In Amsterdam staan ze overal. De Swapfiets met de gifblauwe voorband. Het abonnementenmodel, dat inmiddels tien jaar bestaat, lijkt een succesformule. Toch schrijft het dochterbedrijf van Pon al jaren rode cijfers.
Met nieuwe producten en duurzame innovaties probeert Swapfiets zich te onderscheiden, maar de kern blijft: minder uitval, lagere kosten en een beter rendement. Of het bedrijf in 2025 de beloofde omslag weet te maken, is onzeker. Voorlopig blijft het groeiverhaal vooral een verhaal van investeringen, met de winstgevendheid nog steeds aan de horizon.
Uit gedeponeerde jaarcijfers blijkt dat Swapfiets in 2024 een nettoverlies van €14,3 miljoen leed. Dat is een verbetering tegenover 2023 (€22,6 miljoen), maar winstgevendheid blijft buiten bereik. Quote analyseerde de cijfers. De belangrijkste kostenpost blijft het onderhouden, repareren en beheren van de enorme vloot: honderdduizenden fietsen verspreid over acht landen en 45 steden. In 2024 had Swapfiets 1.123 medewerkers in dienst (727 fte). De arbeidsintensieve operatie maakt het lastig om de kosten substantieel te drukken, stelt Quote.
Geen groei in klanten
Ook de groei in klanten blijft al jaren uit. Het ledenbestand stagneert rond de 270.000, ondanks eerdere optimistische prognoses. De netto-omzet groeide slechts licht, van €85,4 miljoen in 2023 naar €91,1 miljoen in 2024. Een klein lichtpunt vormt, volgens Quote, de populariteit van e-bikes. Het aantal e-bike-abonnees steeg met 23% naar 52.000, een segment dat hogere marges kan opleveren volgens Swapfiets.
Swapfiets is nog altijd afhankelijk van financiële steun van moederbedrijf Pon. In 2024 moest Pon €9,4 miljoen bijleggen, na €14,7 miljoen een jaar eerder. Dat laat zien dat Pon vertrouwen houdt, maar ook dat de huidige bedrijfsvoering structureel verliesgevend is.
Swapfiets zet in op winstgevende groei
In het jaarverslag blikt het bedrijf vooruit. Swapfiets is een groeibedrijf. Het abonnementsmodel is succesvol en blijft wereldwijd aan kracht winnen. Swapfiets is nog altijd het enige bedrijf dat op grote schaal een fietsabonnement aanbiedt in acht verschillende landen.
Na een periode van snelle geografische uitbreiding richten we ons nu op verdere groei binnen de steden waar we actief zijn. Daarbij ligt de nadruk op het vergroten van ons ledenbestand én het structureel verbeteren van onze operationele efficiëntie en winstgevendheid.
In de komende periode stelt Swapfiets één doel centraal: winstgevende groei. Dat betekent dat ze hun ledenbestand blijven uitbreiden, met speciale aandacht voor groei per fiets, én dat ze hun bedrijfsvoering steeds slimmer en efficiënter maken. De strategie is gericht op drie kerngebieden:
-
Groei door service en e-bikes
Groei in gevestigde markten als Denemarken, Duitsland, België en Nederland. Tegelijkertijd versnelt Swapfiets in opkomende fietssteden zoals Londen en Parijs. -
Operationele efficiëntie en winstgevendheid
Door de processen verder te optimaliseren en efficiënter te werken, verhogen ze de marges en bouwen ze stap voor stap aan een winstgevend bedrijf. -
Een stevige basis voor de lange termijn
Ze investeren in betere processen en systemen, versnellen de technologische innovaties en blijven bouwen aan een sterke bedrijfscultuur. Zo creëert Swapfiets een duurzaam businessmodel 'dat klaar is voor de toekomst' aldus Swapfiets.
Het bedrijf wil in 2025 de weg inslaan naar ‘operationele excellentie’ en uiteindelijk winstgevende groei. Toch schrijft het bedrijf ook komend jaar nog rode cijfers (al verwacht men wel verbetering). De financiële ruimte om te investeren is veiliggesteld door moederbedrijf Pon Holdings, dat het verlies voor de komende 12 maanden opvangt.
De plannen voor 2025 laten zien waar de pijnpunten liggen. Swapfiets wil zijn internationale voetafdruk herzien door magazijnen te centraliseren en reparatieprocessen efficiënter te organiseren. Dat moet leiden tot minder kapotte fietsen en lagere kosten. Ook zet het bedrijf in op hogere kwaliteit, uitwisselbare onderdelen en duurzamere materialen. Daarnaast wordt geïnvesteerd in IT en magazijnsystemen om de operatie verder te stroomlijnen.
Gaat Swapfiets ooit winst maken?
Blijven groeien door uit te waaieren naar meer steden betekende niet meer winst. Een stap op de plaats, zoals die nu wordt gemaakt, is verstandig, maar mogelijk niet genoeg. De grote vraag is of Swapfiets erin slaagt zijn abonnementsmodel duurzaam winstgevend te maken. Zonder groei in klantenaantallen of veel minder operationele kosten lijkt dat lastig.
Mijn eerdere conclusie was dat Swapfiets nooit geld gaat verdienen. Het goedkoop bieden van abonnementen van basis-fietsen (stepjes en scooters) voor lange termijn is simpelweg geen verdienmodel. Mogelijk kan de inzet op duurdere elektrische fietsen Swapfiets wel verder helpen. Europees onderzoek laat zien dat deze markt kansrijker is. Elektrische fietsen bieden een betere gebruikerservaring, trekken nieuwe gebruikers aan en, zo blijkt uit de ervaringen in andere steden, worden veel gebruikt.
Veel aanbieders van huur- (en deel-)fietsen hebben moeite om winst te maken. Massa is geen kassa en regionale expansie brengt nog geen winst. Dat zijn deelscooters, -fietsen en stepjes (mogelijk) wel dankzij gedeeld gebruik en afrekenen op minuten. Aanbieder Felyx stelt in hun jaarverslag voorzichtig optimistisch te zijn voor 2025 (EBITDA).
Het leveren van abonnementdiensten is een vak apart. Daarmee is Swapfiets een leerzame case voor onze studenten Operations Management.
Walther Ploos van Amstel.
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE >>
Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--