05
PE

Leidinggeven

De balans tussen leiding geven en eigen verantwoordelijkheid. Wat maakt iemand tot een goede baas?

Wat maakt iemand tot een goede baas? De slaag- en faalfactoren van de operationele manager. De balans tussen leiding geven en de eigen verantwoordelijkheid van medewerkers. Inzichten en praktijkervaringen. Tips en voorbeelden

Wat is goed leidinggeven

Wat maakt iemand tot een goede baas? Sturing is belangrijk. Verantwoordelijkheid en autonomie ontwikkelen ook. Hoe doe je dat?

Leidinggeven verandert

Al heel lang wordt betoogd dat leidinggevenden meer moeten delegeren. Daar zit wat in maar het gebeurt vaak niet. Delegeren veronderstelt dat het dan ook opgepakt wordt door het volgende echelon. Dat gaat niet vanzelf. Loslaten en delegeren betekent ook de condities voor betrokkenheid en verantwoordelijkheid versterken. Dat tussenstation kunnen we niet overslaan.

Organisaties worden platter. De 'span of control' van leidinggevenden wordt groter. De druk om beter te presteren neem toe. Bazen kunnen niet alles weten en ze kunnen ook niet overal zijn. Ze moeten dus kunnen vertrouwen op de verantwoordelijkheid van de teams die ze aanvoeren en op de betrokkenheid en motivatie van de mensen.

Hoe leidinggeven om daar de juiste condities voor te scheppen?

Het nieuwe leidinggeven

Ruimte geven aan medewerkers, durven delegeren en loslaten. Maar ook: duidelijk zijn over de resultaten die bereikt moeten worden, het stellen van kaders en het monitoren van output.

Let op de volgende punten:

  • Wees gericht op het stimuleren van het verantwoordelijkheidsgevoel van medewerkers. Laat blijken dat u vertrouwen heeft in de kwaliteiten van uw mensen door hun input serieus te nemen. Betrek ze actief bij het ontwikkelen van initiatieven. Doe een beroep op hun expertise en ondernemerschap.
  • Geef feedback. Schroom niet om zowel positieve zaken als aandachtspunten terug te geven. Het is een goede manier om medewerkers te prikkelen
  • Stel de juiste vragen. Dit zijn vooral (coachende) vragen die een beroep doen op het probleemoplossend vermogen en de zelfstandigheid van medewerkers;  zie ‘Prestatiegericht coachen’.
  • Heb oog voor de samenwerking en de resultaatgerichtheid in uw team. Onze pagina's over Team-ontwikkeling en Interne communicatie kunnen u op ideeën brenegen
  • Stuur op output en voortgang. Wees eenduidig en en gefocust op wat u belangrijk vindt. Monitor de bereikte resultaten.
  • Geeft u leiding aan een onderdeel dat meerdere lagen van leidinggevende en uitvoerende professionals telt? Zorg er voor dat u weet wat de uitvoerende professionals bezig houdt. Het directe contact is nog altijd de beste bron. Bevorder ook de horizontale communicatie en uitwisseling tussen de verschillende teams en units. 'Vanzelf' ontstaan er gescheiden silo's.

In Kwaliteit en sturen op verantwoordelijkheid ziet u wat dit betekent in termen van praktisch gedrag. 

Wat is de kern? Wat is de factor met de grootste hefboomkracht. Onze auteurs wijzen ons de weg. "Het ontbreekt aan meedenken en het faciliteren van autonomie en eigen verantwoordelijkheid. Te weinig contact en betrokkenheid. Waar blijft het eenvoudige gesprek." Zie noot 2

Hoe eenvoudig dat ook lijkt. Vaak komt het er niet van. Men gelooft er niet in. Of men begint er niet eens aan. 'Het is complexer dan u denkt.' 'Het heeft onze aandacht maar we werken eigenlijk al zo.' 'Mijn deur staat altijd al open.' 'Hier is het gewoon hard werken geblazen en verder niet mekkeren.' 
Het bestaande interactie patroon laat het niet toe. Hoe dat werkt leest u in deze korte verhandeling over Het oerconflict in organisatiesU zult waarschijnlijk de beschrijving van dit patroon herkennen. In allerlei variaties kan het doorwoekeren tot in alle echelons van een organisatie.

Het goede nieuws is dat er de afgelopen decennia veel  ervaring is opgedaan hoe we kunnen komen tot een constructief patroon van meer betrokkenheid, autonomie en verantwoordelijkheid. Die ontwikkeling is beschreven in Innovatief organiseren. Veel voorbeelden vindt u in Sturen op Verantwoordelijkheid.

Test uw stijl van leidinggeven

Wat is uw stijl van leidinggeven? Stimuleert u uw mensen om aan verbetering van resultaten te werken? Enkele korte online testen om deze vragen voor uzelf te beantwoorden vindt u bij de geselecteerde bijdragen hieronder. U kunt beginnen met: Ben jij een goede baas of ben jij een geweldige?

Leidinggeven: Inzichten Tips en Voorbeelden

Inzichten en praktijkervaringen in de 'Selectie van de redactie'. Op deze pagina vindt u ook de meest recente bijdragen over leidinggeven in het ManagementSite Netwerk. Apart ziet u de 'Tips en tricks'. 

