Het opereren in een omgeving die wordt gedomineerd door de politiek is uiteraard lastig. Ook is het helder wie uiteindelijk het laatste woord heeft, namelijk de politiek. Maar wordt de politiek wel in voldoende mate geconfronteerd met de consequenties van hun besluiten?
Maar geeft het management wel voldoende tegengas en maakt men wel voldoende transparant wat die stappen dan ook voor gevolg kunnen hebben? Vindt er dan wel een scherpe discussie plaats op basis van reële argumenten?
Verander de publieke sector
Meer dan tweederde van alle veranderingen bij publieke organisaties zijn niet succesvol. Waarom? De gehanteerde veranderaanpak is te traditioneel. De afnemer is te vaak sluitpost. En dat is vreemd, zeker als we beseffen dat we het uiteindelijk daarvoor doen. Daarom een pleidooi voor een onorthodoxe aanpak waarbij de eindgebruiker centraal staat. Dit artikel beschrijft aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe het wél kan en wat daar voor nodig is.
Om grootschalig verandertrajecten succesvol te realiseren helpt het geweldig als er iets aan de hand is waar de organisatie daadwerkelijk ‘last’ van heeft, als er echt een harde noodzaak is om allemaal in beweging te komen.
Een warm pleidooi om verandertrajecten in de publieke sector anders aan te pakken. Minder procedureel en traditioneel, meer gebaseerd op gemeenschappelijk winnen en onderling vertrouwen. Verfrissender en dynamischer, gericht op het daadwerkelijk verzilveren van een zichtbare performanceverbetering. Met meer lef en durf.
De klant centraal: de executie voorop!
Administratieve rompslomp grijpt om zich heen. Ziekenhuizen, de politie, jeugdzorg, het onderwijs, de thuiszorg, het bedrijfsleven overal lijdt men onder regelzucht en systeemdwang. Organisaties lijden onder de complexiteit van regelgeving en systeemzucht. Durf in te zien dat zaken al gauw te ingewikkeld gemaakt worden en dat er een boel overbodige procedures en regelgeving rondslingert. Zorg dat men de spaghetti aan goed bedoelde troep opgeruimt. Dit begint bij de top en straalt uit naar iedere baas en medewerker.