- Kenmerken van ICT projecten bij de overheid. - Aanpak en handvatten voor ICT-projecten. Praktijkervaringen - Faalfactoren en risico’s bij ICT projectmanagement. Voorbeelden en - IT projectmanagement: trends en tips.
Waarom falen ICT projecten bij overheid en publieke organisaties zo vaak
Falende ICT projecten worden geteisterd door het spel van 'elkaar de bal toespelen en in de luwte houden'. Dit spel is kenmerkend voor de relatie opdrachtgever - leverancier. De verantwoordelijkheid voor het resultaat blijft vaag. Geen wonder want wie wil er verantwoordelijk zijn voor een belabbert resultaat.
Slechte sturing, de verantwoordelijkheid is zoek
Stagnatie van de voortgang, overschrijding van de geraamde kosten, kwetsbare en vaak onhanteerbare werking..... het zijn narigheden die voortdurend opspelen. Telkens is er hetzelfde patroon in de relatie met het ICT bedrijf. De verantwoordelijkheid voor het project is onduidelijk. Er is te weinig intensieve afstemming tussen opdrachtgever en leveranc...