Wordt 'Made in Holland' omver geblazen? Blijven we hangen in 'De vallei des doods'? De zin en onzin van Think global, act local, off shoring en out sourcing. Langere afhankelijkheidsketens en de communicatie in de keten als riscofactor. ICT hulpmiddelen bij de globalisering. Ervaringen en tips voor de globalisering.
De logica van de globalisering lijkt onontkoombaar en de strategische paragraaf van een business case voor een grensoverschrijdende fusie of overname is snel geschreven. Voordat we echter weer in dezelfde valkuil stappen is het hoog tijd om de mythen over globalisering door te prikken en frisse antwoorden te geven op de strategische vragen die globalisering opwerpt.
Outsourcing wordt volwassen, en dus complex. Als u tegenwoordig aan outsourcen doet, lijkt het eerder of u een spin in het web van ingewikkelde en elkaar overlappende relaties beland bent, dan dat u simpelweg een enkele functie overdraagt naar een ander land.
Het blijkt dat veel ondernemingen outsourcing nog steeds zien als een eenvoudige, eendimensionale transactie tussen het moederbedrijf en een bedrijf in, bijvoorbeeld, India. Maar managers die zo denken, kunnen zich wel eens lelijk in de vingers snijden. De realiteit is namelijk dat outsourcen tegenwoordig vereist dat u leiding geeft aan een hoogst ingewikkeld proces.
Een succesvolle differentiatiestrategie
Essentieel is het voor ondernemingen om te onderkennen dat de tijd van kostenconcurrentie voorbij is. In de open markten van vandaag zijn concurrende kostenniveaus een toegangsbewijs om aan de wedstrijd mee te kunnen doen. Winnen doe je door een succesvolle differentiatiestrategie. Differentiatie kan met een scherpe focus op een niche, al dan niet vanuit lokale wortels. Of vanuit een sterk concept dat zonder al te veel compromissen wereldwijd in een zo breed mogelijke markt wordt uitgerold, zoals Nike.
Voor de klant maakt het niet uit hoe groot of wereldwijd de aanbieder is. Hij volgt zijn voorkeur en kiest nu eens voor een gefocuste niche-speler en dan weer voor een global player. Wie onvoldoende differentieert verliest de wedstrijd. Dat betekent het einde van local heroes zonder echte differentiatie zoals KPN, die maar het beste hun boeltje aan de hoogste bieder kunnen verkopen. Ook de concerns die internationaal actief zijn, maar zonder mondiaal differentiatieconcept zoals Ahold, zijn ten dode opgeschreven. Ze zullen gedwongen worden zich op te splitsen. Daar zijn de private equityspelers inmiddels druk mee bezig.
Er zijn vijf veelgemaakte fouten die organisaties maken:
Fout 1 – Veel organisaties falen om ervaren en toegewijde medewerkers in te zetten.
Fout 2 – Het niet inzetten van het IT-team in de planningsfase van de F&A BPO of in de planningsfase van de overgang.
Fout 3 – Te snel een voorstel opvragen bij de outsourcing provider in plaats van onderzoek te doen om meer over de markt te weten te komen.
Fout 4 – De BPO provider verzoeken om een te groot aantal service-level-agreements (SLA’s) te monitoren.
Fout 5 – Falen om voldoende acceptatie en samenwerking te krijgen van verschillende business divisies voor de niveaus in financiële en technische ondersteuning, evenals het onvoldoende vergaren van documentatie over de bestaande procesactiviteiten.
De oplossing zit in een gezamenlijke aanpak van financieel leiders en de CIO om ervoor te zorgen dat BPO overeenkomsten succesvol zijn. Hierbij is het essentieel dat de IT strategie de hele organisatie ondersteund. Zodoende kan de CIO de CFO en zijn team helpen om veelgemaakte fouten te vermijden en proactieve stappen te nemen om ervoor te zorgen dat teamleden goed geïnformeerd zijn over alle technische en outsourcing implicaties bij aanvang van het proces, en of het proces geschikt en klaar is voor outsourcing.