Wat is jouw merk? Personal Branding als succesfactor.

Columns

Vandaag haalde ik mijn nieuwe paspoort op. In een aantal grote steden zijn ze op dit moment een proef aan het doen met een biometrisch paspoort. Dit houdt in, dat er naast mijn normale paspoort, ook een biometrisch paspoort is gemaakt, met daarin een chip met gegevens over de vingerafdrukken van mijn beide wijsvingers en gelaatskenmerken.

Om te kijken of ik met mijn biometrisch paspoort door de douane heen zou komen, moest ik in een camera kijken, die mijn vingerafdrukken en gelaatskenmerken vergelijkt met die in mijn paspoort. Helaas, er was geen positieve verificatie op gelaatskenmerken (wel op de vingerafdrukken), dus is het maar goed dat het hier om een proef gaat. Ik kreeg er toch een beetje een raar gevoel van. Stel dat ik echt op een vliegveld in de wereld zou staan. Bepakt en bezakt, met de wens om na een lange reis naar huis te gaan. Of juist op weg naar een belangrijke bijeenkomst en ik zou er niet doorheen komen omdat een machine de douanebeambte vertelt dat ik niet Annemarie Steen ben. Wat zou ik moeten doen, om te bewijzen dat ik het toch echt wél ben?

Zo las ik van de week in de krant dat Google het leven van een Australische journalist had gered. Hij was in Irak gegijzeld en men dreigde hem te doden omdat ze dachten dat hij Amerikaan was. Uiteindelijk wist hij zijn gijzelaars zover te krijgen dat ze zijn naam intoetsten op Google, waaruit bleek dat hij de waarheid sprak en ze hem vrijlieten.

Kortom, we zijn meer dan een stel vingerafdrukken, een uiterlijk en een afkomst. Echter, wie wij zijn in deze wereld, bepalen we voor een groot deel zelf. Met name door de enorme opkomst van internet, is het voor iedereen mogelijk zich aan de wereld te presenteren zoals hij wil. Soms gebeurt dit al zonder dat je het weet, anonimiteit bestaat bijna niet meer. Toets je eigen naam maar eens in bij een zoekmachine en kijk wat er over jezelf te vinden is. Zo vond ik een foto van mijzelf met een pruik op, van een rol die ik 15 jaar geleden in een Duitse televisiefilm speelde.

De wereld wordt door internet steeds meer een global village, waarin je mensen kunt leren kennen, zoals men vroeger de bakker op de hoek persoonlijk kende. Het is dus van belang dat je je afvraagt hoe je zou willen dat anderen jou leren kennen. Wie ben je, wie wil je zijn en wat wil je uitstralen? Kortom, wat is jouw persoonlijke merk?

‘Branding’ is in reclametermen het ‘beeld’ dat in de hoofden van mensen wordt gecreëerd wanneer zij een naam, een product of een logo zien of horen. Wat is bijvoorbeeld het eerste woord dat bij je opkomt als je denkt aan “Volvo”? De meeste mensen komen met woorden als “veilig” en “degelijk”. Dit is het gevolg van ‘branding’, waar menige marketingeuro aan is besteed. Met name door internet is een vergelijkbare vorm van ‘branding’ ontstaan voor personen in de dienstverlenende sector, te weten ‘personal branding’. Immers, klanten maken hun aankoopbeslissing voor 85% op basis van een gevoel, dat een product of persoon bij hen oproept.

'Personal Branding’ is het bewust inzetten van jouw persoonlijkheid en authenticiteit, zodat je daarmee de mensen en carrièremogelijkheden aantrekt die bij jou (en jouw talenten en/of dienstverlening) passen. ‘Personal Branding’ gaat niet over het creëren van een speciaal beeld van jezelf voor de buitenwereld. Een ‘personal brand’ is intrinsiek gemotiveerd. Het gaat over het begrijpen en bewust uitdragen van de unieke combinatie van jouw persoonlijke waarden, passies, talenten, eigenaardigheden, kennis en ervaringen. Kortom het gaat om JOU, om authentiek en jezelf zijn.

Personal branding: drie stappen

1) Ontdekken/ Analyseren van jouw ‘personal brand’
Voordat je jouw merk helder kunt omschrijven dien je op zoek te gaan naar het grote plaatje; jouw visie en levensdoel. Een visie is extern en outputgericht; het is wat je voor jezelf als mogelijkheid ziet in deze wereld. Dit is afhankelijk van je voorstellingsvermogen. Stephen Covey zegt hierover; “Wanneer u zich iets kunt voorstellen, dan houdt dit in dat u ook over het vermogen beschikt om het te bereiken.” Pim Fortuyn bijvoorbeeld, zag voor zichzelf de mogelijkheid van het minister presidentschap. Een levensdoel daarentegen is intern en inputgericht. Het zijn de basiswaarden en principes in gedrag en karakter, die nodig zijn om de visie te bereiken. Ghandi zei hierover; “we must be the change we wish to see in the world”. Vervolgens kun je concrete doelstellingen koppelen, in lijn met jouw visie en levensdoel, waardoor actie en beweging richting visie ontstaat.

Verder is het voor het aantrekken van de juiste klanten en carrièremogelijkheden van belang om je eigen sterkten/ zwakten, jouw concurrentie en jouw doelgroep of marktsegment in kaart te brengen.

2) Uitdragen van jouw 'personal brand'
Dit betekent dat alles wat je doet congruent is met jouw persoonlijke visie. Dus als je creativiteit wilt uitstralen, moet je niet in een grijs pak gaan rondlopen. Als je technologische innovatie van belang vindt, vraag je dan af of een papieren agenda nog wel bij je past. Als je balans en innerlijke rust wilt uitdragen, maak dan geen drukke en flitsende website. Kortom, walk the talk, in alles wat je doet. Je zet als het ware een persoonlijk stempel op al je vormen van communicatie.

3) Evalueer en ontwikkel verder
Hoe meet je jouw merksucces? Het is belangrijk om te weten of datgene dat je wilt uitstralen, ook zo op jouw doelgroep overkomt. Vraag dus om feedback van klanten, collega’s, vrienden, enzovoort. Verder dien je goed op de hoogte te blijven van mogelijke veranderende wensen van jouw doelmarkt. Zo past McDonalds zijn menu aan met salades, zonder het merk “snel en betaalbaar eten” te verliezen. Bedenk wel dat je merk altijd een uiting van jezelf blijft; authentiek, onderscheidend en consistent.

Annemarie Steen
http://www.uwpersoonlijkecoach.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Wim Otter
Deze column is werkelijk een prima aanzet voor degene die zich hier nog niet bewust van was. Zeer lezenswaard. Hartelijk dank dus

Meer over Professionalisering