SEO update - Grootste Online Marketing mythen

Cover stories

Als u niet weet wat een penguin, panda, venetie en koffie met elkaar te maken hebben dan weet u waarschijnlijk niet hoe Google werkt. Lees dan vooral verder en ontdek de grootste mythen als het gaat om online marketing.

Google is de absolute marktleider in Nederland. Dat komt doordat hun zoekresultaten super-relevant zijn. Googles’ eerste waarheid is dan ook: “Richt je op de gebruiker en de rest komt vanzelf”. (zie hier alle Google waarheden) Vroeger was Google minder goed en waren er veel omwegen die je als site-eigenaar of marketeer kon bewandelen om de algoritmes* te omzeilen. Ondanks dat jouw site helemaal niet relevant was kon je dan toch op de eerste pagina komen. Tegenwoordig is dat een stuk lastiger, mede daarom starten veel bedrijven uit gemak met AdWords.

SEO als alternatief voor AdWords (SEA)

Iedereen kent wel AdWords, het advertentieprogramma van Google. AdWords is heel laagdrempelig maar velen komen er snel achter dat er een behoorlijk prijskaartje aan hangt, je moet je credit card blijven trekken om bovenaan te blijven staan. SEO is dan vaak een alternatief. Met SEO oftewel zoekmachine-optimalisatie is het mogelijk om na enkele maanden hoog te scoren in Google zonder daarvoor advertenties te hoeven inkopen. Je staat dan hoog in de organische zoekresultaten. De twee grootste verschillen zijn: bij AdWords betaal je een bepaald bedrag en je staat binnen enkele minuten bovenaan terwijl dit bij SEO een investeringsperiode vraagt van enkele maanden. Het tweede verschil is dat AdWords altijd duur blijft en als je ermee stopt krijg je ook geen bezoekers meer. SEO daarentegen kan jaren doorwerken, ook nadat de SEO-inspanningen stoppen.

Kortom: SEO is voor veel organisaties een hot item. Men zoekt naar manieren om toch online klanten te bereiken zonder die hoge kosten. Er blijken echter ook veel nieuwe bureau’s die niet of minder goed op de hoogte zijn van de nieuwste veranderingen. Google voert dagelijks updates door in zijn algoritmes en een echte specialist moet dus dagelijks blijven leren. Daar komt nog bij dat een verandering altijd gissen blijft want Google houdt de details van updates altijd geheim. Alleen door uit te proberen en over ervaringen van anderen te lezen weet je wat er speelt.

Penguin, Venice, Panda en Caffeine?

Dit zijn de grootste updates (volgens zeurpieten ook wel “filters” genoemd) van Google. Zoals gezegd heeft Google dagelijks kleine bijstellingen maar sommigen zijn net wat groter of vooruitstrevender. De grootste van de afgelopen tijd zijn (er zijn er nog veel meer) is Venice, waarin zoekopdrachten meer worden toegespitst op de locatie van de zoeker, de tweede en de derde zijn Penguin en Panda. Penguin (de meest recente) gaat de strijd aan met slechte links, over-geoptimaliseerde links en het proppen van keywords op een site. Panda is vooral op zoek naar veel relevante, goede content (text, afbeeldingen, video) en kijkt naar het weigerpercentage van een site. Ook zijn sinds Panda de artikel-databases met kopie-teksten verleden tijd. Caffeine is al een tijdje terug uitgerold maar is speciaal gericht op het naar voren doen komen van actuele informatie. Verse content is dus belangrijker dan ooit. Bekijk hier de meeste recente updates: http://www.seomoz.org/google-algorithm-change

Door al die updates ziet u soms door de bomen het bos niet meer. Er zijn in de loop der jaren zijn er dan ook nogal wat misvattingen ontstaan. Hieronder op willekeurige volgorde de grootste mythen.

1. SEO is een investering van enkele maanden en dan sta ik op pagina 1

SEO moet je continu blijven doen. Pas na minimaal 3 maanden zie je resultaat. Natuurlijk kun je eenmalig een deel van de website optimaliseren of enkele links aanmaken maar daar zul je amper resultaat van zien. Het is ook belangrijk te weten dat je SEO nooit ineens uit kunt voeren. Daarvoor zul je beboet worden door Google. Het belangrijkste is dat alle inspanningen zo natuurlijk mogelijk zijn.

2. Met SEO richt ik me op 1 zoekwoord en vervolgens wil ik daarmee nummer 1 zijn

Nee, je richt je niet meer op 1 zoekwoord. Uit een keyword analyse komt een lijst met 10-100 zoekwoordcombinaties naar voren. Dit zijn zoekwoorden met weinig concurrentie en een hoog zoekvolume. Op dit palet van woorden ga je je richten. Gemeen als Google is zul je merken dat je altijd net niet op het zoekwoord scoort waar je je op richt. Zorg daarom voor veel relevante zoekwoorden die om het onderwerp heen draaien waar je je op wilt richten. Tot slot is het van belang af te wegen of je binnen dezelfde tijd liever 10.000 relevante bezoekers hebt van 10 zoekwoordcombinaties of 5.000 bezoekers van 1 zoekwoord.

