06
VS

Sales / Verkopen

Beter verkopen: voorbeelden, tips en tricks voor sales en acquisitie.

Verkopen en onderhandelen. Praktijkervaringen, inzichten, tips en tricks Hoe hou je het sales-team scherp. Sales managers maken het verschil. Scorende verkoopgesprekken. De gunfactor bij acquisitie en sales. Prospects en koude acquisitie. Leer beter verkopen!

Beter verkopen: de essentie

Kijk uit met ‘harde’ verkooptechnieken. Wees voorzichtig met de trukendoos: de 'klets uit je nek', ‘vraag om de order’, ‘close the deal’ technieken.
Er zijn twee redenen waarom de trukendoos niet werkt:

  1. De kopers hebben alle afsluittechnieken al gezien en gehoord. Technieken die gevoeld worden als een belediging voor de koper.
  2. De snel sprekende, wees je luisteraar te slim af, technieken negeren het belang van de relatie met de koper. Is die relatie om de een of andere reden niet van belang? Dan kan je het nog proberen.

Overredingskracht kan van pas komen. Timing, tact, humor, op een goed moment op een besluit aansturen... ga het niet uit weg. Op deze pagina zijn allerlei tips te vinden. Zodra het echter getruukt overkomt, verliest u uw geloofwaardigheid.

Relatie en vertrouwen

Vertrouwen is de basis voor goede koop-verkoop relaties. Bluffen, draaien, vage beweringen, onrealistische beloften worden door de klant doorzien en afgestraft. Een goede verkoper kent zijn product of dienst door en door en heeft de overtuiging dat het product aansluit bij de behoeften van de klant. Belangrijk is ook de organisatie achter de verkoper. De verkoper verkoopt zelden een enkel product of dienst; hij vertegenwoordigt vaak een organisatie met een scala aan producten en diensten. Logistiek, service, after sales en binnendienst zijn ook factoren die bijdragen aan het vertrouwen van de klant. Het vertrouwen dat de organisatie van de verkoper deugt is een factor van belang.

Ervaringen en reputatie

Hoe win je vertrouwen? Vertrouwen als kenmerk in koop-verkooprelaties is het geloof dat beloftes en afspraken worden waargemaakt. Het geloof wordt sterker naarmate klant en verkoper feitelijk ervaren dat afspraken en beloftes inderdaad worden waargemaakt. Een koop-verkoop relatie heeft vaak een geschiedenis. Koper zowel als verkoper hebben een reputatie. Als die geschiedenis er nog niet is zijn er doorgaans referenties beschikbaar die hun ervaringen willen delen. Vergeet niet dat dit zowel voor de verkoper als de koper geldt.

Succesfactoren beter verkopen

De volgende onderwerpen worden, in de voor deze pagina geselecteerde artikelen, behandeld.

Voorbeelden, inzichten, tips en tricks

Bij elke bijdrage, geselecteerd voor deze pagina, vindt u gerelateerde items die meer informatie verschaffen.
Zie ook Acquireren, Accountmanagement en Online Marketing.

Trending

identity-concept-164551610-100265314-primary.idge
Columns
Sales / Verkopen

Relatiemarketing vs Verkoopmarketing

Hoe wij binnen het bedrijf verkoopmarketing combineren met relatiemarketing
Marcel Meijlink
9251
1
rubon85
Cover stories · Cases
Sales / Verkopen

Organiseer het toeval in marketing en sales

Ter inspiratie: Een casus met vijf tips die dit mogelijk maken!
Bart van Emden
12195
0
De wil om te winnen - Weg met die zesjesmentaliteit!
Columns
Online Marketing

Meedoen is essentieel om te kunnen winnen

Belangrijke verkooplessen uit de sport
Marco Cupido
8875
0
Succesfactoren sales: voorbeelden, inzichten, tips en tricks
Columns
Sales / Verkopen

Zijn succesvolle ondernemers ook succesvolle verkopers

Vijf modellen die leiden tot succesvolle verkoop
Hans Wennekes
3269
0
Acquisitie en sales: bevlogenheid zorgt voor betere prestaties
Columns
Sales / Verkopen

