Werken op afstand: de gevolgen voor start-ups

Columns

Voor veel bedrijven, groot en klein, geldt werken op afstand momenteel als de norm. Voor start-ups veranderde in die zin minder omdat de scene bol staat van innovatieve organisaties die het werken op afstand aanmoedigen. Toch zorgt het op grote schaal thuiswerken van de afgelopen tijd (en vermoedelijke ook de komende tijd) voor obstakels voor start-ups. Technologie, netwerkcapaciteit en security kunnen struikelblokken vormen. Drie adviezen om deze te omzeilen.

  1. Kies de juiste technologie

Als het aankomt op mobiel en op afstand werken, lopen start-ups voorop. Daar waar grote bedrijven ingesleten werkmethodes hebben – het resultaat van een jarenlang proces – zijn start-ups veel wendbaarder, flexibeler en staan ze meer open voor verandering. Voor start-ups betekent dit niet alleen dat er minder middelen worden besteed aan het beveiligen van vaste kantoorruimte, maar ook dat de betrokkenheid en de productiviteit van de werknemers wordt vergroot.

Om de productiviteit zo hoog mogelijk te houden, moeten medewerkers beschikken over de juiste technologie. Start-ups doen er verstandig aan te investeren in lichtgewicht en draagbare, maar toch krachtige devices die zijn ontworpen om medewerkers op afstand zo goed mogelijk van dienst te zijn. Connectiviteit en prestaties zijn cruciaal, zodat medewerkers contact kunnen maken met collega’s via samenwerkingstools. Hierdoor blijft de samenwerking binnen teams behouden.

Het aanschaffen en beheren van nieuwe devices kan duur en complex zijn. Voor start-ups zijn er diverse inkoopmogelijkheden die deze hoge kosten en complexiteit kunnen overwinnen. PC-as-a-Service (PCaaS) verwijst naar een OPEX- (operational expenditure) abonnementsmodel dat diensten omvat zoals het aanschaffen, configureren, beheren, opfrissen en afbouwen van devices. Met dit model kunnen start-ups profiteren van nieuwe technologie, terwijl ze tegelijkertijd de mogelijkheid hebben om naar behoefte op en af te schalen.

  1. Bied voldoende netwerkcapaciteit

Wanneer bedrijven meer connected devices en oplossingen aan hun netwerk toevoegen, rijst de vraag hoe ze de hoeveelheid gegevens die deze devices zullen creëren effectief en veilig kunnen beheren en verwerken. Het volledig herzien van de netwerken vergt veel tijd en middelen, terwijl start-ups vaak maar een beperkt budget hebben. Afbreken en vervangen is daardoor geen optie, dus moeten ze een andere manier vinden om aan de toegenomen vraag naar netwerkcapaciteit te kunnen voldoen. De oplossing? Edge computing biedt een levensvatbare oplossing en creëert tegelijkertijd nieuwe methoden voor het verzamelen, analyseren en verdelen van gegevens en afgeleide intelligentie.

  1. Neem security serieus

De grootse uitdaging bij werken op afstand is de security. De NCSC waarschuwde onlangs voor criminele cybergroepen die de uitbraak van het coronavirus uitbuiten met geavanceerde phishing-, malware- en ransomware-campagnes. Start-ups zijn een interessant doelwit voor cybercriminelen, omdat zij vaak minder goed beveiligd zijn dan grotere bedrijven die meer kunnen investeren in beveiligingstechnologieën. Uit onderzoek van Verizon blijkt dat 43% van alle cyberaanvallen gericht was op start-ups. Slechts 14% hiervan was in staat zichzelf tegen deze aanvallen te verweren. Als je bedenkt dat een gemiddelde cyberaanval een bedrijf meer dan € 180.000 kost, is het begrijpelijk dat bijna 60% van de kleinere bedrijven binnen zes maanden na de aanval failliet gaat.

Op schaal werken op afstand biedt unieke uitdagingen op het gebied van cybersecurity. Uitdagingen die start-ups niet eerder voor hun kiezen hebben gekregen. Naarmate meer devices toegang krijgen tot potentieel gevoelige bedrijfsgegevens buiten het kantoor, biedt dit meer mogelijkheden voor cybercriminelen om netwerken binnen te dringen. Daarom moet de security een blijvende zorg zijn voor start-ups.

Robuuste securityfunctionaliteiten zijn noodzakelijk om het gevaar voor cyberaanvallen te minimaliseren. Devices met gezichts- of vingerafdrukherkenning bieden een veilige eerste verdediging tegen cybercriminelen. Het risico van ongevraagd inloggen wordt hiermee beperkt. Andere verdediging zoals zero client oplossingen zorgen ervoor dat op deze devices nooit gevoelige informatie wordt opgeslagen. In plaats daarvan wordt informatie opgeslagen op een centraal, cloud-gebaseerd systeem, zodat als een device verloren gaat of gestolen wordt, deze informatie veilig blijft.

Door de huidige wereldwijde situatie bevinden we ons onmiskenbaar in een nieuwe fase van op afstand en mobiel werken. En zoals met zoveel zakelijke veranderingen zijn er ook nu diverse uitdagingen die we aan moeten gaan – helemaal voor start-ups die zich staande proberen te houden. Devices voor medewerkers, netwerkbeschikbaarheid en cybersecurity zijn allemaal potentiële obstakels die op afstand werken bemoeilijken, en bedrijven van iedere omvang moeten deze obstakels uit de weg ruimen.

Ronald Ravel, Country Manager Benelux bij dynabook

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over ICT & Internet