Een effectief en privacy vriendelijk analytics systeem is een voorwaarde voor succes. Een datagestuurde mentaliteit zorgt voor doelgerichte en succesvolle campagnes. Ook is er de mogelijkheid om snel te reageren met schaalbare technologie en ondersteuning. Denk ook aan het beveiligen van de gegevens die uitgewisseld worden in de samenwerking tussen organisaties.
Vooral grotere organisaties worden geconfronteerd met factoren die de complexiteit verder vergroten. Dat resulteert in een sterk groeiende digitale omgeving die snel moet worden geanalyseerd om stakeholders tevreden te stellen.
Snel reageren met schaalbare technologie en ondersteuning
Grote organisaties moeten kunnen leunen op een team voor geavanceerde ondersteuning, vooral tijdens transitieperioden. Voorbeeld.
De Dienst Publiek en Communicatie (DPC), een agentschap van het Nederlandse ministerie van Algemene Zaken, wilde weten of bezoekers van hun website de inhoud daadwerkelijk lazen en of ze deze informatie nuttig vonden. Deze inzichten werden gebruikt om de website en de informatie te optimaliseren. Tijdens de COVID-uitbraak moest de organisatie sneller handelen en ook omgaan met grotere pieken in het aantal bezoekers.
Gezien het feit dat alleen al de hoofdsite van de organisatie op dat moment 10.000 contentpagina's telde, met informatie over ongeveer 400 verschillende onderwerpen, had DPC een zeer schaalbare oplossing nodig. Daarnaast moest de analytics-oplossing in staat zijn om miljoenen dagelijkse bezoeken te analyseren, zodat DPC de informatie op de site snel kon bijwerken, indien nodig.
Met het juiste analyseproces, ontwikkelde DPC een unieke opzet die hun ongebruikelijke conversiedoelen liet aansluit bij hun doel.
Een datagestuurde mentaliteit zorgt voor doelgerichte en succesvolle campagnes
Deutsche Flugsicherung (DFS), de grootste aanbieder van luchtverkeersleiders in Duitsland, heeft een lang en uitgebreid recruitmentproces. Dat blijkt wel uit het feit dat slechts 2 tot 4 procent van de kandidaten ook daadwerkelijk toegelaten wordt tot de academie voor hun opleiding. DFS is dan ook afhankelijk van een grote groep sollicitanten en wilde daarom de effectiviteit van zijn wervingsproces optimaliseren.
DFS liep tegen grenzen aan bij het optimaliseren van hun zoektocht naar gekwalificeerde kandidaten. Het bedrijf ging daarom op zoek naar betrouwbare maar flexibele analytics software om het traject van sollicitanten goed in kaart te brengen en gerichte HR-marketingcampagnes te kunnen draaien.
Door te vertrouwen op data in plaats van aannames, kwam het DFS-team meer te weten over de locaties van hun kandidaten, waardoor ze de situatie van die kandidaten beter konden begrijpen en hun campagnes daarop konden optimaliseren.
Grote organisaties implementeren de tools die ze nodig hebben om te voldoen aan de toenemende verwachtingen en de kritische blik die vaak samengaan met de introductie van nieuwe technologieën of processen. Ze bouwen effectieve analytics systemen door te focussen op privacy en security, technologie en ondersteuning die met ze meegroeit. Daarbij creëren ze een bedrijfsbrede, datagestuurde mentaliteit. Zo leggen ze een sterk fundament voor langetermijnsucces.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO