Wat is Personal Branding?
Bij Personal Branding beschouw je jezelf als een merk. Vanuit deze gedachte kijk je gericht naar jezelf, je ambities en de (marketing)strategie waarmee je jouw doelen wilt bereiken. Het is daarbij van belang je te onderscheiden van anderen en dit ook uit te dragen, zeker voor professionals in de zakelijke dienstverlening. Jouw unieke kwaliteiten zorgen voor dit onderscheid. Authenticiteit is daarbij van groot belang (zie ook: ‘Meer opdrachten binnenhalen met authentiek acquireren?’).
Voordelen van Personal Branding
Voor het begrip Personal Branding bestaan veel verschillende definities. Toch komen een aantal zaken steeds terug. Personal Branding is geen gebakken lucht, het gaat erom dat je als professional echt gedreven met je ontwikkeling bezig bent. Jouw Personal Brand komt tot uiting in de ambities die je hebt, hetgeen je communiceert, en vooral de manier waarop je (onderscheidend) je werk doet. En onthoud: de perceptie van de mensen om je heen bepaalt welk Personal Brand je echt bent.
Personal Branding kan diverse voordelen opleveren voor professionals en hun organisatie (zie bijvoorbeeld ‘Er is geen baangarantie; uw baan is uw personal brand!’. Volgens sommigen is Personal Branding voor organisaties zelfs belangrijker dan marketing en sales.
- Het geeft focus aan je professionele ontwikkeling.
- Een Personal Brand vertelt wie je bent en wat je (anders) doet en beïnvloedt daarmee hoe anderen over je denken.
- Met Personal Branding kunnen professionals zich onderscheiden in de markt en daarmee concurrentievoordeel behalen. Het gaat erom jezelf duidelijk te profileren, zodat je voorkomt dat je een grijze muis wordt. Personal Branding is een belangrijk onderdeel van de acquisitiestrategie voor professionals.
- Het is makkelijker voor klanten om zich te identificeren met een persoon. Personal Branding maakt marketing persoonlijker. Vanuit die optiek is de stelling een ‘echte ZZP’er heeft geen bedrijfsnaam’ heel verdedigbaar.
- Het is voor (potentiële) klanten duidelijker wat zij van je kunnen verwachten.
- Met een Personal Brand vergroot je de kans dat anderen zich jou herinneren.
- Je neemt je Personal Brand mee als je van organisatie verandert, dat kan niet met andere ‘merken’.
Nadelen aan Personal Branding
Aan Personal Branding kunnen ook enkele nadelen kleven. Meer hierover valt bijvoorbeeld te lezen in ‘Hoe ontwikkelt u een personal brand’.
Waar zeker rekening houden
- Het is lastig een Personal Brand te meten en op waarde te schatten.
- Net als bij echte merken duurt het relatief lang een reputatie op te bouwen en deze investering kan binnen no-time door negatieve associaties teniet worden gedaan.
- Personal Brands kunnen vertrekken en daarmee de organisatie achterlaten met lege handen.
Niet iedereen is overtuigd van de waarde van Personal Branding. Sommige critici zien Personal Branding vooral als een manier waarop professionals hun diensten in een mooie verpakking proberen te verkopen. Voor een satirisch en relativerend artikel zie: ‘Persoonlijke branding als nietszeggende onzin’.
Personal branding versus bedrijfsbelang?
Een merk moet zich laten zien. Personal branding werkt vaak constructief voor bedrijven. De kwaliteit van je mensen bepaalt de kwaliteit van je organisatie. Niet de tent maar de vent maakt het verschil. En met grijze muizen onderscheid je je niet. Zet je organisatie op de kaart door je mensen.
En meer dan dat: Voor veel bedrijven is het steeds meer een noodzaak! Een bedrijf dat serieus werk wil maken van het binnenhalen en vasthouden van talent, begrijpt dit en biedt professionals dan ook alle gelegenheid om binnen de context van de bedrijfsidentiteit aan hun eigen personal branding te werken. Dit is niet alleen motiverend voor de individuele professional, maar leidt ook tot betere resultaten voor het bedrijf, omdat klanten te maken krijgen met vakbekwame en gemotiveerde professionals die namens het bedrijf een goede prestatie neerzetten. Hoe dit werkt leest u met de nodige voorbeelden in: Vijf redenen waarom personal branding voor bedrijven belangrijk is.
