Channels

Kenmerkend in het Nederlandse systeem van crisisbeheersing is de dominante rol van bestuurders. Met het opperbevel geven zij invulling aan de hoogste commandolijn in de crisisorganisatie. Zij zijn verantwoordelijk voor effectief crisismanagement.

Leiders hebben een belangrijke rol tijdens een crisis en dat is het verschaffen van perspectief. Een effectieve leider kan vaak veel meer doen, door juist een stap weg te doen van waar de actie is. De leidinggevenden die meteen het heft in handen nemen maar wel steeds hun gevoel voor perspectief behouden, zijn degenen die er het meeste aan bijdragen dat de organisatie de problemen overleeft. Een aantal tips:

  1. Neem even de tijd om erachter te komen wat er aan de hand is
  2. Handel direct, maar niet gehaast
    Een leider moet richting geven en tijdig  reageren op iedere situatie. Maar gehaast handelen maakt mensen alleen maar nerveus. Snel handelen kan ook zeker weloverwogen zijn. Of zoals de legendarische coach John Wooden adviseerde: Be quick but don’t hurry.
  3. Zorg voor realistische verwachtingen
    Als er problemen opduiken, willen mensen dat die meteen opgelost worden. Helaas lukt dat maar zelden. Het is de taak van de leidinggevende de omvang en de reikwijdte van het probleem in kaart te brengen om vervolgens het probleem te lijf te gaan. Je wilt je medewerkers niet onnodig alarmeren, maar wees niet bang om helder te zijn over de omvang van de problemen.
  4. Laat zien dat je de zaak onder controle hebt
    Wanneer dingen snel gebeuren, is er misschien niemand die de controle heeft, maar een echte leider neemt dan de regie in handen. Je hebt weliswaar geen controle over de ramp die zich aan het voltrekken is, maar moet die wel hebben over de reacties. Een leider regisseert en zorgt voor de juiste inzet van mensen en middelen die voor de oplossing kunnen zorgen.
  5. Blijf ontspannen en flexibel
    Dit is niet alleen van toepassing op de persoonlijke houding – een leider kan zich nooit veroorloven om zijn kalmte te verliezen – maar ook voor het vermogen om zich snel aan te passen. Een van de kenmerken van een crisis is het vermogen om snel te veranderen, dus je eerste reactie op de situatie is misschien niet je definitieve reactie. In crisissituaties kan een leider niet vasthouden aan één strategie. Blijf voortdurend nieuwe informatie tot je nemen, luister aandachtig en blijf overleggen met de experts die in de vuurlinie staan en precies weten wat er gebeurt.
  6. Het gezicht
    Naast de leiderschaps rol in de structuur van de crisisorganisatie hebben bestuurders ook een symbolische rol. Zij zijn het gezicht en aanspraak punt.
Hoe graag iedereen ook ziet dat leidinggevenden zelf ook de mouwen opstropen, er is een grens. De belangrijkste rol van een senior executive is het bepalen van de richting. Als hij of zij bezig is met alle uitvoerende zaken, wie is is dan nog bezig met de visie? Sommige leidinggevenden genieten nog steeds van het uitvoerende werk, ze houden van de kick van de adrenaline die voortkomt uit het ‘aanpakken’. Maar er moet wel een overkoepelend plan zijn met de nodige coordinatie. Anders gaan we elkaar voor de voeten lopen.
De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen. Bron: Kluwer Management

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Leuk artikel! Mooie aanbevelingen. Maar wat voor mij wel een belangrijke les is geweest is dat een crisis om een hele andere managementstijl vraagt. Normaal polderen we volop en mag iedereen meedenken en meepraten. Al pratende komen we tot een besluit. Maar in tijden van crisis moet er direct worden gehandeld. Slagvaardig. Snel. Geen ‘ja maar’ dus. En dat zijn we helemaal niet gewend. Dit vraagt dan om een hele andere leiderschapstijl! Voor directiever. En het is mijn ervaring dat dit lang niet iedereen gegeven is! Kijk dus goed wie in charge is als het écht lastig wordt.

@Dirk-Jan de Bruijn
Gedeeltelijk mee eens. Het bewuste artikel vind ik ontzettend slecht. Het ijlt na op wat diverse partijen best al wel weten en in veel gevallen al gedaan hebben. Zal binnenkort een artikel aan wijden aan deze materie.

Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
.

x
x