Vitale medewerkers
Wat speelt er op de werkvloer? Medewerkers die zich vitaal voelen zijn minder vaak ziek, meer betrokken en leveren betere prestaties. Steeds meer organisaties bieden hun medewerkers daarom programma’s op het gebied van mind, sport en food om de vitaliteit te verhogen. ‘Mens sana in corpore sano’, een gezonde geest in een gezond lichaam, is vandaag de dag relevanter dan ooit.
Het van belang om naar nieuwe samenwerkingsvormen te zoeken waarbij menselijke verbindingen, intrinsieke motivatie en een gedeeld hoger doel – oftewel purpose – met elkaar aan te gaan. Dit vraagt iets van de medewerkers. Zij moeten het eigen leiderschap terugpakken, in contact staan met hun intrinsieke motivatie en goed voor zichzelf zorgen om vitaal te zijn.
Tegelijkertijd vraag het ook iets van de organisatie. Aan de ene kant moeten leiders vertrouwen en waardering durven geven en de juiste balans tussen loslaten en kaders stellen bewaken. Aan de andere kant moet er een nieuw systeem van meten, controleren en beoordelen worden vormgegeven, waarbij niet het maken van winst, maar het optimaliseren van verbinding en vitaliteit het hoogste doel is.
De werkvloer thuis
Vergaderen, team-besprekingen, project-management en andere bijeenkomsten gaan anders. Digitale technieken als ZOOM helpen maar de kwaliteit van de interactie is minder, veel minder. Daar ligt nog een stevige uitdaging. De kans is niet denkbeeldig dat men aan de verwarring probeert te ontsnappen door ‘de baas het te laten zeggen’. Klaar is Kees! Of niet? Wake-up call voor anders organiseren en managen?
- Hoe online samenwerken?
Een praktijkvoorbeeld van een projectteam dat online samenwerken nog moet leren. - Werken op afstand: de gevolgen voor start-ups
Drie adviezen om de struikelblokken bij het thuiswerken te omzeilen.
Verbazingwekkend hoe snel het online thuiswerken ingang vindt. Maar we hebben geen keus! Op de een of andere manier moeten we wel. En inderdaad er kan veel digitaal afgehandeld worden. Maar er blijft de handicap van de gebrekkige interactie.
De organisatie van de toekomst
‘Schokbestendiger, wendbaarder, digitaler, andere sturing vanuit de top EN grotere autonomie van onderdelen….’ worden dit de nieuwe strijdkreten? En ‘HOE realiseren we dat dan?’
- Corona is hét signaal. Onze besturingssystemen moeten anders
Schokbestendiger, minder top-down, digitaler en lokaler. Kunnen we dat realiseren? - De organisatie van de toekomst
De dwang van het nieuwe normaal. Trends en tips.
Innovatie vanuit de werkvloer
Een belangrijk aspect dat genoemd dient te worden is dat organisaties beleid moeten vormen om innovatie op de werkvloer te stimuleren en innovatie routes moeten creëren en onderhouden – kanalen waardoor ideeën zich kunnen ontwikkelen en verspreiden. Wanneer innovatie niet bovenaan het prioriteitenlijstje staat van medewerkers, dan moet je als manager zorgen dat er goede kanalen beschikbaar zijn wanneer een medewerker op een idee komt en hier mee aan de slag wil. Maak het medewerkers in dit geval zo gemakkelijk mogelijk, zodat ze altijd hun ideeën kwijt kunnen. Dit kan bijvoorbeeld door een (online) ideeën bus te creëren of innovatiecompetities te organiseren. Uitgangspunt hierbij is dat dit goed en consequent ondersteund wordt, dat er tijd voor wordt vrijgemaakt en dat er daadwerkelijk output gegenereerd wordt.
Stress vanuit de werkvloer
Stress wordt vaak veroorzaakt doordat mensen veel te hoge eisen aan zichzelf stellen of een organisatie de functie-inhoud van de medewerkers in rap tempo wijzigt. Vaak zonder te kijken naar de persoon achter de medewerker. Als een functie namelijk niet bij de persoonlijke en psychologische kenmerken van de medewerker past, dan levert dat geheid problemen op.
Tegenwoordig lijkt het de gewoonte dat goede medewerkers binnen een organisatie gemakkelijk doorgroeien naar een hogere functie of de functie-inhoud wordt in korte tijd veranderd door bezuinigingen of nieuwe regelgeving. Na een half jaar blijkt dan vaak dat medewerkers veel overuren draaien en fouten beginnen te maken. Medewerkers worden kortaf en geïrriteerd in het contact maar naar eigen zeggen gaat alles goed. Toch is het voor iedereen duidelijk dat de stress heeft toegeslagen.
Stress voorkomen
Leer mensen inzien dat persoonlijke psychologische kenmerken bepalend zijn voor de hoeveelheid energie die bepaalde werkzaamheden kosten. Dat ligt voor iedereen weer anders en heeft niets te maken met het eigen maken van bepaalde vaardigheden. Voorkeuren voor werkomgeving, vorm van samenwerken of de manier van werken liggen veelal verscholen in iemands persoonlijkheid. Daarom is het zinvol om in veranderende omstandigheden aandacht te hebben voor de persoon achter de medewerker en niet alleen te kijken naar de kennis en vaardigheden die iemand beheerst. De kunst is om naast de selectie die op kennis en vaardigheden plaatsvindt, ook te onderzoeken of een medewerker de functie zonder al te veel moeite zal kunnen vervullen. Je voorkomt daarmee onnodige werkstress en de kans op uitval wordt aanzienlijk kleiner.
Meest gevraagd in Het Medewerkersonderzoek
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 104 vragen en antwoorden over Het Medewerkersonderzoek.