puzzelstukjes - Uw organisatie weer in balans
Columns
Innovatie

Business Model Innovatie: focus op de beleving!

'We don't see the world as it is, but as we perceive it'
Ton Verbeek
10426
0
innovate
Columns
Ondernemerschap

Innoveren? Pas op met de businesscase!

Wat is de businesscase of sturen we op visie en lef?
Eric Bun
22487
5
Innovatie van businessmodellen - Eenvoudige aanpak voor grote ondernemingen
Cover stories
Ondernemingsplan, businessplan

Innovatie van businessmodellen

Het Business Model Canvas als eenvoudige aanpak voor grote ondernemingen
Ouke Arts
109415
5
Heeft u al een netwerkstrategie? - Vernieuwing van businessmodel met behoud van autonomie
Cover stories · Cases
Netwerkorganisatie

Heeft u al een netwerkstrategie?

Vernieuwing van businessmodel met behoud van autonomie
Michael Pullens
22012
8

Tips & Tricks

alg-model-brain-jpg
Columns
Business model, verdienmodel

Hoog tijd goed na te denken over je bestaande bedrijfsmodel

Neem jij ook steeds dezelfde busbaan?
Ton Verbeek
2956
0
Uw valkuil: uw klanten voor lief nemen. - Blijf werken aan de loyaliteit van uw klanten
Columns
Klantgerichtheid

Customer Excellence: Klantbeleving als basis

De klant leidend bij verbetering
Freek Hermkens Management Pro
43412
1
burning-dollar
Actueel
Ondernemingsplan, businessplan

Innoveer uw verdienmodel tijdig

Vernieuw uw businessmodel vanuit de klant: 6 tips
Actueel MNGMNTST
28223
1
5-year-plan
Actueel
Business model, verdienmodel

Innovatie van het businessmodel vaak broodnodig!

Negen bouwstenen voor een gezond businessmodel
Actueel MNGMNTST
28024
3

Auteurs die meeschrijven aan Business model, verdienmodel

Zie alle