03
M

Crisismanagement

Handelen bij een crisis: tips, gedragsregels en checklists. Veerkracht bij crisismanagement.

Hoe een crisis voorkomen dan wel beheersen. Veerkracht en succes bij crisismanagement. Strategische adviezen om een crisis te overleven. Handelen bij een crisis: tips, gedragsregels en checklists, ervaringen en voorbeelden.

Hoe een CRISIS voorkomen?

De crisis wordt een CRISIS als het geld op is. Banken zijn in tijden van crisis steeds terughoudender met (her-)financiering. Gevolg: liquiditeits-problemen en vervolgens de onvermijdelijke kostenreducties en ontslagrondes of nog erger.

Laat het nooit zover komen! Wat te doen? De vier fasen, waarin de problemen  voor de organisatie steeds nijpender worden, zijn:
Fase 1:
Omzet en winst nemen af.
Fase 2:
Crisismanagement om op korte termijn de resultaten te verbeteren.
Fase 3:
Bijzonder of Intensief Beheer.
Fase 4:
Discontinuïteit van de organisatie.

Elke fase kent zijn eigen aanpak en maatregelen om aan de voortgaande spiraal naar beneden te ontkomen: Crisismanagement en Intensief Beheer: Het hoeft niet zover te komen!

Manieren om een crisis te voorkomen en te best...





Selectie van de Redactie

idee
Columns
Corporate governance

Modern leiderschap vraagt om georganiseerde tegenspraak

Met de maatschappelijke antenne van organisaties is vaak niets mis
Frank Körver
14203
0
troebel
Cover stories
Corporate communicatie

Checklist voor de open organisatie

Hoe naar een open organisatie-cultuur? In 5 stappen naar transparantie
Peter van Lonkhuyzen
13372
0
werk
Columns
Reputatie management

Wie is er bang voor transparantie?

Overleven in het tijdperk van ‘supertransparantie’
Peter van Lonkhuyzen
8903
0
capabel
Cover stories
Interne communicatie en samenwerking

Capabele topmanagers slaan de plank finaal mis…

Bestuurders die vanzelf in de valkuil van mis-communicatie glijden. Hoe kan dat?
Margret van Paassen
13247
11
Opportunistisch Optimisme - Waarom peptalk averechts werkt.
Columns
Leidinggeven

Blijf positief als de stoppen doorslaan

Hoe Jumbo-baas een negatieve escalatie voorkwam
Hans van der Loo
6682
1
De principes van zelfsturing bij crisisbeheersing en rampenbestrijding
Cover stories
Crisismanagement

Managen van zelfsturing bij crisisbeheersing

Zelforganisatie belangrijk bij crisisbeheersing en rampenbestrijding
Barry van 't Padje
13220
5
Asbestchaos in Utrecht: communicatie krijgt de schuld.  - Onwetendheid en onzekerheid zijn erger dan overlast en pech.
Columns
Crisismanagement

Asbestchaos in Utrecht: communicatie krijgt de schuld.

Onwetendheid en onzekerheid zijn erger dan overlast en pech.
Karel A. Winkelaar
3547
1
innercowhero
Columns
Crisismanagement

Bestrijd de crisis met de koeientheorie

Gooi die marktanalyses snel weg en spoed u naar de wei
Richard Engelfriet
12209
1

Tips & Tricks

bos
Columns
Crisismanagement

Crisismanagement: de tien lessen van Wouter Bos

De crisisaanpakj bij VUmc. Wat kan een (verander)manager hiervan leren over effectieve communicatie?
Cris Zomerdijk
9177
0
energy
Columns
Emotie management

De crisis te lijf met zin en energie

Energie-boost in 6 stappen om je werk leuker te maken
Callista Roelofs
4445
0
Positief omgaan met negativiteit van de crisis - 5 tips om positief te blijven bij slecht nieuws
Columns
Crisismanagement

Positief omgaan met negativiteit van de crisis

5 tips om positief te blijven bij slecht nieuws
Reynold Chandansingh
9053
3
Crisismanagement en leiderschap - . . . . of het volstrekt ontbreken ervan
Columns
Leidinggeven

Crisismanagement en leiderschap

. . . . of het volstrekt ontbreken ervan
Jos Steynebrugh
5208
0
Crisismanagement is meer dan een brandje blussen - Handel direct, laat zien dat je de zaak in de hand hebt en blijf flexibel
Actueel
Crisismanagement

Crisismanagement is meer dan een brandje blussen

Handel direct, laat zien dat je de zaak in de hand hebt en blijf flexibel
Actueel MNGMNTST
6251
2

Auteurs die meeschrijven aan Crisismanagement

Zie alle