Relatiemarketing vs Verkoopmarketing

Columns

In de academische marketingwereld maar ook op de populairdere marketingblogs wordt veel steun gegeven aan de gunfactor, oftewel aan relatiemarketing. Dit houdt in dat je een netwerk opbouwt en veel waarde biedt zonder direct iets te verkopen. Aan de andere kant wil je eigenlijk ook gewoon ‘omzetten’, en het liefst direct. Dat snap ik heel goed en in zekere zin is dat stukje zakelijkheid ook nodig als ondernemer zijnde. Ondanks het belang van omzet draaien is het absoluut de moeite waard om met de tijd mee te gaan en ook elementen van relatiemarketing in je bedrijf te implementeren.

Verkoopmarketing, het direct aansturen op omzet, is ondanks dat het direct voor die belangrijke bedrijvigheid zorgt, beperkt. Met relatiemarketing kun je ook omzet behalen, maar dan vooral op de lange termijn, doordat je focus ligt op het creëren van vaste klanten. Zij zullen herhalingsaankopen doen en ze zullen voor mond-tot-mond reclame zorgen. Je kunt bij relatiemarketing dus spreken van een langetermijn-oriëntatie, gericht op langdurige business.

Die langetermijn-oriëntatie van relatiemarketing komt ook tot uiting in de tactiek om energie te steken in bestaande klanten. In mijn bedrijf zorg ik er bijvoorbeeld voor dat mijn huidige afnemers ten allen tijde bij ons terechtkunnen voor ondersteuning. Ze hebben als het ware een ‘levenslang-abonnement’ op ons. Ook sturen we ansichtkaarten naar ze. Uiteraard kun je dit in een kwartier tijd regelen via Hallmark, waarbij je de adresgegevens van je klantendatabase naar Hallmark uploadt en zij automatisch de kaarten voor je verzenden voor een heel aardige prijs. Wij deden dit echter met handgeschreven ansichtkaarten. Ik heb daar een hele dag met mijn kleine nichtjes voor gezeten, maar dan ben je wel veel persoonlijker bezig met je afnemers.

Verkoopmarketing

• Korte termijn-oriëntatie, gericht op koopproces.
• Eenmalige verkooptransacties.
• Vinden van nieuwe kopers.
• Oppervlakkige klantenrelatie.
• Succes = hoge omzet.
• Productieafdeling zorgt voor kwaliteit.
• Weinig service.

Relatiemarketing

• Lange termijn-oriëntatie, gericht op duurzame (langdurige) relatie.
• Herhalingsaankopen.
• Vinden van nieuwe kopers + oude klanten behouden
• Betrokkenheid.
• Succes = herhalingsaankopen en mond-tot-mond reclame.
• Iedereen zorgt voor kwaliteit.
• Veel service: nazorg. Wees bijvoorbeeld na het afleveren van je product of dienst beschikbaar zijn voor hulp.

Als ik het zo bekijk is een combinatie van verkoopmarketing met relatiemarketing het beste.  Aan de ene kant moet je direct ‘geld binnenharken’ door je aanbod direct aan te prijzen via e-mailcampagnes. Dat is een aspect van verkoopmarketing. Aan de andere kant zorg ik ervoor dat mijn afnemers doorstromen naar mijn vervolgproducten en zorg ik ervoor dat ze vaste klanten worden. Dat is een aspect van relatiemarketing.

Kijk ook in jouw bedrijf wat de juiste samenhang is tussen deze soorten marketing!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Eline Roelfsema
Leuk om te lezen Marcel! Maar biedt je relatiemarketing nu veel of weinig service aan klant? Beide benoem jij in de opsomming.

Binnen onze organisatie zien we dat aandacht voor de klantrelatie nieuw of bestaand erg waardevol is!

Meer over Sales / Verkopen