01
B

Marketingplan

Marketingplan: definitie en tips. Het maken van een marketingplan: opzet en voorbeelden. Marketingplan Nieuwe Stijl: de trends.

Het maken van een marketingplan: opzet en voorbeelden. Marketingplan: inzichten en tips voor uw marketing-planning en commercieel succes. Het  Marketingplan als Beta-versie: lees de trends, zie de voorbeelden en gebruik de tips. Inzichten en praktijkervaringen m.b.t. marketingplanning. Tips voorbeelden over: Hoe maak je een goed marketingplan? Het Marketingplan Nieuwe Stijl: trends, tips en voorbeelden.

Wat is een marketing plan?

  • Een marketingplan beschrijft de commerciële inspanningen van een organisatie om bepaalde doelstellingen te behalen.
  • Een marketingplan beschrijft hoe je de doelgroepen gaat benaderen en waarom je het op die manier wil doen.
  • Een marketingplan beschrijft hoe je inspeelt op de markt met als doel zoveel mogelijk verkopen. 

Opzet Marketingplan

De volgende stappen passen bij het maken van een marketingplan.

  1. Marketingdoelgroep
    Wie zijn je klanten en wat zijn hun behoeften?

  2. Marketingdoelstellingen
    Wat wil je wil bereiken.

  3. Marketingstrategie
    Beschrijft de manier waarop je de doelstellingen denkt te bereiken

  4. Marketinginstrumenten
    Welke instrumenten ga je inzetten om de marketingdoelstellingen te bereiken? Gebruik hierbij vier P’s uit de marketingmix : Product, Prijs, Plaats Promotie

Zie ook: Marketingplan in 5 stappen Over de opbouw en onderdelen van een marketingplan.

Marketingplan Nieuwe Stijl

Wendbaarheid, innovatie, inspelen op de ICT mogelijkheden, nieuwe samenwerkingsvormen met andere partijen, co-creatie met klanten, inspelen op onverwachte situaties en kansen. Hoe wil je dat allemaal uitwerken in een plan? Tegen de tijd dat het plan klaar is, is het al weer achterhaald.

Het Marketingplan Nieuwe Stijl is het marketingplan als Betaversie.

In de meest dynamische  sectoren van onze economie is een andere visie aan het ontstaan op businessplanning.  Businessplan, commercieel plan, businessmodel, verdienmodel, ondernemingsplan, bedrijfsplan, strategisch plan en businesscase veranderen van opzet. We zien dit terug in een  vermenging van de drie genoemde trends bij de volgende initiatieven. Ze maken duidelijk dat marketing  een proces van creatieve uitdaging en nieuwe mogelijkheden doormaakt.

Kortom: The sky is the limit! Vrij baan voor de creatieve impuls!

Zoek voor een marketingplan van deze tijd de mogelijkheden die bij uw situatie passen. De artikelen verschaffen informatie over beschikbare instrumenten en mogelijke acties. Een snelle scan brengt op ideeën. De motto's zijn: 'Al doende leren en verbeteren' en 'Profiteer van nieuwe kansen en mogelijkheden'.

Meer inspiratie is te vinden bij Online ondernemen en Digitale transformatie.

Marketing ontwikkelingen

Opzet, format of template voor het maken van het marketingplan zijn snel aan het veranderen. Lijvige plannen met veel analyses en nauwkeurige ramingen werken contraproductief. Tegen de tijd dat het plan klaar is, is het al verouderd. Markten, consumentenvoorkeuren, nieuwe producten, de nieuwe media, nieuwe spelers, het tempo van innovatie en toenemende concurrentie vereisen een andere aanpak.

Hier volgen de ontwikkelingen waar we rekening mee moeten houden.

Doelgroep-denken werkt niet meer

Denk en doe anders: Merktrouw bestaat niet, doelgroepdenken heeft geen zin, loyaliteitsprogramma’s werken niet en differentiatie op merkniveau voegt niets toe, want consumenten zien het verschil tussen al die merken toch niet.

Hoe dan wel de marketing aanpakken. Vier aandachtsgebieden:

  • Focus op nieuwe klanten
  • Focus op klantbehoud en retentie
  • Focus op spraakmakend en easy-to-remember
  • Focus op easy-to-buy

Kort en goed 'Niets is zeker, alleen de klant telt'.

Meer informatie: Vier manieren om je MERK te laten groeien Oude marketingwetten vervallen! Hoe dan wel?