3. SEO is alleen maar om meer bezoekers naar mijn website te krijgen

Een gedegen Online Marketing Strategie begint met een zoekwoordenanalyse. Deze analyse laat niet alleen zien op welk palet van woorden je je het beste kunt richten maar toont ook kansen in de markt. Doe je bijvoorbeeld als organisatie-adviesbureau een keyword analyse dan kan daaruit komen dat er veel wordt gezocht op “veranderingsmanagement” en relevante termen dan weet u dat de behoefte daar heel groot is. Daarmee is een nieuwe kans geboren, mits de comcurrentie niet te groot en te sterk is. Met een keyword analyse ontdek je dus ook het gat in de markt. Verder kun je met SEO trends analyseren en weet je aan de hand van zoekgedrag wat er speelt in de markt. Tot slot vergroot je met SEO ook je online zichtbaarheid.

4. SEO is gewoon tekst verstoppen in de website

Ja en doe meteen de hartelijke groeten aan de familie Flodder! Nee, welkom in 2012…. Tekst verstoppen in websites kan echt niet meer. Als je tekst dezelfde kleur heeft als de achtergrond (dat is tekst verstoppen) dan gaat Google je daarvoor heel hard afstraffen.

5. SEO is zoveel mogelijk links aanmaken

Het aantal links is sinds de laatste updates van Google onbelangrijk geworden. Ik hekel dan ook opdrachtgevers (sorry) die zomaar vragen om 100 of 200 links. je kunt beter 2 of 3 echt goede links hebben. Een kort voorbeeld: een tijdje terug deed ik puinruim- SEO voor een hostingbedrijf. Ik noem het puinruimen omdat ik vaak na een update wordt ingeschakeld en dan geacht wordt eerder gedaan blackhat** werk op te ruimen. Zij kregen meer dan 15.000 bezoekers per maand. Na de Google Penguin update zakte dat aantal dramatisch in. Ze hadden meer dan 3.000 links, wat dan ook meteen het hoge bezoekersaantal verklaarde. Uiteindelijk bleek dat slechts 10 van die links ook echt wat waard waren. Het advies dat daarbij past is een nieuw domein aanmaken en helemaal opnieuw beginnen.

6. Mijn teksten moeten een bepaalde zoekwoorddichtheid hebben

Dat hoeft niet meer. Het is wel belangrijk dat je zoveel mogelijk synoniemen en antoniemen gebruikt zonder daarbij te overdrijven. Ook moet je in je tekst linken naar relevante informatie elders op de site (of externe links naar opinieleiders) en gebruik je het liefst veel tekst en relevante media. De gevonden zoekwoorden gebruik je als leidraad om vanaf dat punt synoniemen te zoeken, media en links aan te maken.

7. Ik doe zoveel mogelijk keywords in mijn metatags

Tags? Tags worden helemaal niet meer gebruikt. Al vaker hoorde ik “baat het niet dan schaadt het niet”, maar ik ben er dan toch voorstander van om metatags niet meer in te zetten. Het scheelt veel tijd en ik heb zelfs het vermoeden dat Google je beboet indien er wel veel tags worden gebruikt. Bekijk hier de officiële verklaring van Google.

8. De URL maak ik zo lang mogelijk zodat alle keywords er altijd in staan

Niet doen. Maak de URL juist zo kort mogelijk en kies een relevant keyword. Probeer ook niet in herhaling te vallen. Een voorbeeld: https://www.americanexpress.com/netherlands/business-cards . American Express gebruikt voor de promotie van zijn business cards exact die term, terwijl ze zich vast ook op andere zoekwoorden richten. Ze hebben niet zoveel informatie op deze site maar wel ontzettend veel waardevolle links. Vroeger zouden veel organisaties er allerlei woorden achteraan plakken. Zoals krediet, zakendoen, creditcards, uitgesteld betalen maar tegenwoordig zijn goede links dus belangrijker dan heel veel links en zwakke content.

9. Ik wil alleen maar whitehat SEO

Whitehat SEO zou het tegenovergestelde van blackhat** moeten zijn. Met whitehat seo zet je alleen in op methoden die door Google geoorloofd zijn. Feitelijk komt het erop neer dat je dan alleen maar offline marketing mag doen, technisch een hele sterke website moet hebben, een heel goed product/ dienst moet leveren en hopen dat andere sites over je schrijven en naar je linken. Dat zijn hele sterke factoren maar het kost ontzettend veel tijd. Eigenlijk is alles (nouja, 90%?) wat je aan SEO doet greyhat. Als je links bouwt en je site optimaliseert dan is dit in feite al beinvloeding van de zoekresultaten dus Greyhat. Online ondernemen betekent altijd dat je bekommert om je presentie op het net. Zonder presentie geen business! Laten we daarom alsjeblieft van de term “whitehat SEO” afstappen.

