05
PE

Accountmanagement

Accountmanagement en het beter managen van klantrelaties: voorbeelden en tips.

Doeltreffend omgaan met klanten: Klantgerichtheid, acquisitie, relatiemanagement, klantenbinding en klanttevredenheid. Key Account Management en het beter managen van klantrelaties: voorbeelden, instrumenten, inzichten en modellen. Accountmanagement in de praktijk: tips en tricks.

Bij goed account management gaat het om de vraag hoe en wanneer we onze verschillende diensten kunnen koppelen aan de plannen en de agenda van de klant. Maar hoe doe je dat? Nieuwe klanten werven vraagt om het krijgen van vertrouwen. Wat echt helpt is als ‘derden’(ambassadeurs) je aanraden. Maar dan moet je van de verwachtingen van bestaande klanten weten te overtreffen. Dus investeer heel gericht in de meest waardevolle relaties

Bij elke organisatie staat de klant centraal in haar visie en ambities. Waar veel organisaties vroeger streefden naar tevreden klanten, leggen ze nu de lat hoger. 

De Netwerkborrel

Er is niets zo handig als een borrel. informeel en terloops kom je in contact met nieuwe leads. Hier een aantal verkooptips voor als je al borrelend toch met elkaar aan de praat raakt om sneller tot resultaat te komen

  1. Doe een “verkenningsvoorstel”.
    Benoem de agenda voor het mini-gesprekje dat je op dat moment gaat voeren. Wat willen jullie ermee bereiken?
  2. Vraag waar men naar op zoek is.
    Geef niet te snel op. Er is altijd iets. Stel vragen waarmee je de ander helpt.
  3. Toets de urgentie.
    Hoe hoger de nood, des te meer welkom je hulp is. Hiermee maak je vrienden.
  4. Benoem op jouw beurt de grootste issue in je eigen vakgebied.
    Beschrijf éen universeel thema of dilemma in de woorden van je klanten.
  5. Vraag naar herkenning.
    “Ja of nee?”. Maar het mag ook een open vraag zijn: “Op welke manier speelt dat bij jullie?”

Meer tips: >>

Maak verwachtingen expliciet
Maak de verwachtingen van het netwerkcontact expliciet. Niet alleen wat betreft omgang, referentiegebruik en terugkoppeling, maar ook ten aanzien van het verwachte resultaat. Maak de verwachtingen van de netwerkspelers ten aanzien van terugkoppeling expliciet en bedank de ander voor haar of zijn moeite, ook al was die moeite nog

Pitch

Wees voorbereid. Hiervoor kunt u zich op overtuigende, oprechte en geloofwaardige wijze presenteren aan klanten. Uw organisatie en u moeten op consistente wijze laten zien en duidelijk maken wie jullie zijn, wat jullie doen en waar je voor staan. Kort gezegd bouw als organisaties een sterke reputatie door een emotionele aantrekkingskracht uit te oefenen.

Selectie van de Redactie

relatie
Cover stories
Klantgerichtheid

B2B: hoe de relatie met de klant versterken

Drie kernvragen om van leverancier tot partner van de klant te worden
Jan Verdonk
19497
2
Customer-Service
Columns
Continue resultaatverbetering

Customer Excellence: Resultaatgericht sturen en verbeteren

Continue resultaatvebetering om te scoren bij de klant
Freek Hermkens
10385
0
bouwen
Columns
Reputatie management

Wil je een betere reputatie? Betrek je klanten erbij!

Reputatiemanagement: de 7 keydrivers om uw bedrijfsimago te verbeteren
Sjors van Leeuwen
45163
1
Klant
Cover stories · Cases
Klantgerichtheid

Customer Delight en enthousiaste klanten

Vier ontwikkelthema’s om dit te bereiken
Jean-Pierre Thomassen
47322
1
Netwerken, leads, acquisitie en verkoop: 10 tips
Columns
Acquisitie

Netwerken is geen substituut voor acquisitie

Tien tips om sneller tot resultaat te komen
Wim Aalbers
13810
1
Succesfactoren van een offerte - Veelgemaakte fouten in een offerte
Columns
Sales / Verkopen

Succesfactoren van een offerte

Veelgemaakte fouten in een offerte
Simon Voogd
23755
3
vraag
Actueel
Klantgerichtheid

Richten op klantgerichtheid is vragen stellen

Redactie ManagementSite
20011
0
Zo trekken we de burger stroomopwaarts de keten in - Gebruik de kracht van de afnemer om verandering te implementeren!
Columns
Klantgerichtheid

Wat gaat er mis in de relatie met de klant?

Drie valkuilen en daarbij behorende tips
Femke de Jonge
2651
2
relatie
Cover stories
Zakelijke dienstverlening

Relatiemanagement in de professionele dienstverlening

Investeren in klanten als acquisitiestrategie
Jos Burgers
62503
1
Met accountmanagement de mist in! - Klantgestuurd organiseren als alternatief
Cover stories · Cases
Klantgerichtheid

Met accountmanagement de mist in!

Klantgestuurd organiseren als alternatief
Arend Ardon
11432
4

Tips & Tricks

Ouderwets netwerken met je businesscard - Een aantal tips waar je visitekaartje aan moet voldoen en hoe je deze gebruikt.
Actueel
Personal Branding

Ouderwets netwerken met je businesscard

Een aantal tips waar je visitekaartje aan moet voldoen en hoe je deze gebruikt.
Redactie ManagementSite
6399
0
Voor de koffie al weer buiten - De deal wordt gemaakt in de eerste minuut
Columns
Onderhandelen

Voor de koffie al weer buiten

De deal wordt gemaakt in de eerste minuut
Wim Aalbers
4373
3
3 stappen en 10 dimensies in klantgerichtheid - We willen zeer tevreden relaties, positieve referenties en meer omzet
Actueel
Accountmanagement

3 stappen en 10 dimensies in klantgerichtheid

We willen zeer tevreden relaties, positieve referenties en meer omzet
Redactie ManagementSite
39593
0
Gebruik de principes van gaming voor een beter organisatieontwerp
Actueel
Acquisitie

Zoek prospects en start power selling

Redactie ManagementSite
7540
1
klant
Actueel
Accountmanagement

5 Tips voor klantenbinding

Hoe haal je een klant binnen en hoe hou je hem?
Redactie ManagementSite
58216
0