De wereldwijde vraag naar biobrandstoffen blijft groeien, maar een nieuwe studie van Cerulogy voor de milieu-organisatie Transport & Environment (T&E) stelt dat deze zogenoemde “groene” brandstoffen wereldwijd 16% meer CO₂ uitstoten dan de fossiele brandstoffen die ze vervangen. Volgens de onderzoekers is het verbranden van gewassen voor brandstof een dure, inefficiënte en schadelijke manier om energie op te wekken.
Biobrandstoffen worden vaak gepresenteerd als een duurzame oplossing voor transport, maar de praktijk laat iets anders zien. Wereldwijd wordt een kwart van alle plantaardige olie verbrand in auto’s, goed voor het equivalent van 100 miljoen flessen olie per dag. Het areaal dat nodig is voor de teelt van biobrandstofgewassen bedraagt inmiddels 32 miljoen hectare (zo groot als Italië) en zal tegen 2030 groeien tot 52 miljoen hectare, ongeveer de oppervlakte van Frankrijk.
Het rapport becijfert dat deze gewassen tegen 2030 70 megaton CO₂ meer zullen uitstoten dan fossiele brandstoffen, vergelijkbaar met de jaarlijkse emissies van bijna 30 miljoen dieselauto’s. Bovendien is het landgebruik enorm inefficiënt: met slechts 3% van het huidige areaal aan zonnepanelen kan dezelfde hoeveelheid energie worden opgewekt. Dat zou bovendien genoeg zijn om bijna een derde van het wereldwijde wagenpark van stroom te voorzien.
Ook het waterverbruik is problematisch. Voor 100 kilometer rijden op biobrandstof is gemiddeld 3.000 liter water nodig, terwijl een elektrische auto op zonne-energie slechts 20 liter zou verbruiken. De productie van biobrandstoffen legt daarmee extra druk op watervoorraden, juist op een moment dat klimaatverandering wereldwijd tot droogte leidt.
T&E waarschuwt dat 90% van alle biobrandstoffen nog steeds uit voedselgewassen wordt geproduceerd, zoals maïs, suikerriet en soja. Die grondstoffen zouden in theorie 1,3 miljard mensen kunnen voeden. Met het oog op de klimaattop COP30 in Brazilië roept T&E overheden op om biobrandstoffen uit voedselgewassen uit te faseren en in plaats daarvan te investeren in elektrische mobiliteit en zonne-energie.
“Biobrandstoffen zijn een slechte klimaatoplossing en een verspilling van land, voedsel en subsidies,” zegt T&E-campagneleider Cian Delaney. “Met slechts drie procent van dit land aan zonnepanelen kunnen we dezelfde energie produceren – en ruimte creëren voor natuur en voedselproductie.”
Voor transportondernemers betekent dit: heroverweeg investeringen in biobrandstoffen en zet in op echte verduurzaming via elektrificatie, efficiëntie en hernieuwbare energie.
Lees ook: Sjoemeldiesel
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE >>
Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--