De auteur
Paul is seo specialist en werkt voor bedrijven als American Express, financiële dienstverleners en reisaanbieders.

Noten
*  Waardes die Google gebruikt om te beoordelen hoe relevant een site is
** Blackhat: onorthodoxe methodes om veel traffic naar je website te krijgen. Vooral gebruikt om snel resultaat te krijgen totdat het Panda Filter er overheen gaat (eens per 4-8 weken) en de slechte methodes (meestal slechte links) ontdekt en je keihard afstraft.

Noot redactie: Zie ook Reclame en Online Marketing over 'Zoekmachine marketing' en 'Manipulatie marketing'.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Bart van den Bosch
Lid sinds 2019
Hallo Paul,

Dank voor dit waardevolle artikel. Alleen de laatste ben ik het niet mee eens.

Je kunt de vindbaarheid van je site verhogen door te kijken waar je doelgroep naar zoekt. Daarin is zeker een onderscheid te maken tussen geoorloofde en ongeoorloofde technieken. Dit geef je zelf al aan in je artikel wat wel en niet mag volgens Google. Zoals het verstoppen van keywords met achtergrondkleur duidelijk 'Blackhat' is.

Maar verder een waardevol artikel.

Vriendelijke groeten,
Bart
Wietse Sluimer
Goede tips, een mooi begin voor veel online marketeers die aan de slag gaan met SEO.
Ter aanvulling zou je nog kunnen schrijven over onderwerpen die zeker niet vergeten mogen worden. Bijvoorbeeld locatie en techniek (code).
Webbasics.be
Punt 7 staat denk ik nog ter discussie. Als je namelijk goed leest/luistert naar de info die Google geeft, dan zeggen ze dat de keyword!! tag geen rankingfactor meer is.

Echter bestaan meta tags uit verschilende delen, namelijk title tag, description tag en de bovengenoemde keyword tag.

De keyword tag (waar je dus alle - voor die pagina relevante - losse keywords in plaatst) wordt al jaren niet meer gebruikt door Google.

De meta title en description blijven echter zéér belangrijke rankingfactoren. Je moet alleen niet aan 'keyword stuffing' doen bij deze tags. Dan beboet Google je inderdaad.

Schrijf daarom goedlopende zinnen voor zowel title als description waarin je 1 á 2 keywords verwerkt. Vergeet ook niet dat deze tags als 'advertentie' tekstje gelden om bezoeker op jouw webpagina te krijgen vanuit de zoekresultaten. Vul ze dus altijd zelf in, anders kiest Google een snippet (die niet altijd even gunstig is)!
Paul Kersbergen
Hoi Webbasics,

Inderdaad, ik heb het over meta- keyword tags.... Uit gewoonte kort ik dit vaak af als "metatag". Bedankt voor de aanvulling!

Vriendelijke groet,

Paul.
Paul Kersbergen
Hoi Bart,

Dank je!

Ik ben het met je eens dat er veel zaken zijn onder "blackhat" seo vallen. Daarom hou ik hier ook een kort betoog om van de term "whitehat" af te stappen.... Puur omdat er vrijwel niks is wat 100% mag, dit maakt de term verwarrend. Sommige klanten vragen bijvoorbeeld om whitehat-linkbuilding, wat vrijwel niet mogelijk is. (mits je zorgt voor supergoede artikelen zodat andere sites vrijwillig naar je linken).

De term "blackhat" mag wat mij betreft gewoon behouden blijven.

Groeten,

Paul.
Omar Alaoui
Lid sinds 2019
Dank Paul voor je waardevolle tips. Klopt het dat seo echt super onmisbaar is tegenwoordig, of is het iets waarvan de waarde zich nog moet tonen? ik ben zelf nog niet helemaal overtuigd, omdat ik zelf een vrij veel gelikede FB pagina heb die doorlinkt naar mijn website (auto's). Ik merk dat vooral jongeren tegenwoordig veel zoeken via FB en de websites een beetje links laten liggen. Of heb ik het nou helemaal verkeerd?

https://www.dtg.nl/kennis/kennisartikelen/websites/seo-wat-is-het-en-hoe-zet-ik-het-slim-in-als-ondernemer.aspx
Paul van Zwet
@Omar
Ik zou zeggen dat vorig jaar de waarde van social voor SEO nog niet geheel bewezen was. Maar nu lees je op alle expert-sites dat ze elkaar versterken, dat vooral social de seo versterkt. Niet enorm veel, maar wel genoeg om van waarde te zijn. Het is dus slim om je seo specialist meteen community management skills te leren en hem een mooie LinkedIn of Facebook pagina aan te laten maken.
Doe er je voordeel mee..

http://seorate.nl

Meer over ICT & Internet