Partnership marketing

Leveranciers en producten zijn er in overvloed en de wereld verandert sneller dan ooit. Wendbaarheid wordt een must. Daarnaast is de belangrijkste uitdaging om dichter bij de klant te komen.

‘Wij zijn aanbeland in een nieuw marketingtijdperk, namelijk die van ‘partnership marketing’. De klant komt aan tafel in de directiekamer en wordt structureel betrokken bij het ontwikkelen en servicen van producten en diensten. Klanten zijn niet alleen afnemers, maar ook idee-generator (consumer insights), co-promotor (ambassadeur), co-researcher, co-designer, co-producent, co-verkoper en co-servicemedewerker.’

Meer informatie: Koning, Keizer en Admiraal Dichter bij de klant door Partnership Marketing! Hoe doe je dat?

Online marketing

Internet verandert de marketing. De commerciële uitingen veranderen mee. De vorige twee trends zijn nauw verbonden en verwikkeld met online ontwikkelingen en digitale activiteiten. Onderwerpen zijn:

  • Online reclame, SEO en E-Commerce.
  • Social Media Marketing.
  • Email marketing
  • Multi-channel Marketing.
  • Partnership marketing met de klant door co-creatie en crowd-sourcing.
  • Marketing en omnichannel management.
  • Vereisten website

 Voor een snelle oriëntatie over deze onderwerpen zie de kennisbankpagina Online marketing.

Trending

kat
Columns
Concurrentiekracht

Hoe succesvol blijven in een snel veranderende markt?

Tip 1: Nieuwsgierig zijn! Klinkt simpel, toch enorm lastig.
Willem van Leeuwen
7266
0
Big-data
Cover stories
Online Marketing

Big data marketing grijpt de macht

En hoe helpt het jouw bedrijf? De voorbeelden tonen de mogelijkheden, de valkuilen en de 'lessons learned' in de praktijk.
Paul Postma
11754
0
rubon85
Cover stories · Cases
Sales / Verkopen

Organiseer het toeval in marketing en sales

Ter inspiratie: Een casus met vijf tips die dit mogelijk maken!
Bart van Emden
12196
0
Questons And Strategy Solutions
Cover stories
Ondernemerschap

Omnichannel management: De vele wegen naar de klant, welke kiest u?

Trends, tips, succesfactoren, voorbeelden en een test
John Koster
24313
1
slang
Columns
Sales / Verkopen

Relatie-therapie voor marketing en sales

Stap voor stap van 'blame game' naar samenwerking
mike hoogveld
6496
0
_76203476_flamingochicks-1
Cover stories
Online Marketing

5 manieren om je MERK te laten groeien

Oude marketingwetten vervallen! Hoe dan wel?
Sjors van Leeuwen
16149
0
Communicatie
Cover stories · Boeken
Online Marketing

Haal meer rendement uit je marketing communicatie!

Beter over je merk communiceren met hetzelfde budget.
Suzanne van Gompel
19638
0
Consumentgestuurde Cocreatie - De consument bepaalt het product, een bedrijf het succes
Cover stories · Cases
Online Marketing

Consumentgestuurde Cocreatie

De consument bepaalt het product, een bedrijf het succes
Lies Goezinne
27931
0
Waarom werken marketingplannen niet? - Vijf succesfactoren en tien tips voor de praktijk
Cover stories
Sales / Verkopen

Waarom werken marketingplannen niet?

Vijf succesfactoren en tien tips voor de praktijk
John Koster
11963
14
leraar
Cover stories
Marketingplan

Marketingplanning in de praktijk: 10 persoonlijke vragen…

Marian Dingena
17283
35

Tips & Tricks

shutterstock_766801789
Columns
Marketingplan

Geheim van een goed marketingidee: de plakfactor

Checklist voor 'Sticky Ideas' met als grootste vijand: 'De vloek van kennis'.
Sjors van Leeuwen
8351
0
hdmotor
Columns
Online Marketing

Marketing verandert. Focus op klant experimenten.

Echte mannen rijden motor, op benzine natuurlijk
mike hoogveld
8730
0
banner1
Columns
Accountmanagement

Weg met de Marketing P's! Kies voor SIVA.

SIVA de klantgerichte benadering
Jeff Dadema
10306
3
AI
Columns
Online Marketing

Social media marketing: laat u niet teleurstellen!

Teleurstelling wijdverbreid! Tips om het beter te doen
Paul Kersbergen
21830
0
redactie
Actueel
Marketingplan

Marketingplan in 5 stappen

Actueel MNGMNTST
26029
0