Hoezo netcongestie in de logistiek?

Over tien jaar zal het wegtransport in Europa goed zijn voor zo’n 4 procent van de elektriciteitsvraag. Bestelauto’s en vrachtwagens nemen daar ongeveer de helft van voor hun rekening. De gebouwde omgeving en productieprocessen zijn de grote (toekomstige) elektriciteitsvragers. Een elektriciteitsvraag die 2 procent per jaar groeit. Moeten we dat niet gewoon met elkaar (en dus zelf) oplossen?

Soms lijkt het alsof het licht permanent op rood staat. In grote delen van Noord-Holland waarschuwen netbeheerders TenneT en Liander dat bedrijven nog tien jaar moeten wachten op een zwaardere aansluiting. De krantenkoppen: wachtrijen van 14.000 bedrijven, dreigende overbelasting, stilvallende verduurzaming. De toon is somber.

Er zijn ook positieve verhalen in de logistieke sector. Tijdens de bijeenkomst Logistiek020 bij CTPark Amsterdam City vertelden ondernemers hoe zij hun netcongestie gewoon hebben opgelost. Samen met buren, door slim energie te delen, door laadmomenten te verschuiven naar de nacht, en door opslag in batterijen. Zo simpel kan het dus ook zijn als je het samen regelt.

De cijfers van CE Delft voor de Nationale Agenda Laadinfrastructuur laten zien: er zijn meer dan zes bewezen oplossingen om lokaal meer ruimte op het net te creëren. Van collectieve laadpleinen tot batterijsystemen, van slimme meters tot non-firm aansluitingen waarmee je extra vermogen gebruikt als het net rustig is. Arriva en het Brabants Afval Team doen het al: ’s nachts stroom delen, overdag rijden.

De energietransitie vraagt dus niet om wachten, maar om slim handelen. Energie is geen kostenpost meer, maar een strategisch vraagstuk. Transportondernemers die 20 tot 30 procent van hun omzet aan energie besteden, hebben behoefte aan een Chief Energy Officer: iemand die nadenkt over laden, opwekken, delen en besparen.

Want één ding is zeker: de energietransitie komt niet morgen, ze is er al. De beste energie is de energie die je niet gebruikt. En de slimste ondernemer is diegene die vandaag begint met rekenen, samenwerken en vernieuwen. Netcongestie? Dat klinkt als een probleem van gisteren. Vandaag bouwen we gewoon aan het net van de toekomst; samen, slimmer en schoner.

Walther Ploos van Amstel.

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE  >>

Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--