Channels

Offline is online geworden, online media zijn niet meer weg te denken en klantinteractie digitaliseert. Maar wat doet u daarmee? Uit onderzoek blijkt dat de meeste bedrijven (70%) aan social media marketing doen via Hyves, Facebook, Twitter of Youtube. Echter, verreweg de meesten van hen (79%) zijn teleurgesteld over de uitwerking van deze campagnes. Online ondernemen gaat niet vanzelf.

De opkomst van e-image: uw klant weet alles dankzij social media

Weet u het nog? Dat klanten uw bedrijf alleen beoordeelden op uw offline activiteiten; uw advertentie in de krant, bedrijfspand, mate van service en de kwaliteit van uw product? Anno 2010 heeft de klant keuze uit tientallen media om zich een mening te vormen over uw organisatie. Voor uw klant zijn er geen geheimen meer. Hij kan opzoeken wat mensen van u vinden op Twitter, hij kan de discussie aanzwengelen via Youtube en met medestanders groeperen op Facebook of via Hyves.

Lees ook:

Van sympathie naar cash: The Ice Bucket Challenge

Het leiden van die discussie is onmogelijk; de vraag hoe u zich mengt in die discussie is veel belangrijker. Dat is waar e-image om gaat; hoe u de discussie beinvloed die klanten en stakeholders over uw bedrijf voeren. In relatie tot traditionele imagovorming kun je zeggen dat e-image veel dynamischer is en het veel moeilijker is om hier invloed op uit te oefenen.

Eén van de bedrijven die hier totaal niks van heeft begrepen is Amerikaanse fastfoodketen “Quiznos”, zij lanceerden een social media-campagne met als basis dit fimpje.

Het was de bedoeling dat het filmpje een online hit zou worden ondersteund door Twitter en Facebook. Echter, het filmpje zorgde (zeker in het preutse Amerika) voor zoveel verontwaardiging dat het de fastfoodketen talloze klanten kostte. Hoewel iedere leek direct ziet dat dit filmpje stijlloos is, volgen hier wat belangrijke tips over wat u kunt doen om ook teleurstelling te voorkomen.

Lees u in
Dit doet u nu eigenlijk al; ook als u niet direct betrokken bent bij de social media strategie is het nuttig om uzelf in te lezen. Kennis is macht nietwaar? Op SEOmoz.org is veel basale informatie te vinden over social media marketing. Daarnaast is er een flinke lijst (zoek op hun site op “social media marketing”) met mogelijke social media. Tot slot kan ik het boek “social media marketing, an hour a day” aanbevelen van Dave Evans.

Wees u bewust van de risico’s
Voordat u daadwerkelijk aan social media marketing begint is het belangrijk je te beseffen dat er ook risico’s aan kleven. Uit een studie door de Glasgow University worden de volgende risicogebieden in e-business genoemd;
1. Veiligheid (lekken van vertrouwelijke informatie)
2. Klantverwachting (online repuatie en achterhaalde informatie die nog jarenlang op internet aanwezig blijft zoals het filmpje van Quiznos dat 1,5 jaar na dato nog volop beschikbaar is)
3. Medewerkers (afwezigheid van regels & procedures rondom social media, kennis en interne motivatie, wat vinden vrouwelijke medewerkers bijvoorbeeld van het filmpje van Quiznos?)
4. Afhankelijkheid (van webontwikkelaars en toeleveranciers)
5. Evaluatie (gebrek aan evaluatiemodellen om je campagne te evalueren)
6. Juridisch (ontbreken kennis over bv. copyright)
7. Management (intern draagvlak, ontbreken begrip en kennis).

Kies de social media die toegevoegde waarde hebben
Net als met traditionele marketing is het belangrijk dat u uw doelgroep bereikt. Zoek dus uit welke groepen welke sociale media gebruiken en of uw klant daarin actief is. Ook als uw klant dat medium niet direct gebruikt, kan uw boodschap worden opgepikt en verspreid via andere media zoals Twitter. Maak dus in ieder geval een boodschap waarvan de strekking toegevoegde waarde heeft voor uw doelgroep en die de moeite waard is om te verspreiden. Uit het voorbeeld van Quiznos blijkt dat een shockerend effect niet altijd de moeite waard is om te verspreiden en zelfs tot schade kan leiden.

Maak een afzonderlijk social media marketing plan
Social media kanalen gekozen? Zet het in een plan! Dat klinkt heel logisch, maar social media is vaak een hoofdstuk in een mediaplan waardoor niet alle kansen van deze media voldoende worden onderzocht. Neem de tijd om alle social media te onderzoeken; wat is uw mogelijke bijdrage, wat is populair in dit medium en welke gebruikersgroepen kunt uw aanspreken met uw bijdrage? Beschrijf in het plan ook de verschillende risicos’s en wat u kunt doen om deze te ondervangen. Meer informatie over het maken van een social mediaplan via deze link.

Stel je verwachtingen bij en wees geduldig
Plan opgesteld en misschien al voor een deel uitgevoerd? Het is niet uitzonderlijk dat de verwachtingen onrealistisch hooggespannen zijn. Spreek voordat u begint aan social media marketing duidelijk uw verwachtingen met elkaar door en probeer deze verwachtingen op een realistische manier te kwantificeren. Het belangrijkste is: wees geduldig! Het lastige van social media is dat uw inspanningen niet altijd direct effect hebben waardoor u snel het gevoel kunt hebben dat u er zonder direct resultaat teveel tijd in steekt. Social media marketing is vaak succesvol, maar wees realistisch, lees uzelf in, kies de juiste media en doelgroep, maak een social mediaplan en heb geduld.

 

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x