Prof. dr. Willem Mastenbroek
Hoofdredactie ManagementSite

Noten

 1. Meer informatie:
- De kennisbankpagina Interactie patronen: Hoe hanteren?

- Hoe omgaan met ongeschreven regels, interactie patronen en systeemdwang Twintig lastige kwesties. Een A4tje helpt.

2. Beter leidinggeven in ManagementSite
We krijgen in ManagementSite opvallend veel columns en artikelen over leiderschap en leidinggeven aangeboden. Kenmerk van veel bijdragen is de volgende boodschap: Praat met je mensen op de werkvloer. Toon aandacht. Weet wat er speelt.  Een tweede belangrijke  boodschap is vertrouw niet bij voorbaat op veel indicatoren en data. Hoe meer data en indicatoren hoe groter de kans dat we in verwarring achter blijven.

Zie de Meest gelezen columns in 2023. Hoe de relatie baas medewerkers verbeteren? Een negatief interactie patroon. Wat doe je eraan? Om het in een paar woorden samen te vatten: We bedenken van alles om beter te managen en te organiseren. Terwijl de relatie met de baas het echte probleem is. Het ontbreekt aan meedenken, coachen en het faciliteren van autonomie en eigen verantwoordelijkheid. Er is te weinig contact en betrokkenheid. Men ervaart geen verbinding, geen relatie, geen ondersteuning. Lees bijvoorbeeld deze kreet uit het zorgveld: Steun de teamleider! De remedie is duidelijk en in de kern heel simpel: Laat je als baas of medewerker niet vangen in zo’n negatief patroon. 'Het eenvoudige gesprek is vaak de beste remedie'. 

 

 

Selectie van de redactie

TOON
Cover stories · Interviews
SportManagement

‘Excuses zijn zinloos want dan hoef je niet meer te evalueren’

In gesprek met PSV-directeur Toon Gerbrands over continu leren en prestaties verbeteren
Simon van der Veer
28601
5
businessman1
Cover stories
Leidinggeven

De rol van de manager in de organisatie van de toekomst

Drie trends voor het leidinggeven en managen van flexibele werknemers
Karin Manuel
23633
3
gespannen
Columns
Leidinggeven

Ontspannen leidinggeven doe je zo!

Het stappenplan naar succesvol leidinggeven
Marjan Haselhoff
20368
1
let-go-and-move-on
Columns
Leidinggeven

Excelleer door verantwoordelijkheid te geven

Het stappenplan naar leren loslaten
Marjan Haselhoff
10085
0
Doen wat werkt in Leidinggeven
Cover stories
Leidinggeven

Doen wat werkt in leidinggeven

Combineren van praktijkleren en theorieleren
Coert Visser
19495
3
Operationeel management en productiviteitsverbetering - De top 6 belemmerende en stimulerende factoren
Cover stories · Cases
Leidinggeven

Operationeel management en productiviteitsverbetering

De top 6 belemmerende en stimulerende factoren
Freek Hermkens Management Pro
43221
6
Is iedere leidinggevende een coach?
Cover stories
Leidinggeven

Is iedere leidinggevende een coach?

Jacco van den Berg
22044
11
synergy
Cover stories · Instrumenten
Assessment

Diagnose instrument stijl van leiding geven

Wat zijn de kenmerken en de effecten van uw stijl?
Willem Mastenbroek
56872
39
Adam-and-Eve
Cover stories
Sturen op verantwoordelijkheid

Kwaliteit en sturen op verantwoordelijkheid

Sturen naar meer Zelfsturing. Hoe doe je dat? Ontsnap aan de ‘systeemfout’ van onverantwoordelijk gedrag!
Willem Mastenbroek
31774
14
Sociaal kapitaal als startpunt voor organisatievernieuwing - Sociale netwerken voor continue verbetering
Instrumenten
Leidinggeven

Leiding geven aan verbetering

Test uw managementstijl
Willem Mastenbroek
64356
41

Tips & Tricks

Met klare taal bereik je topprestaties met je team - Het stappenplan naar het tonen van daadkracht
Columns
Management cases

Met klare taal bereik je topprestaties met je team

Het stappenplan naar het tonen van daadkracht
Marjan Haselhoff
13595
0
Uit wanhoop liet ik m’n team meedenken…  - En de output verdubbelde!
Columns
Continue resultaatverbetering

Uit wanhoop liet ik m’n team meedenken…

En de output verdubbelde!
Peter van Riel
16386
5
Resultaten verbeter je met je humeur! - De mopperstand is besmettelijk
Columns
Leidinggeven

Resultaten verbeter je met je humeur!

De mopperstand is besmettelijk
Callista Roelofs
12677
0
grenzen
Cases · Columns
Leidinggeven

Grenzen stellen als manager begint bij jezelf

Vuistregels en valkuilen
Annemieke Figee
27216
1
Karakter
Columns
Leidinggeven

Wat maakt iemand tot een goede operationeel manager

Negen kenmerken van een goede operationeel manager
Freek Hermkens Management Pro
141911
6

Auteurs die meeschrijven aan Leidinggeven

Zie alle