Wat is digitale transformatie in de praktijk? Digitale transformatie is het overschakelen op en het doelmatig gebruiken van digitale middelen ter verbetering van de prestaties. De digitale transformatie betekent een mega versterking van de communicatie tussen mensen en tussen organisaties door de grotere reikwijdte, de veelsoortigheid en de communicatieve kracht van digitale middelen en verbindingen.
Wat is digitale transformatie?
Twee definities
- Digitale transformatie is het overschakelen op en het doelmatig gebruiken van digitale middelen ter verbetering van de prestaties.
- Digitale transformatie betekent voor een organisatie dat men digitale middelen voluit gaat benutten om concurrentievoordeel te realiseren.
Betekenis
Digitale middelen zijn de social media, apps, mobile, big data, intranet en internet. Kortom alle digitale manieren waardoor mensen, bedrijven en dingen verbonden zijn. Veel daarvan is nog in volle ontwikkeling.
Het bijzondere van de digitale transformatie zit in het netwerk van digitale verbindingen dat mensen met steeds meer andere mensen, bedrijven, toestellen en kennis, tot communicatie en interactie brengt.
Mensen leefden en werkten altijd al in netwerken. De snelle verdichting, de grotere reikwijdte, de veelsoortigheid en de communicatieve kracht van de digitale verbindingen in deze netwerken betekenen een quantum sprong.
- Internet of Everything De hele wereld slim aan elkaar geknoopt. De grote stap voorwaarts gaat nu pas beginnen. Zie de voorbeelden.
- De onherroepelijke digitalisering van alles… En de noodzaak in bedrijven om er vaart mee te maken
Digitale transformatie. Hoe aanpakken?
Onze wereld is een digitale wereld aan het worden. Bedrijven hebben geen keus. Het is digitaliseren of ten onder gaan.
- Drie tips voor managers. Een digitale transformatie laten slagen?
- Hoe digitaliseer je jouw bedrijf? In 3 stappen.
Hier volgen de 4 stappen die er toe doen. Voor meer zie de checklist en de trends.
-
Interne communicatie
Ondersteun interne communicatie en projectmanagement met digitale hulpmiddelen. Zie De App-groepjes organisatie
-
Communicatie met de klant
Ontwikkel de digitale interactie met klanten. Denk aan een goede Online klantenservice: Vier tips en een steengoed filmpje. Speel in op beleving en gemak.
-
Innovatie
Innovatie in de digitale wereld : Maak met digitale tools innovatie, productontwerp en fabricage eenvoudiger, sneller, goedkoper en flexibeler.
-
Marketing en de inzet van big data
Big data marketing grijpt de macht De voorbeelden tonen de mogelijkheden, de valkuilen en de 'lessons learned' in de praktijk.
Checklist digitale transformatie. Wat en hoe?
Handleiding digitale transformatie 1.
Hier volgen de factoren die er toe doen in de vorm van een checklist. Elk van de zeven factoren wordt toegelicht met een kort artikel met een voorbeeld.
Vuistregels bij de aanpak zijn: Sluit aan bij wat al gebeurt in uw organisatie. U hoeft zich niet aan de volgorde van de checklist te houden. Breng elkaar op ideeën; er zijn meer mogelijkheden dan de checklist vermeldt. Stimuleer de voortgang. Zie het als in een proces van cocreatie. Elk team doet wat het kan; dat geldt ook voor de leidinggevenden en voor het topteam.
- Ondersteun interne communicatie en projectmanagement met digitale hulpmiddelen.
De App-groepjes organisatie Het nieuwe organiseren in de praktijk. - Dienstverlening en klachten management. Digitalisering van het klantencontact Valkuilen en succesvoorwaarden.
- Klantenwerving online faciliteren
Social media, meer klanten, hogere omzet? Social media als omzet-aandrijver. - Recruteren van medewerkers via online media
Top 5 tips voor een sterk employer-brand op social media Maar vermijd de valkuilen. - Flexibele inzet van medewerkers via On-demand Apps.
On demand organiseren en algoritmisch managen. Trends en tips. Nieuwe manieren van organiseren? - Actief reputatie management door interactie over de eigen organisatie in de digitale wereld
Glassdoor: u bent uw virtuele reputatie Nu ook de managers van alle organisaties in NL aan de beurt. Wat zijn de gevolgen? - Online marketing en de inzet van big data
Big data marketing grijpt de macht De voorbeelden tonen de mogelijkheden, de valkuilen en de 'lessons learned' in de praktijk.
Handleiding digitale transformatie 2.
Top down sturing en coordinatie is doorgaans een noodzaak om de digitale transformatie in goede banen te leiden.
Begin in uw team of organisatie met een scan van wat al gebeurt. Richt u vervolgens op wat u wilt faciliteren en stimuleren. Is het de klantgerichtheid, de logistiek, de kwaliteit van product of dienst, een betere doorloop van het productieproces met minder uitval of iets anders? Focus is belangrijk! Een goede klantenservice en een vlotte doorloop van het productieproces zijn doorgaans zo belangrijk en ook lastig omdat meerdere onderdelen van de organisatie. Dit kan je niet laten liggen. De verantwoordelijke leidinggevenden moeten dit met elkaar regelen en monitoren. Ook de aandacht van de directie blijkt belangrijk.
Elk van de betrokken teams tot en met het topteam komt met initiatieven. Start met de 'quick wins'. Houd de verantwoordelijkheid in de lijn. Deel de voortgang. Kijk uit met stuur- en projectgroepen! Dat remt de transformatie. Beter een wat rommelig proces, dat van het begin af aansluit bij de lijnorganisatie en de mensen mobiliseert, dan het zoveelste project.
Al doende kunt u de lijst zelf aanvullen, bijvoorbeeld met een van de andere onderwerpen zoals genoemd in de andere secties van deze pagina.
De leiding faciliteert en monitort de transformatie. Sturing gebeurt door een duidelijk strategisch accent aan te geven bijvoorbeeld door te focussen op klantgerichtheid, op innoveren of continu verbeteren.
Zijn de mensen nog niet toe aan zo'n aanpak? Zie dan: De vele digibeten een rem op de digitale transformatie? Hoe ontwikkel je de digitale vaardigheden van je medewerkers?
Wat zijn de Trends?
Met name de volgende 3 trends zijn van belang voor organisaties.
- Maak met digitale tools innovatie, productontwerp en fabricage eenvoudiger, sneller goedkoper en flexibeler.
- Innovatie in de digitale wereld - Spelen conform de nieuwe spelregels. - De ontwikkeling van platformorganisaties wordt steeds belangrijker. Doet uw organisatie mee? Weet u van de kansen en bedreigingen?
- On demand organiseren en algoritmisch managen – De organisatie van de toekomst kondigt zich al aan. Wat doen traditionele organisaties?
- Ondernemen met platformen: vier mogelijkheden - Wat betekent de opkomst van platformorganisaties. - Gebruik kunstmatige intelligentie voor bepaalde werkzaamheden.
- Hoe onze digitale collega’s in de organisatie integreren? - Hoe halen we het beste uit onze mensen en hun digitale collega's. Drie voorbeelden.
Het eind van deze ontwikkelingen is nog lang niet in zicht. Onvermijdelijk leidt de digitale transformatie tot verandering van businessmodel, organisatieontwerp en bedrijfsvoering. Laat uw organisatie en uw mensen al doende meegroeien met de veranderingen!
Meer informatie digitale transformatie
Zie de selectie van artikelen op deze pagina. De pagina wordt regelmatig geactualiseerd. U blijft op de hoogte van relevante ontwikkelingen, recente ervaringen en ‘lessons learned’.