Channels

In september introduceerde LinkedIn de Endorsements. Het idee hierachter was dat mensen geen moeite hoefden te doen om iemand een Recommendation te geven en hun voorkeur makkelijk konden kenbaar maken door een vakje aan te klikken. Een beetje vergelijkbaar met de ‘Like’-knop van Facebook. Endorsements werden een groot succes. LinkedIn laat weten dat er inmiddels meer dan 550 miljoen Endorsements zijn gegeven en dat daar 10 miljoen per dag bijkomen.

Ik zie ze vooralsnog niet als een waardevolle toevoeging. De endorsements zijn zo makkelijk te geven en zo zonder enige consequenties, dat de waarde ervan nihil is. Sterker nog: als ik iemand ‘endors’ is de kans groter dat hij mij ook ‘endorst’. In goed Nederlands ‘steunt’. Dus is er een incentive om maar zoveel mogelijk mensen te steunen: dan krijg je zelf ook meer steun. Het is een beetje vergelijkbaar met de wedloop van een paar jaar geleden om aan zoveel mogelijk Twitter-volgers te komen, ongeacht wie het waren.

De wet van de grote getallen. Ze laten op basis van volume zien hoe groot de kans is dat iemand een skill bezit, in tegenstelling tot de recommendation die een meer kwalitatief karakter heeft. Voorstanders zeggen: ‘Ook al zitten er ‘valse’ bij, als 350 mensen zeggen dat ik iets goed kan, zal er toch wel een kern van waarheid in zitten…’(social proof). Doet me denken aan het Project-X feest in Haren: ‘als zoveel mensen zeggen dat er een feest is, zal het ook wel zo zijn…’

Lees ook:

E-mailen – ‘Hoe heurt het?’

Ik weet niet hoe het u vergaat, maar ik krijg vooral endorsements binnen van mensen die nu actief zijn op LinkedIn omdat ze op zoek zijn naar een andere baan en hun profiel willen opleuken. Endorsements geven wordt je haast opgedrongen door LinkedIn en zorgt voor aandacht voor de gever. Veel mensen zullen een Endorsement geven in de hoop dat ze er eentje terugkrijgen.

Mensen kunnen je endorsen op skills die je zelf kunt aangeven. Daar gaat het al mis. Je komt moeiteloos mensen bezig die het maximale aantal van 50 skills hebben ingevuld. En als LinkedIn dan suggesties doet om die allemaal in één keer te endorsen (selectief wegstrepen kost veel meer moeite) dan is dat reuzehandig! Maar zinloos.

Ik denk dat het nu bijna zo is dat hoe meer endorsements iemand heeft, hoe meer tijd hij op LinkedIn heeft doorgebracht om ze binnen te harken, en hoe meer relaties hij dus in zijn netwerk heeft die ook niet veel beters te doen hebben dan dat. Dus hoe meer endorsements, hoe lager de kwaliteit ervan, en van je netwerk.

Het is gewoon te makkelijk, te achteloos. De recommendation was ook al niet heel ingewikkeld (vaak zag je twee mensen in je netwerk elkaar op dezelfde dag ‘aanbevelen’) maar had toch nog meer waarde dan deze random clicks.
Sociaal gezien voorzien ze natuurlijk wel in een behoefte. Iemand een compliment geven of iets voor iemand doen zijn activiteiten die met name de gevers ervan altijd een erg goed gevoel over zichzelf geven.

Maar de CV-inhoudelijke waarde van de LinkedIn Endorsements, als zijnde een betrouwbare indicator van iemands vaardigheden, is volgens mij nihil. In LinkedIn werd al heel wat afgelogen, en dat is hiermee niet minder geworden. Wél makkelijker.
De noodzaak voor een goed digitaal CV blijft onverminderd hoog.

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Inderdaad, net als de ‘likes’ op FB ben ik er nog niet achter wat dit nu oplevert. Ik heb er nog geen enkele opdracht meer door binnen gehaald.
Maar uiteraard doe ik wel mee ; -) Je weet maar nooit.

x
x