In het 10 jarige bestaan van The Next Web is het event te samen met de website uitgegroeid tot een autoriteit op het gebied van de nieuwste ontwikkelingen op internet. Ze staan als enige NL website in de top 20 meest invloedrijke media-sites ter wereld. Met zo’n 3500 bezoekers wordt het congres in Amsterdam 2 dagen lang weer een knallend event op 24 en 25 april.

Hoe hebben jullie de fraaie positie van jullie site voor elkaar gekregen?

We laten vooral techniek voor ons werken. A/B testen vermijden discussies over kleur, grootte van lettertype, etc, etc. Datamining geeft elke bezoeker toegesneden advertenties. Elke maand veranderd het ontwerp. Het onderscheid in soorten content kunnen we steeds beter visualiseren. Ook helpt het enorm dat we de benodigde techniek in huis hebben.

Lees ook:

Online ondernemen: Het business model als betaversie

Het event is gestart ter promotie van jullie product, maar werd een groter succes dan het product zelf. Is de geschiedenis zich aan het herhalen? Wordt de website een groter succes dan het event?

Dat valt nog te bezien. De situatie verschilt per regio. De verhoudingen liggen in het buitenland anders dan in Nederland: 45% van ons bezoek op de site komt uit Amerika en 2% uit Nederland. De deelnemers aan The Next Web Amsterdam komen grotendeels uit Europa. Onze buitenlandse avonturen in SaoPaolo en NewYork staan niet in verhouding tot Amsterdam, qua grootte.

De vorm blijft ook in beweging. Vroeger waren we meer een startup event, nu zie je dat grote bedrijven The Next Web bezoeken. Zij willen weten wat er speelt. Sommige komen om te flirten met kleinere bedrijven maar velen doen mee met Brands-on. Een manier voor grote bedrijven om aan kleine partijen te laten zien waar ze behoefte aan hebben en hoe ze nu met internet omgaan. Online marketing, e-commerce, slimme logistiek, omnichannel-management blijken topic waar meer van wil weten.

Kortom er is geen zekerheid over de trends; wendbaarheid is alles!

Welke sprekers zijn jullie de afgelopen 10 jaar bijgebleven?

Mark Randall had zijn bedrijf verkocht aan ADOBE maar ik had hem gevraagd om iets nieuws te vertellen, dat werd ‘The Next Billon dollar opportunity: Education’. Dat klinkt nu logisch maar een paar jaar geleden, was dat toch nieuw. En zeker de manier waarop hij het vertelde:

Dit jaar is hij er weer en praat hij over ‘the lean-corporate’. Nu vind je veel onder de noemer EDtech zoals, CodeAcademy

Maar ook: Dan Siroker met Optimizly ()
En Tim Ferris met 4hour work week (/)

Zullen de inkomsten uit de site de omzet van de events gaan overtreffen?

Ja, de uitdaging bij online publishing is dat je meerdere businessmodellen tegelijk moet toepassen: adverteren, productplacing, contentmarketing, sponsoring, events, partnering. Je moet van al die markten thuis zijn, tot een goed mix komen met continu een oog op nieuwe ontwikkelingen. Want mede door de techniek doen zich telkens weer nieuwe mogelijkheden voor.

Je ziet veel langskomen aan nieuwe technieken en ontwikkelingen. Maar zelf ben je ook ondernemer en manager, welke nieuwe ontwikkeling helpt jou?

Tja, Bedrijven zijn organismen, het managen is communicatie, en daar loopt het vaak spaak, ook bij ons. Emailboxen met 300 ongelezen berichten, iedereen CC’t iedereen, om gek van te worden.

Nu hebben we Slack een zeer makkelijke communicatie app, die lijkt op WhatsApp. Je maakt groepjes voor onderwerpen en projecten. Je communiceert zoals je dat ook doet op je telefoon, kort en bondig en heel snel, dat scheelt 50% van je emails. Het is eigenlijk niets nieuws, maar het ziet er zo goed uit dat het gelijk lekker werkt.

Een goede snelle communicatie bepaalt het succes van een moderne onderneming, Er wordt meer thuis gewerkt, in het weekend en of s’avonds. Er dan kan er een gat ontstaan in de communicatie. Je mist van alles t/m het gesprekje bij het koffiezet apparaat. Met Slack weten we elkaar te behoeden voor veel onnodige informatie.

Wat waren de vernieuwingen die jullie enorm hebben geholpen en wat is de trend?

Ergens in 2009 waren we al een tijd bezig met de website maar het ging niet goed. Er was een editor-chief die het in zich om de site volledig zelf te trekken. Ik vroeg hem toen waar hij de site naar toe kon brengen als hij genoeg budget had en zijn eigen beslissingen mocht nemen. Zijn antwoord was: ‘we kunnen een van de wereld-spelers worden’. Tja, probleem was dat ik eigenlijk geen budget had. Ik heb het toen toch gedaan, met de hoop dat de site zichzelf snel genoeg terugverdiende. En dat is gelukt!

Dan merk je weer dat het uiteindelijk neerkomt op: GOEDE MENSEN

Wat kunnen we verwachten van The Next Web de aankomende 10 jaar?

Wytze: de aankomende 10 jaar is moeilijk te zeggen maar het doel is: Kwaliteit ipv kwantiteit. Om een voorbeeld te geven: vroeger hadden we de Start-up Rally, tegenwoordig heet het Start-up boost, waarin we een voorselectie maken uit 500 aanmeldingen voor 150 deelnemers.

Ook sprekers van grote bedrijven moeten voldoen aan de kwaliteit. Het kan gebeuren dat we niet de CEO vragen maar iemand anders uit het bedrijf die het beter kan vertellen. Quality first!

Noot redactie: Meer over Online ondernemen.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x