Het creëren van uw eigen personal brand
In de literatuur zijn verschillende stappenplannen te vinden om een Personal Brand te ontwikkelen. Bij de meeste indelingen komen in ieder geval de volgende elementen terug: (1) het bepalen van je ambities, (2) het analyseren van jouw talenten en competenties en (3) het opstellen van concrete acties.
- Waar wil je als professional voor gaan?
- Wat zijn jouw unieke talenten?
- Welke kansen zie je in de markt?
- Hoe ziet jouw personal brand eruit?
- Wanneer ben je succesvol?
Andere stappenplannen zijn bijvoorbeeld te vinden in de artikelen ‘11 tips voor personal branding’ en ‘Wat is jouw merk? Personal Branding als succesfactor’. Een aandachtspunt is synchronisatie tussen Personal Brand en Corporate Brand. Deze twee brands hoeven niet één op één overeen te komen, maar moeten wel voldoende raakvlakken hebben.
Zie op deze pagina ook de bijdragen over uw online reputatie ofwel uw digitale merk.
Personal Branding en Authenticiteit
Personal branding moet wel echt en authentiek zijn. Maar wat is echt? Voluit declareren zolang de zaak betaalt? De medemens intimideren om je zin te krijgen? Je prestige vergroten met een dikke auto? Ben je dan bezig met authentieke personal branding? Mooie boel! In Personal Branding: Het moet natuurlijk wel echt zijn vindt u een uitweg en en praktische tips. De tips kunt u zien als een praktische checklist met vragen als:
- Waarom doe ik het werk dat ik doe? (los van de noodzakelijke verdiensten)
- Waar sta ik nou echt voor?
- Waar wil ik later voor herinnerd worden?
- Wat is en blijft uniek aan mij, los alle veranderingen die ik heb doorgemaakt?
Deze vragen zijn duidelijk 'ik-gericht'. Minstens zo belangrijk is de manier waarop u dit zichtbaar maakt aan anderen
- Hoe maak ik kenbaar wie ik ben en wat ik doe?
- Wat is kenmerkend aan mijn stijl van communiceren en presenteren?
- Hoe maak ik verbinding met mijn doelgroep?
- Hoe laat ik ruimte voor anderen om met mij te koppelen
De groei van je Personal Brand
Een Personal Brand is niet een vaststaand statisch iets, maar ontwikkelt zich in de loop der tijd. Groei als professional vindt plaats op drie terreinen:
- Kennis: gedreven professionals ontwikkelen hun vakkennis continu. Dat kan op een routinematige of improviserende manier. Bij routinematige ontwikkeling gaat het om verdieping van bekende materie en single loop leren. In het geval van improviseren neemt de professional nieuwe informatie tot zich waarmee hij / zij kennis verbreedt en is er sprake van double loop leren.
- Effectiviteit: de centrale vraag hierbij is hoe de professional effectiever kan worden. De formule E= I x A (Effectiviteit is Inhoud maal Acceptatie) speelt daarbij een grote rol. Hoe overtuigt de professional anderen, zodat hij acceptatie en daarmee zijn doelen bereikt? Het gaat hier om professionele en interpersoonlijke vaardigheden.
- Essentie: hoe ervarener een professional wordt, hoe meer hij / zij op zoek zal gaan naar de essentie van zijn vak en dienstverlening. Naarmate de professional groeit, zal hij steeds beter in staat zijn tot de kern komen. Zaken worden daarmee simpeler. 'Minder is meer' is hierbij het credo, zie: De ware professional: Minder is meer.
Lees meer over deze drie terreinen in ‘Personal branding van de kennisprofessional’.
Personal Branding en Internet: tips
Bij Personal Branding word de rol van de nieuwe media steeds groter.
"U bent uw digitale identiteit!"