Channels
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Beste Yolande,

Als bemiddelaar, o.a. van ZZP-ers, heb ik behoefte om op jouw relaas te reageren.

Misschien zijn er bemiddelaars die de ZZP-er uitknijpen en zelf niet inleveren, maar ik verzeker je dat wij óók fors hebben ingeleverd op de marge en dat dat voor ons ook niet prettig is. En jouw voorstel om ‘de rug recht te houden’ als het om de hoogte van de tarieven gaat, kun je gerust proberen, maar dan kun je ook vast de tent sluiten.

Dat heet marktwerking en daar heeft iedereen mee te maken.

In de goede tijd kregen kandidaten al na het 1e sollicitatiegesprek een lease-auto mee, kregen ZZP-ers echt belachelijk hoge tarieven en liep de prijs-kwaliteit verhouding ook volledig uit de pas. Toen hoorde je verder niemand klagen.

Nu de markt gekeerd is, gebeurt het omgekeerde. Nogmaals, niet leuk, voor de ZZP-er én het bureau, maar wel logisch.

Wij hopen echter wel, net als jij, op snel betere tijden en faire tarieven. Tot die tijd blijven we ons best doen om de opdrachtgevers zo goed mogelijk te helpen en de ZZP-ers een passende fee te vergoeden (en zelf ook nog iéts te verdienen).

Michel den Daas

Pienk, Office Professionals
http://www.pienk.nl

Tot 2009 had ik aansluitend opdrachten als interim HR adviseur in de non profitsector. Mijn tarief was in 2008 €85,– euro per uur, excl. btw en reiskostenvergoeding. Daar boven kwam de fee van de bemiddelaar. In 2009 ben ik in loondienst gegaan als teamleider P&O, tot mei 2012. Per 1 juni 2012 ben ik weer actief als ZZP-er, maar in het afgelopen jaar heb ik geen opdracht gehad, zelfs geen gesprek over een interim-opdracht. Momenteel werk ik als associate, onbetaald en vrijwillig, als HR adviseur bij een stichting, en via mijn eigen praktijk heb ik enkele opdrachten om assessments af te nemen. Daarvoor vraag ik per test €200,–. Ik wil graag meer van die opdrachten, om mensen te helpen in hun persoonlijke ontwikkeling, school- en beroepskeuze, zodat ze hun doelen in het leven bereiken.

Om mijn inkomen aan te vullen verricht ik marketingactiviteiten voor een Amerikaans wellzijnsbedrijf, dat ecologische producten voor huishoudens wereldwijd naar de markt brengt. Door klanten/gezinnen te introduceren, word ik beloond en mijn beloning neemt toe als ik nieuwe klanten leer om ook zelf klanten te introduceren. Het betaalsysteem zit zo vernuftig in elkaar, dat wie werkt het geld verdient. Maar iedere klant wordt beloond voor zijn loyaliteit, en krijgt na enige tijd meer geld terug dan hij heeft betaald. .

Beste Yolande,

Wij hebben dit ook al te vaak gezien op de markt voor tijdelijke inzet van IT professionals. Je hebt gelijk en het moet absoluut anders! Dat doen wij dan ook met onze manier van werken:
– opdrachtgever én freelancer hebben volledig inzicht in onze verdienste
– deze verdienste is geen percentage, maar een eerlijk vast bedrag per uur
– wij zijn de enige schakel tussen opdrachtgever en freelancer
Goed te lezen dat de markt schreeuwt om transparantie.

Kris
Peper & Zout IT
http://www.peperenzout-it.nl

Goed stuk en helaas vaak de waarheid. De bemiddelaar die nu voet bij stuk houdt vwb zijn fee zal het naar mijn idee niet gaan redden. De ‘traditionele’ bemiddelaar zal opnieuw moeten uitvinden waar zijn toegevoegde waarde zit. In ieder geval niet meer in het bij zich houden van de kaartenbak en gebruik maken van de schaarste.

Ik heb vanwege mijn werk heel veel te maken met bemiddelaars voor ICT professionals en ik heb juist wél enorme veranderingen gezien in de omgang met tarieven en marges.

Het gros van de bemiddelaars die sinds het begin van de huidige crisis (eind 2008) het hoofd boven water hebben weten te houden zijn de laatste jaren enorm gezakt in marges en veel transparanter geworden naar de ZZP-er voor wat betreft hun positie in de keten en de financiële kant van de zaak. De partijen die 25% marge of meer vragen kom ik al jaren niet meer tegen, 10% en minder is eerder regel dan uitzondering en steeds vaker zie ik geen percentages meer maar gewoon een vast bedrag per gewerkt uur.

Als ZZP-er dien je voor jezelf te zorgen, klagen over een bemiddelaar is lang niet zo effectief als gewoon “nee” zeggen tegen onredelijke contractvoorwaarden of een bemiddelaar die niet transparant en eerlijk doet over tarieven en marges.

Ik kies er als ondernemer bewust voor om niet mee te gaan met andere ZZP-ers en continue mijn prijzen te verlagen om maar een opdracht binnen te krijgen. Ik kies er bewust voor om mijn branding hoog te houden en dus ook niet te tornen aan mijn prijzen. Ik wil graag gekozen worden om mijn meerwaarde en niet om de laagste prijs. Negen van de tien keer zijn dit ook opdrachtgevers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Die klanten hoef ik niet.

Alle freelancers en ZZP-ers die nu hun uurtarief behoorlijk laten zakken, zullen het straks lastig krijgen om weer hun “normale’ tarief te vragen, want je deed het toch ook voor minder?

Ik kies er dus bewust voor om altijd meer te geven en duidelijk meerwaarde te bieden en als ik daarom gekozen wordt, dan heb ik de juiste opdrachtgever die bij mijn past.

Corrie Heslinga
Business Steps 4 Ondernemers
http://www.businesssteps.nl/

Als er een groot aanbod aan aardappelen is en er tegelijk minder mensen zijn die aardappelen eten, zullen de aardappelprijzen in de winkels veelal moeten zakken.

Ik kan nog steeds redelijke tarieven bedingen, maar daar staat tegenover dat ik nooit duur ben geweest en mijn kosten laag kon houden. Het aantal nieuwe opdrachten is wel merkbaar afgenomen. Ik spreek ook vrijwel altijd een totaalbedrag af, maar in mijn branche (journalistiek, redactiewerk en teksten) ligt dat eenvoudiger dan in andere branches.

Los daarvan heb ik in een magere periode ook wel eens geprobeerd om tegen een zeer aantrekkelijk tarief een nieuwe klant binnen te halen. De klant bleef maar twijfelen en twijfelen, deed steeds toezeggingen, beloofde meermaals dat ik zou worden ingeschakeld en….rien, nada.
Daarna heb ik het er maar bij laten zitten. Best kans dat het nog een hoofdpijnklant was geworden ook. Na verloop van tijd kwamen er altijd weer andere klanten.

Toon alle 7 reacties
x
x