Amsterdam staat voor een enorme ruimtedruk. Met de uitvoeringsagenda Amsterdam Maakt Ruimte 2025–2026 zet de gemeente koers om de stad leefbaar, bereikbaar en veilig te houden. Ook de logistieke sector speelt daarin een cruciale rol. Wat betekent dit voor logistiek en ondernemers?
-
Water als alternatief voor de weg
Amsterdam wil de kwetsbare kades en bruggen ontlasten en het wegennet minder belasten. Goederenvervoer over water krijgt daarom prioriteit. Er komen nieuwe aanmeerplekken, onder andere bij de Nieuwmarkt en de Appeltjesmarkt, zodat meer bevoorrading via de grachten kan plaatsvinden. -
Bescherming van kades en bruggen
In het wallengebied wordt samen met ondernemers gekeken naar de inzet van lichtere voertuigen. Zware vrachtwagens vormen een risico voor de toch al kwetsbare kades. Slimmere, lichtere en emissievrije voertuigen worden de norm. -
Samenwerking met ondernemers
De gemeente onderstreept het belang van samenwerking met de logistieke sector. In het Werkplan Stedelijk Logistiek 2023–2025 zijn afspraken gemaakt over de mobiliteitstransitie. Ondernemers worden actief betrokken bij herinrichtingen en bij het nieuwe afwegingskader doelgroepen autoverkeer, waarin wordt bepaald wie met de auto de stad in mag en onder welke voorwaarden. -
Noodzakelijk verkeer blijft welkom
Terwijl Amsterdam autogroei wil beperken, blijft er ruimte voor noodzakelijk verkeer: hulpdiensten, bouwverkeer en ondernemers die afhankelijk zijn van hun voertuigen. Logistiek wordt daarbij expliciet genoemd als vitale functie voor de stad.
Amsterdam kiest voor schonere, lichtere en slimmere logistiek. Voor ondernemers betekent dit kansen op innovatie en samenwerking, maar ook de noodzaak om tijdig in te spelen op nieuwe spelregels. Onduidelijk is of het colleges ook geld heeft voor de uitvoering van de stadslogistieke ambities. De raadsbrief zegt er niets over.
Walther Ploos van Amstel.
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE >>
Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--