Een revolutie in schrijven, publiceren en uitgeven?

Columns

Vorige week was ik op het congres van TheNextWeb. Een top-event over de ontwikkelingen op het Web. Van de vele interessante inleiders bespreek ik Max Tucker over het schrijven van een boek. 

Max Tucker is CEO van Book in a Box. Veel professionals willen een boek schrijven over hun professionele ervaringen en opgedane kennis maar de tijd ontbreekt, of men raakt verstrikt in het schrijf-proces. Jammer, stelt Tucker, want op deze manier gaat een boel nuttige kennis en ervaring verloren. Hij heeft een systeem ontworpen dat het eigenlijk niet mis kan gaan. Het betreft een manier van werken waarbij Book in a Box met de auteur zeven stappen doorloopt.

Hier volgt de kern van de aanpak in zijn eigen woorden.

Phase One

PLANNING

1) Idea to Outline
Through a series of phone calls, our editors will help you clarify your goals, refine your book idea, and get crystal clear on what you want your book to say. They'll use that information to craft a detailed outline that contains all of your book ideas in a simple, clear format.

Phase Two

BOOK CREATION

2) In-depth Interviews
One of our world-class writers--who range in experience from trained journalists to bestselling authors--will walk you through your outline, interviewing you and asking all the questions necessary to get the information you want in your book out of your head and into a recording.

3) From Transcript to Manuscript
The same writer will work from the written transcript of that series of interviews to create a book manuscript that expresses your ideas in your voice. This is not ghost writing; this book is completely yours, both the ideas expressed and the words used to express them are from you, not the writer.

4) Editorial Polish
Another professional editor will do a complete pass through your book to make sure the grammar, editing and spelling are perfect, and ensure that the book says exactly what you want it to say. You'll also have the opportunity to read through the rough draft and make any other edits you want. Once that is done, you'll have a finished book manuscript.

Phase 3

PUBLISHING AND MARKETING

5) Professional Design
The biggest thing that separates 'real' books from those that feel amateur is the design. Book In A Box has an experienced team of high level designers that will craft your cover, customize your interior layout, and create a flawless digital version. Your book will look exactly like the ones published by major authors.

6) Publish!
You're officially an author now! Your book will be available to purchase from all the major online retailers in ebook and paperback form. We can also create a hardcover of your book, and make it available for order in retail bookstores.

7) Spread the Word
The process doesn't have to stop with a published book. We can also help you launch and promote your book, by doing things like writing a press release, creating a book landing page, creating content marketing pieces, and booking you for media appearances.

De doorlooptijd van de drie fasen neemt 16 weken. De tijdsbesteding van de auteur wordt geschat op 12 uur. Een fractie dus van de tijd die een auteur normaal moet besteden. Men heeft reeds de nodige ervaring opgedaan met deze manier van werken. De planning is om in de zomer van 2015 op grote schaal van start te gaan. Tucker rekent op een revolutie in het schrijven en publiceren van professionele literatuur. Meer info.

Een ‘writersblock’ komt vaak voor een ‘talkersblock’ nooit.

De eerste stap is wellicht de belangrijkste. Dan blijkt of een auteur wat te vertellen heeft. Daarmee wordt ook de opzet van het boek vastgelegd. Maar dan? Begint de auteur dan te schrijven? Nee, de auteur begint te praten. Schrijven is voor velen lastig, praten is veel gemakkelijker. Een ‘writersblock’ komt vaak voor een ‘talkersblock’ nooit.

Vervolgens gaat een geschoolde schrijver/professional met de ingepraatte teksten aan de gang en wordt er een boek van gemaakt. De auteur screent de teksten, en komt met aanvullingen en correcties. De tekst wordt aantrekkelijk geredigeerd en er volgen de stappen naar de markt. Tucker pleit voor relatief korte boeken van maximaal 150 pagina’s. Dikkere boeken worden volgens Tucker nauwelijks gelezen en minder verkocht.

De grondige begeleiding en de inzet van redacteuren van Book in a Box zijn niet voor niets. Terloops ving ik op dat het om bedragen tussen de 10 en 20 duizend dollar gaat.

Dat doet niets af aan de steun die dit stappenplan kan geven. Het is ook te zien als een leidraad die iedereen nu al op een eigen wijze kan aanwenden. Een strakke opzet maken, teksten voor elk onderdeel inpraten; eventueel met stemherkenning al in tekst vastleggen; het verhaal fatsoeneren en aan vakbroeders en lezers voorleggen. Iemand met een jounalistieke pen er nog eens door heen laten akkeren. Het zijn allemaal ingrepen die enorm helpen en die in tijd en kosten beperkt zijn.

De essentie is dat je niet in je eentje rondjes gaat draaien maar vanaf het allereerste begin de interactie met anderen mobiliseert.

Uw ideeën over beter managen en organiseren zijn ondertussen welkom bij ManagementSite als column of artikel.

Willem Mastenbroek, hoofdredacteur ManagementSite.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Janneke Sinot
Leuk, een dergelijke begeleiding bieden wij ook met BoekenBusiness.com. Mijn ervaring is overigens dat een 'talkers' block' wel bestaat (al komt het minder voor dan een writers' block). Als ghostwriter had ik laatst nog een klant op kantoor die dat overkwam. Per hoofdstuk vertelde hij me wat hij in zijn hoofd had, zodat ik het interview kon uitwerken tot een mooie tekst. Na 5 minuten worstelen, zei hij: 'Dit wordt niks. Ik heb een talkers' block.' Hij trok zijn jas aan een reed weer naar huis. Gelukkig ging het de keer daarna weer een stuk soepeler.

Meer over Beter Schrijven