03
M

Kwaliteitsmanagement

Tips en voorbeelden van kwaliteitsmanagement. Welke aanpak werkt? De slaag- en faalfactoren van kwaliteitszorg.

Kwaliteitsmanagement streeft naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van product, productieproces, dienst of organisatie. De slaag- en faal factoren van kwaliteitszorg. Inzichten en praktijkervaringen met kwaliteitsmanagement. Tips en voorbeelden van kwaliteitsverbetering. Welke aanpak werkt?

Wat is de essentie van kwaliteitsmanagement

Kwaliteitsmanagement is een manier van managen en organiseren gericht op continu verbeteren van product, productieproces, dienst of organisatie. Het betreft alle onderdelen van het managen van een organisatie. Kwaliteitsmodellen en instrumenten helpen maar in de kern betreft het houding en gedrag van medewerkers en managers gericht op continue verbetering van de kwaliteit. Onder de motto’s ‘detail is king’ en ‘doe klein denk groot’. Dat betekent dat motivatie en betrokkenheid de sleutels zijn.

Kwaliteitsopleidingen

Opleidingen helpen. Echter te vaak leert men veel over kwaliteitsinstrumenten, kwaliteitsmodellen en kwaliteitssystemen.  Het euvel is vaak dat men er weinig mee doet. Het budget voor de opleiding kan beter besteed worden aan ‘on the job training’ van de bestaande teams op alle niveaus die meteen gaan werken aan de kwaliteit van hun eigen product, dienst of organisatie.

Kwaliteitsmodellen

Er zijn veel kwaliteitsmodellen. Zie de selectie van artikelen op deze pagina en bij continue resultaatverbetering. Er is veel kritiek op kwaliteitsmodellen. De voornaamste kritiek richt zich op het gebrek aan goede onderbouwing. Aan de andere kant kan men stellen dat zolang het model in de praktijk werkt het zijn nut bewijst. Lees: Kwaliteitsmodellen: alleen maar poeha? - Waarom kwaliteitsmodellen ondanks kritiek nuttig zijn.

Kennis en ervaring

  • Lean management en kwaliteitsverbetering

    De kennisbank-pagina Lean management verschaft informatie om structureel de kwaliteit van product of dienst te verbeteren.

  • Klachtenmanagement en kwaliteit

    Het dossier klachtenmanagement bevat veel artikelen met tips en voorbeelden die rechtstreeks bijdragen aan betere kwaliteit.

  • Selectie van info over kwaliteitsmanagement

    Lees meer over kwaliteitsmanagement in de geselecteerde bijdragen op deze pagina.

Selectie van de Redactie

writing-pencil
Columns
Kwaliteitsmanagement

Kwaliteitsmodellen: alleen maar poeha?

Waarom kwaliteitsmodellen ondanks kritiek nuttig zijn
Peter Noordam
11631
2
2=1
Cases · Columns
Onderwijs

Q van de relaties bepaalt de kwaliteit van de organisatie

En wat is het dan in die relaties?
Lex Sanou
15516
1
Lean projecten succesvol maken en houden
Columns
Lean management en werken

Lean-projecten wel succesvol maken

Regie voeren op eigenaarschap in de lijn
Freek Hermkens
56983
0
Never waste a good crisis! - Benut deze kans om de verborgen synergie te verzilveren
Cover stories
Kwaliteitsmanagement

Crisis als kans: sturen op kwaliteit én kosten!

Zorg voor het proces en het doel zorgt voor zichzelf
Kees Tillema
8151
6
Wanbestuur: vier lessen voor de toekomst
Cover stories
Kwaliteitsmanagement

Eigentijdse drama's: managementsystemen maken mens en organisatie kapot

Hoe kwaliteit uit de publieke sector wordt geperst
Marc Oskam
3208
4
Plannenmakerij! - 3 Gouden tips om je plannen te realiseren
Cover stories
Kwaliteitsmanagement

Six Sigma als nieuwe strategie voor resultaatverbetering

Een compact overzicht van de Six Sigma aanpak en technieken.
Arend Oosterhoorn
16017
20
Adam-and-Eve
Cover stories
Sturen op verantwoordelijkheid

Kwaliteit en sturen op verantwoordelijkheid

Sturen naar meer Zelfsturing. Hoe doe je dat? Ontsnap aan de ‘systeemfout’ van onverantwoordelijk gedrag!
Willem Mastenbroek
31161
14

Tips & Tricks

data-gov
Columns
IT en Business

Data Governance: de katalysator voor datakwaliteit

Zeven wijze lessen voor een goede governance
Thijs Grievink
12765
0
Kwaliteitsmanagement in de driehoek G. O. P. - Checklist: Gegevens, Organisatie, Proces
Actueel
Kwaliteitsmanagement

Kwaliteitsmanagement in de driehoek G. O. P.

Checklist: Gegevens, Organisatie, Proces
Redactie ManagementSite
7401
0
Het einde van kwaliteitszorg - Kwaliteit volgt beleving
Columns
Kwaliteitsmanagement

Het einde van kwaliteitszorg

Kwaliteit volgt beleving
Marc Oskam
17137
8
Professionele roeping als kompas voor kwaliteit - Maak het verschil; wees het verschil!
Columns
Professionalisering

Professionele roeping als kompas voor kwaliteit

Maak het verschil; wees het verschil!
Wim Aalbers
4942
0
10 gouden regels voor succesvol klachtenmanagement
Actueel
Interne communicatie en samenwerking

10 gouden regels voor succesvol klachtenmanagement

Redactie ManagementSite
46096
0