Een betere overheid
Werkprocessen moeten worden geoptimaliseerd, over afdelingen, directies of organisaties heen, dus van begin tot het eind (‘end-to-end’). Die slag kan alleen worden gemaakt als het verantwoordelijke management ook de bereidheid heeft om proceseigenaren te benoemen die de regie krijgen over zo’n end-to-end werkproces én als met prestatie-indicatoren de resultaatgerichtheid van dat werkproces ook daadwerkelijk wordt bestuurd.
Dit is slechts één van de manieren om het functioneren van de overheid en publieke organisaties te verbeteren. Scan deze pagina, zie de geselecteerde artikelen. U komt veel meer mogelijkheden tegen.
Veel beleid maar wat doen we.
Beleidsvoornemens, rapporten met aanbevelingen, politieke programma's.... de echte wijsheid zit het doen. Hoe lossen we de affaires op waar we al jaren mee tobben? Van beleid kunnen we niet leven en werken! Wat doen we aan de bureaucratische doomloop van regelgeving.
- Het overleg met de boeren is mislukt. De overheid is met 120 aanbevelingen in de weer.
- Het immigratie dossier blijft maar liggen. Iedereen praat erover mee maar er gebeurt niets.
- De toeslagen affaire blijkt zo goed als onoplosbaar.
- Is de herziening van het belastingstelsel nu afgerond. En is het eenvoudiger geworden.
Waar is het handelingsvermogen van de overheid
De vergoeding van de aardbevingsschade in Groningen is onlangs veel beter ingericht. Het kan dus wel.
Het toeslagen circus is nog steeds gevangen in de doomloop van regelgeving. Aanpakken die warboel! Zie bijvoorbeeld Schaf het toeslagen circus af en maak het werken weer lonend .
Zolang we geen oog hebben voor de Doomloop van bureaucratie en regelgeving zullen handelingsvermogen, uitvoerbaarheid en draagvlak grote gebreken vertonen.
Doomloop & bureaucratie
"De menselijke maat is zoekgeraakt in het contact tussen de bestuurlijke molochs en de burger”, vindt de Tweede Kamer. Kort gezegd: Waar regels zijn, is geen aandacht.
Men wil de Doomloop van regelgeving aanpakken. Tja, natuurlijk maar komt het er ook van?
- Doordat verantwoordelijkheden onduidelijk zijn, kan men zich gemakkelijk achter de organisatie en de politiek verschuilen.
- Men moet veel meer letten op de uitvoerbaarheid van wet- en regelgeving. Direct met de betreffende diensten in overleg treden. Draagkracht, eenvoud, terugdringen van bureaucratie en meer vertrouwen in vakmanschap. Geen commissies maar meteen vanuit de verantwoordelijke ministeries aan de gang met de uitvoerende instanties.
De DOOMLOOP doorbreken
De uitvoerende organisaties zelf zijn ook aan zet. Veel geregel en systeemdwang hebben ze in eigen hand. Het aanpassen van hun organisaties en het blijven investeren in vakmanschap en professionele ruimte verdienen alle aandacht. Duidelijke suggesties aan de politiek zijn van belang.
- Zie: De DOOMLOOP van falende uitvoering van publieke organisaties
Publieke organisaties zijn soms verbonden met commerciële partners zoals verzekeraars en ICT-firma’s. Ook in die relaties passen de motto’s ‘Eenvoud, minder bureaucratie, gebruiksgemak en versterking professionele ruimte & betrokkenheid van de uitvoerders’. Goed netwerk-leiderschap is dan geboden. Zie ook Samenwerking tussen organisaties.
De bureaucratie lostrekken
Natuurlijk los je een lastig vraagstuk niet in één dag op. Maar je kunt een goede start maken met het oplossen van een ingewikkeld probleem of een project waarbij verschillende partijen betrokken zijn. Co-cratie helpt. Alle partijen werken aan een gezamenlijk doel en – ook belangrijk – ze kennen elkaar persoonlijk. Zorg voor snellere besluitvorming >> (think big, act small and start now)
De grootste valkuil
Let wel, complexiteit is vaak een excuus dat gebruikt wordt om verandering te vertragen. Commissies en 'nader onderzoek' moeten dan uitkomst brengen. Het wordt vervolgens nog ingewikkelder en onwerkbaarder. Vooral als de verantwoordelijkheid voor de verandering onduidelijk is. Zie bijvoorbeeld ICT projectmanagement bij de overheid.
Veel gedoe over complexiteit is onzin. Het is mensenwerk. Niet een hogere macht of een natuurverschijnsel. Zie: Het is zo complex, ammehoela.
Selectie van inzichten, voorbeelden en tips
De geselecteerde artikelen op deze pagina verschaffen de nodige ervaringen en inzichten. Zie ook de kennisbankpagina's Bureaucratie en Complexiteit versus Eenvoud.