De Laatste Meter
'Het einde in logistiek'
Cybercriminaliteit in transport en logistiek: bent u voldoende voorbereid?
Logistieke bedrijven gaan volop mee in de digitale transformatie. De komst van digitale systemen zorgt voor complexiteit binnen de logistieke ketens en meer kwetsbaarheden. De digitale revolutie heeft het cybergevaar binnen de logistieke sector vergroot. Een cyberincident kan grote gevolgen hebben voor de dagelijkse gang van zaken.
Jonge Bazen
'De praktijk van het jonge leiding geven'
Mag een organisatie zonder gedegen onderzoek uitgaan van intimidatie? (Casestudie)
Soms ontvangt Jongebazen mails van lezers. De lange mail hieronder vond ik vanuit een diversiteits- en inclusie-oogpunt nogal interessant. Het komt vanuit een heel andere invalshoek dan we gewend zijn. Ik vond Me2 een van de hoogtepunten van het afgelopen jaar, en juich enorm toe dat vrouwen voor zichzelf opkomen, en verkeerd gedrag openbaar maken. lees verder
ManagementSite.nl
'Vóór en dóór professionals'
Anachronismen versus disruptie
Zowel binnen de samenleving als binnen organisaties zijn ze er veranderingen die alles op zijn kop zetten. Disruptie. Tegelijk zijn er ook verrassend weerbarstige ‘verouderde’ gewoontes en patronen, een verschijnsel dat ‘anachronisme’ genoemd wordt[...]
Management Pro
'De management trendwatcher'
Waarom Cultuurverandering voor de Belastingdienst een Rage, een Hype is en daadwerkelijke Cultuurverandering Niet Slaagt.
https://www.youtube.com/watch?v=eU66oULzp9E Wat mij verbaast, verbijsterd zelfs, is dat met ca. 1 miljoen (incl. thuiszitters) ambtenaren en een jaarlijkse overheidsuitgave van , 1,4 miljard aan externe ondersteuning (NB: m.b.v. gemeenschapsgeld), je zou mogen verwachten dat daartussen op z\'n minst één man, één vrouw zit die de Belastingdienst uit de al jaren slepende malaise kan helpen; niet lees verder
- 20/11Racisme op de Werkvloer.
- 13/11Werkgevers meer kwijt aan Stress gerelateerd Verzuim dan aan Opleiding en Ontwikkeling van Medewerkers.
- 13/11Organisatiecultuur Veranderen, 3 Praktijk Cases: Klimaat, ProDemos, GM
- 06/11Organisatiecultuur Veranderen? Vat de Kledingvoorschriften samen in 2 Woorden: \'Gepaste Kleding\'.
Expeditie Duurzaam
'Naar balans voor people, planet and profit'
Breinleiderschap; wat elke leidinggevende moet weten!
Waarom elke leider of manager breinleiderschap mag omarmen, is snel uitgelegd. Al eerder schreef ik dat leidinggevenden ervan uitgaan dat als ze 1x iets verteld hebben iedereen het weet. Vooral als ze zaken melden die \'een verandering\' inhouden dan is het tamelijk voorspelbaar dat deze informatie de plakfactor ontbeert. Verandering betekent stress
1 Minute Manager
'De management almanak'
Betrokkenheid en bevlogenheid
De laatste maanden merk ik een hernieuwde belangstelling voor begrippen als betrokkenheid en bevlogenheid. Nu zijn deze begrippen nooit ver weg in de belangstelling van mangers en consultants en zijn ze \'tijdloos\'. Desondanks denk ik dat juist in economisch voorspoedige tijden aandacht voor met name betrokkenheid zeer belangrijk is. En er[...]
InnovatiefOrganiseren.nl
'Forum slimmer werken en sociale innovatie'
Vakmanschap = Eigenaarschap x Talent x Rol
Vakman ben je door niet alleen de regels van het vak te kennen, maar juist door in samenhang met die regels ook improvisatie- en creatieve vaardigheden te ontwikkelen. Pas als je jezelf inbrengt kun je situationeel handelen en ben je echt vakman. Wendbare organisaties kijken van buiten naar binnen en plaatsen de klant -burger, bewoner,[...]
Projecten Managen
'Inzichten voor succes'
De IJzeren driehoek van projectmanagement: altijd toepasbaar?
De IJzeren driehoek wordt breed gezien als het fundament van projectmanagement. Sturen op tijd, geld en kwaliteit geldt als een basisregel voor projectbeheersing. Er zijn verschillende varianten: bijvoorbeeld het Duivelskwadrant of het sturen op Product, tijd en geld zoals bij de overheid gebruikelijk is. Maar de verschillen zijn verwaarloosbaar. Dit concept staat nauwelijks ter discussie lees verder
Gek Op Klanten
'Uw dagelijkse marketing prikkel'
Mijndomein.nl = klantonvriendelijk
webhostingbedrijf www.mijndomein.nl maakt op Google véél reclame. Dit bedrijf geeft aan dat ze met een 8,5 worden gewaardeerd. Ik begrijp niet goed waarom ze dit rapportcijfer krijgen en waar dit rapportcijfer vandaan komt. Naar mijn inziens is mijndomein namelijk niet klantvriendelijk. Laat ik een voorbeeld geven: Mijn ongenoegen[...]
De Strafschop
'Doelgericht in management'
Is Louis van Gaal de ideale Bondscoach?
Bondscoach! coaching handboek voor 16 miljoen Nederlanders Dit artikel verscheen in 2014 voorafgaand aan het WK voetbal in Brazilië op ManagementSite.nl. Nu de chaos compleet is bij de KNVB lijkt mij een herplaatsing opportuun! Ben jij nu zo slim of is hij nu zo dom? Tijd om in de spiegel te kijken. Weet je het lees verder