Het maken van een marketingplan: opzet en voorbeelden. Marketingplan: inzichten en tips voor uw marketing-planning en commercieel succes. Het Marketingplan als Beta-versie: lees de trends, zie de voorbeelden en gebruik de tips. Inzichten en praktijkervaringen m.b.t. marketingplanning. Tips voorbeelden over: Hoe maak je een goed marketingplan? Het Marketingplan Nieuwe Stijl: trends, tips en voorbeelden.
Wat is een marketing plan?
- Een marketingplan beschrijft de commerciële inspanningen van een organisatie om bepaalde doelstellingen te behalen.
- Een marketingplan beschrijft hoe je de doelgroepen gaat benaderen en waarom je het op die manier wil doen.
- Een marketingplan beschrijft hoe je inspeelt op de markt met als doel zoveel mogelijk verkopen.
Opzet Marketingplan
De volgende stappen passen bij het maken van een marketingplan.
-
Marketingdoelgroep
Wie zijn je klanten en wat zijn hun behoeften? -
Marketingdoelstellingen
Wat wil je wil bereiken. -
Marketingstrategie
Beschrijft de manier waarop je de doelstellingen denkt te bereiken -
Marketinginstrumenten
Welke instrumenten ga je inzetten om de marketingdoelstellingen te bereiken? Gebruik hierbij vier P’s uit de marketingmix : Product, Prijs, Plaats Promotie
Zie ook: Marketingplan in 5 stappen Over de opbouw en onderdelen van een marketingplan.
Marketingplan Nieuwe Stijl
Wendbaarheid, innovatie, inspelen op de ICT mogelijkheden, nieuwe samenwerkingsvormen met andere partijen, co-creatie met klanten, inspelen op onverwachte situaties en kansen. Hoe wil je dat allemaal uitwerken in een plan? Tegen de tijd dat het plan klaar is, is het al weer achterhaald.
Het Marketingplan Nieuwe Stijl is het marketingplan als Betaversie.
In de meest dynamische sectoren van onze economie is een andere visie aan het ontstaan op businessplanning. Businessplan, commercieel plan, businessmodel, verdienmodel, ondernemingsplan, bedrijfsplan, strategisch plan en businesscase veranderen van opzet. We zien dit terug in een vermenging van de drie genoemde trends bij de volgende initiatieven. Ze maken duidelijk dat marketing een proces van creatieve uitdaging en nieuwe mogelijkheden doormaakt.
Kortom: The sky is the limit! Vrij baan voor de creatieve impuls!
- Is BMW een auto of een app? IT-specialisten en merk-bouwers vervangen ingenieurs en motorenmakers.
- Pokémon Go als Agile graadmeter De rage van Pokémon Go aangrijpen voor meer klandizie.
- Breaking2 Sportmerken zullen de grote sportevenementen links laten liggen. Ze willen eigen events. Nike claimt 'de marathon'.
- Soulful Economy. In de 'Soulful Economy' koop je niet, maar deel je ervaringen. Dat gaan we in B2B ook zien.
- Klanttrouw is voor watjes… Dus meten wij het aantal tattoos op het lichaam van onze klanten.
Zoek voor een marketingplan van deze tijd de mogelijkheden die bij uw situatie passen. De artikelen verschaffen informatie over beschikbare instrumenten en mogelijke acties. Een snelle scan brengt op ideeën. De motto's zijn: 'Al doende leren en verbeteren' en 'Profiteer van nieuwe kansen en mogelijkheden'.
Meer inspiratie is te vinden bij Online ondernemen en Digitale transformatie.
Marketing ontwikkelingen
Opzet, format of template voor het maken van het marketingplan zijn snel aan het veranderen. Lijvige plannen met veel analyses en nauwkeurige ramingen werken contraproductief. Tegen de tijd dat het plan klaar is, is het al verouderd. Markten, consumentenvoorkeuren, nieuwe producten, de nieuwe media, nieuwe spelers, het tempo van innovatie en toenemende concurrentie vereisen een andere aanpak.
Hier volgen de ontwikkelingen waar we rekening mee moeten houden.
Doelgroep-denken werkt niet meer
Denk en doe anders: Merktrouw bestaat niet, doelgroepdenken heeft geen zin, loyaliteitsprogramma’s werken niet en differentiatie op merkniveau voegt niets toe, want consumenten zien het verschil tussen al die merken toch niet.
Hoe dan wel de marketing aanpakken. Vier aandachtsgebieden:
- Focus op nieuwe klanten
- Focus op klantbehoud en retentie
- Focus op spraakmakend en easy-to-remember
- Focus op easy-to-buy
Kort en goed 'Niets is zeker, alleen de klant telt'.
Meer informatie: Vier manieren om je MERK te laten groeien Oude marketingwetten vervallen! Hoe dan wel?
Partnership marketing
Leveranciers en producten zijn er in overvloed en de wereld verandert sneller dan ooit. Wendbaarheid wordt een must. Daarnaast is de belangrijkste uitdaging om dichter bij de klant te komen.
‘Wij zijn aanbeland in een nieuw marketingtijdperk, namelijk die van ‘partnership marketing’. De klant komt aan tafel in de directiekamer en wordt structureel betrokken bij het ontwikkelen en servicen van producten en diensten. Klanten zijn niet alleen afnemers, maar ook idee-generator (consumer insights), co-promotor (ambassadeur), co-researcher, co-designer, co-producent, co-verkoper en co-servicemedewerker.’
Meer informatie: Koning, Keizer en Admiraal Dichter bij de klant door Partnership Marketing! Hoe doe je dat?
Online marketing
Internet verandert de marketing. De commerciële uitingen veranderen mee. De vorige twee trends zijn nauw verbonden en verwikkeld met online ontwikkelingen en digitale activiteiten. Onderwerpen zijn:
- Online reclame, SEO en E-Commerce.
- Social Media Marketing.
- Email marketing
- Multi-channel Marketing.
- Partnership marketing met de klant door co-creatie en crowd-sourcing.
- Marketing en omnichannel management.
- Vereisten website
Voor een snelle oriëntatie over deze onderwerpen zie de kennisbankpagina Online marketing.