Passie en beleving in Sales

Acquisitie en sales: bevlogenheid zorgt voor betere prestaties
Margaux Smits
5489
0
Waarom Porsche nooit korting geeft - Veel merken hebben last van goedkoperitis
Boeken · Columns
Sales / Verkopen

Waarom Porsche nooit korting geeft

Veel merken hebben last van goedkoperitis
Erwin Wijman
27507
5
De prijs maakt het verschil - Angst is de grootste vijand van een onderhandeling
Actueel
Onderhandelen

De prijs maakt het verschil

Angst is de grootste vijand van een onderhandeling
Actueel MNGMNTST
5094
0
Het verkoopproces is bepalend  - Voeg waarde toe door co-creatie met de klant
Actueel
Acquisitie

Het verkoopproces is bepalend

Voeg waarde toe door co-creatie met de klant
Actueel MNGMNTST
16814
2
De gunfactor bij acquisitie en sales - Ofwel hoe win je het vertrouwen van de klant?
Columns
Acquisitie

De gunfactor bij acquisitie en sales

Ofwel hoe win je het vertrouwen van de klant?
Roel Laumans
34988
2
Gebruik de principes van gaming voor een beter organisatieontwerp
Actueel
Acquisitie

Zoek prospects en start power selling

Actueel MNGMNTST
7571
1

Tips & Tricks

Kille leiders in een warm klimaat - Onderzoek effecten leiderschapsstijlen
Actueel
Sales / Verkopen

6 fouten bij prijsonderhandelingen

Actueel MNGMNTST
20780
1
Uw valkuil: uw klanten voor lief nemen. - Blijf werken aan de loyaliteit van uw klanten
Actueel
Sales / Verkopen

Jagen op betere verkoopresultaten

Beter verkopen: aan de slag met deze checklist
Actueel MNGMNTST
4235
4
voetbalplaatjes? - Een les in klantgerichtheid
Actueel
Acquisitie

Een leidraad voor scorende verkoopgesprekken

Actueel MNGMNTST
9217
4
James-Gibbs-2-1024x496
Actueel
Acquisitie

Manage het salesproces, niet het resultaat

Maak de resultaten van de verkoopactiviteiten inzichtelijk
Actueel MNGMNTST
8204
0
MIMESSS
Columns
Acquisitie

Sales Managers maken het verschil!

Hoe uw sales team en verkoop organisatie optimaliseren?
Peter Stinckens
7497
4

Auteurs die meeschrijven aan Sales / Verkopen

Zie alle
Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) traint al heel wat jaren vakmensen en professionals die verkopen niet leuk vinden. Van deze mensen wordt verwacht dat ze verkopen, of ze het nu leuk vinden of niet. Jan-Willem krijgt er enorm veel energie van als tijdens de verkooptrainingen niet-verkopers verkopen minder gaan zien als iets ‘vies’, maar als leuk en zinvol. In de verkooptrainingen laat Jan-Willem deelnemers actief oefenen om klantcontact aan te gaan en te verbeteren. Hij gaat dus, onder andere, aan de slag met commerciële en communicatieve vaardigheden. Daarom staat op zijn visitekaartje: ‘Oefenmeester in Klantcontact’. Door de jaren heen heeft Jan-Willem een kleine 20.000 mensen getraind in gedrag, houding, communicatieve vaardigheden en verkoopskills. Van monteur tot stukadoor, van zorgprofessional tot vastgoedprofessional, en van adviseur tot consultant. Ook leuk om te weten is dat Jan-Willem examinator NIMA Sales A en B is. Hij schreef enkele honderden artikelen over verkopen en 11 boeken. Zoals ‘De kracht van zacht’, ‘Sales is sexy’ en ‘Acquisitie voor professionals’. Jan-Willem is daarnaast spreker of dagvoorzitter bij congressen, kick-off-bijeenkomsten, netwerkavonden, businessclubontmoetingen en klantendagen. Met een publiek van tien tot enkele honderden mensen. In z’n vrije tijd sport hij: hardlopen, lange afstandsfietstochten en soms maakt Jan-Willem trektochten met de kano.