In Amsterdam staan ze overal. De Swapfiets met de gifblauwe voorband. Het abonnementenmodel, dat inmiddels tien jaar bestaat, lijkt een succesformule. Toch schrijft het dochterbedrijf van Pon al jaren rode cijfers. Uit gedeponeerde jaarcijfers blijkt dat Swapfiets in 2024 een nettoverlies van €14,3 miljoen leed. Dat is een verbetering tegenover 2023 (€22,6 miljoen), maar winstgevendheid blijft buiten bereik.
Quote analyseerde de cijfers. De belangrijkste kostenpost blijft het onderhouden, repareren en beheren van de enorme vloot: honderdduizenden fietsen verspreid over acht landen en 45 steden. In 2024 had Swapfiets 1.123 medewerkers in dienst. Die arbeidsintensieve operatie maakt het lastig om de kosten substantieel te drukken.
Geen groei in klanten
Ook de groei in klanten blijft al jaren uit. Het ledenbestand stagneert rond de 270.000, ondanks eerdere optimistische prognoses. De netto-omzet groeide slechts licht, van €85,4 miljoen in 2023 naar €91,1 miljoen in 2024. Een klein lichtpunt vormt, volgens Quote, de populariteit van e-bikes. Het aantal e-bike-abonnees steeg met 23% naar 52.000, een segment dat hogere marges kan opleveren.
Swapfiets is nog altijd afhankelijk van financiële steun van moederbedrijf Pon. In 2024 moest Pon €9,4 miljoen bijleggen, na €14,7 miljoen een jaar eerder. Dat laat zien dat Pon vertrouwen houdt, maar ook dat de huidige bedrijfsvoering structureel verliesgevend is.
De grote vraag is of Swapfiets erin slaagt zijn abonnementsmodel duurzaam winstgevend te maken. Zonder groei in klantenaantallen of drastische verlaging van de operationele kosten lijkt dat lastig.
Gaat Swapfiets ooit winst maken?
Blijven groeien door uit te waaieren naar meer steden betekende niet meer winst. Een stap op de plaats, zoals die nu wordt gemaakt, is verstandig, maar mogelijk niet genoeg. Mijn eerdere conclusie was dat Swapfiets nooit geld gaat verdienen. Het goedkoop bieden van abonnementen van basis-fietsen (stepjes en scooters) voor lange termijn is simpelweg geen verdienmodel. Mogelijk kan de inzet op duurdere elektrische fietsen Swapfiets wel verder helpen. Europees onderzoek laat zien dat deze markt kansrijker is. Elektrische fietsen bieden een betere gebruikerservaring, trekken nieuwe gebruikers aan en, zo blijkt uit de ervaringen in andere steden, worden veel gebruikt.
Veel aanbieders van huur- (en deel-)fietsen hebben moeite om winst te maken. Massa is geen kassa en regionale expansie brengt nog geen winst. Dat zijn deelscooters, -fietsen en stepjes (mogelijk) wel dankzij gedeeld gebruik en afrekenen op minuten. Het leveren van abonnementdiensten is een vak apart. Daarmee is Swapfiets een leerzame case voor onze studenten Operations Management.
Walther Ploos van Amstel.
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE >>
Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--