We hebben een selectie van bijdragen met tips waarmee u uw schrijfstijl verbetert. Een vlotte scan verschaft u sowieso een paar eyeopeners en tips voor online publicaties en voor beter schrijven op het werk. Waar moet een artikel of column aan voldoen om gepubliceerd te worden op ManagementSite
Anders schrijven voor het web
Hier volgen enige suggesties van de hoofdredacteur van Yahoo, Chris Barr: “Weblezers geven je een paar seconden om hun aandacht te trekken, anders ben je ze kwijt. Ze lezen websites heel anders: ze scannen meer dan dat ze lezen en haken sneller af. Het is zaak om helder, bondig en to-the-point te blijven. Geen weidse beschouwingen, geen enerzijds anderzijds, maar eenduidige informatie in begrijpelijke taal. Op Internet gelden andere wetten. Online moet alles glashelder zijn. Bij mijn workshops klagen mensen wel eens: ‘Je versimpelt het.’ Dat is onzin. Zíj zijn te dom om in gewone woorden iets interessants aan de man te brengen. Dat is hún probleem.”
Gebruik zoektermen in de koppen en in het artikel
Zoekmachinelogica speelt een belangrijke rol bij het schrijven van online artikelen. Je moet weten waar mensen naar op zoek zijn en je bericht in die termen formuleren, anders verschijnt het niet in de zoekresultaten. Luchtvaartmaatschappijen spreken bijvoorbeeld vaak van ‘lage tarieven’. Wie typt dat nou in de browser? Mensen zoeken naar ‘goedkope vluchten’.
Goed zoeken met AI vereist enige handigheid met 'prompts'. Verwerk deze in je online publicaties. en weet welke je moet gebruiken om te vinden wat je zoekt.
Schrijven voor ManagementSite als voorbeeld
Hier volgen enkele tips voor auteurs van een artikel of column.
Artikel
- Bondig met al aan het begin een duidelijk focus op een goed herkenbaar issue of probleem.
- Gebruik altijd praktijkvoorbeelden van de issues en de aanpak.
- Eerst de praktijk dan de theorie! Theorieën, modellen en methodes alleen verduidelijken als ze aansluiten op de beschreven voorbeelden of praktijkervaringen.
- Focus op toepassing, op handelingskennis. Wat kan de lezer nu beter dan vóór lezing van het artikel?
- Maximale lengte 2000 woorden; bij voorkeur korter, ± 1600 woorden.
Meer info voor de auteurs van artikelen ›
Column
Columns moeten columns zijn! Dat wil zeggen; iets prikkelends hebben, de lezer enigszins uitdagen. Ze kunnen een fiks probleem of een actuele toestand op uw vakgebied aankaarten. Een heldere, onverwachte en puntige boodschap kan ook helpen.