Waarom alternatieve verdienmodellen overwegen?

Columns

De voordelen van het toepassen van een nieuw, innovatief verdienmodel. Vijf mogelijkheden met sprekende voorbeelden.

Bij het ontwerpen van nieuwe businessmodellen of het verbeteren van een bestaand businessmodel is het verdienmodel vaak een discussiepunt. Is het raadzaam om het verdienmodel te hanteren wat gangbaar is in je bedrijfstak? Of is het wijs om de norm te breken met een alternatief verdienmodel?

Wat zijn de voordelen van het toepassen van een nieuw, innovatief verdienmodel?

    1. Meer omzet realiseren

      Innovatieve verdienmodellen kunnen bijdragen aan het vergroten van de winstgevendheid van een bedrijf. Door een innovatief verdienmodel toe te passen, kan een bedrijf meer omzet genereren dan met het ‘gangbare’ verdienmodel in de branche mogelijk zou zijn.

      Een goed voorbeeld is Uber. Uber hanteert een dynamische prijsstelling op basis van vraag en aanbod (Yield Management). Tijdens drukke uren of evenementen kunnen de tarieven stijgen, wat hen in staat stelt om winst te maximaliseren wanneer de vraag hoog is. Tegelijkertijd zorgt de hogere vergoeding ervaar dat er op die momenten meer chauffeurs beschikbaar zijn om ritten uit te voeren, wat cruciaal is om de klantbeloften waar te maken.
    2. Beter inspelen op wensen en behoeften van klanten

      Andere verdienmodellen kunnen ook helpen om beter tegemoet te komen aan klantbehoeften. Verschillende klantsegmenten hebben vaak uiteenlopende behoeften en bereidheid om te betalen. Door verschillende verdienmodellen toe te passen, kan een bedrijf zijn prijsstelling en waarde propositie beter afstemmen op specifieke klantgroepen. Dit vergroot de kans op klanttevredenheid en loyaliteit.

      Een goed voorbeeld hiervan is Mailchimp. Bij Mailchimp kunnen klanten op verschillende manieren betalen: (1) door een abonnement af te sluiten of (2) door met credits te betalen. Mailchimp biedt verschillende abonnement-versies aan, waarbij de functionaliteiten en capaciteit (email limiet) verschillend is en past bij te behoeften van een bedrijf. Daarnaast hebben ze een Pay As You Go plan, waarbij je met aangeschafte credits kan betalen.

      Met het Pay As You Go Plan spelen ze in op de behoeften van klanten waarvan het gebruik grillig is (Voorbeeld: seizoensgebonden bedrijven). Abonnementsmodellen passen beter bij frequente gebruikers met voorspelbaar gebruik.

    3. Financiële stabiliteit creëren

      Het implementeren van een nieuw innovatief prijsmodel kan helpen bij het creëren van meer financiële stabiliteit. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer een bedrijf overschakelt van een transactiemodel naar een model met terugkerende inkomstenstromen.

      Een voorbeeld hiervan is Microsoft met Office 365. In 2011 maakte Microsoft de switch van het verkopen van individuele softwarelicenties (transactiemodel) naar het aanbieden van Office 365 als een abonnementsservice (met herhaalde inkomsten). Dit resulteerde in voorspelbare en regelmatige inkomstenstromen, verminderde piraterij en versterkte de loyaliteit van klanten.

    4. Inspelen veranderende marktomstandigheden

      Markten kunnen snel veranderen. Wat vandaag-de-dag werkt, kan morgen verouderd zijn. Door te experimenteren met verschillende verdienmodellen kan een bedrijf zich sneller aanpassen aan veranderende omstandigheden en nieuwe kansen benutten. 

      Een voorbeeld die hier niet mag ontbreken is Netflix. Netflix begon als een dvd-verhuurbedrijf, maar onderging in 2007 een transformatie die hielp om uit te groeien tot een entertainmentbedrijf van wereldformaat. De markt waarin Netflix zich bevond zat in een neergangsfase. Trends zoals de opkomst van breedband internet, veranderende kijkgewoonten van consumenten en een groeiende behoefte aan gemak versnelde de neergang. Netflix besloot een nieuwe koers te varen door een abonnementsmodel voor streamingmedia te lanceren. Dit was een keerpunt voor het bedrijf en de gehele bedrijfstak.

    5. Een oneerlijk concurrentievoordeel creëren

      Tot slot kan het toepassen van een alternatief verdienmodel een bedrijf helpen om een oneerlijk concurrentievoordeel te behalen. Een goed voorbeeld hiervan is Amazon Prime.

      Het Amazon Prime-programma biedt leden gratis verzending, toegang tot streamingdiensten en andere voordelen tegen een maandelijkse of jaarlijkse abonnementsvergoeding. Door klanten aan Prime te binden, heeft Amazon een loyale klantenbasis opgebouwd en concurrenten op afstand gehouden.

Wil je leren hoe je met innovatieve verdienmodellen je bedrijf kan versterken?

Ga dan aan de slag met de Business Model Hacking-methode. Als pro-abonnee heb je gratis toegang tot de digitale versie van het boek. In het boek leer je meer over bedrijfsstrategieën, innovatieve verdienmodellen en tactieken. Het boek is praktisch en biedt talloze inspirerende voorbeelden.

Geen pro-abonnee, dan kunt u het kopen: Business Model Hacking >>

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Business model, verdienmodel