Zeg, ZZP-er, hoe zit het met jouw uurtarief?

Columns

'Kun je een indicatie geven van je huidige uurtarief? Wij merken namelijk dat de markt erg in beweging is'. Zo eindigt de mail van een bemiddelingsbureau in hoogopgeleide zzp-ers, waar ik mijn interesse voor een opdracht kenbaar heb gemaakt en mijn CV heb achtergelaten. Met 15 jaar ervaring als zelfstandige overvalt mij enig cynisme bij de analyse van dit bureau dat de markt in beweging is. Kennelijk denkt het bemiddelingsbureau dat ik al jaren heb zitten slapen en niets heb gemerkt van veranderingen. De vraag naar mijn uurtarief gecombineerd met de analyse dat de markt erg in beweging is, komt op mij wat infantiel over.

Verontrustender is, dat ik vermoed dat aan mij op voorhand gevraagd wordt ergens rekening mee te houden. Zoals bijvoorbeeld het bijstellen van mijn uurtarief. Zoja, wat is de norm voor een markt die erg in beweging is en hoe moet ik die toepassen en wat is de perceptie van het bemiddelingsbureau over mijn uurtarief in deze markt? Vervolgens raak ik geïnteresseerd in de vraag hoe het bemiddelingsbureau dan omgaat met een markt die erg in beweging is.

De ervaring is dat het gemiddelde bemiddelingsbureau stevig vasthoudt aan de eigen werkwijze en daarmee hun fees, en dat er weinig rekening wordt gehouden met een markt die erg in beweging is. Je zou verwachten dat een markt die erg in beweging is, vraagt om aanpassingen van de spelers in die markt. Dat het mes echter niet aan twee kanten snijdt in de uurtarieven, is eerder regel dan uitzondering. De bemiddelaar legt de problematiek van het uurtarief bij de zzp-er neer. Het moet tenslotte uit de lengte of uit de breedte komen zal de gedachte zijn. Maar de lengte is inmiddels een gepasseerd station, de opdrachtgevers leggen hun problematiek van de crisis bij de externe inhuur neer door een weinig respectvol uurtarief te bieden. En, bemiddelaars zijn hierin meegegaan door maar al te gretig de opdracht 'no matter what' binnen te halen. Hun uurfee blijft namelijk onverminderd van kracht. Geen enkele bemiddelaar die ik ken, heeft zijn rug recht gehouden als het om de uurtarieven gaat bij opdrachtgevers. Het spel is in hun handen. Dat de zzp-ers hieraan ook schuldig zijn, is evident. Ook zij hebben water bij de wijn gedaan, te veel water.

Daarmee is het uurtarief in een neerwaartse spiraal terecht gekomen en is de bemiddelaar vaak de lachende derde. Overigens wel een lach als een boer met kiespijn, want hun omzet staat onder grote druk, dankzij het teruglopende volume. Het ligt dus allemaal niet zo simpel en waar twee kijven, hebben twee schuld.

Maar hoe nu verder? De zzp-er wacht totdat de economie uit de impasse komt en ziet zich voor nieuwe problematiek gesteld. Wat is de norm voor het uurtarief als de arbeidsmarkt weer aantrekt? Dat de uurtarieven op het niveau komen van voor 2008 is niet realistisch. Dus niet te vroeg gejuicht. De opdrachtgever is inmiddels gewend maar vooral verwend met het beste voor het laagste uurtarief. We mogen ook niet verwachten dat bij een aantrekkende economie de huizenprijzen opeens met 16% zullen stijgen. Een kwestie van de lange adem voor de zpp-er. Of gaan de zzp-ers zich collectief hard maken voor een acceptabele normering van het uurtarief?

Blijven hangen in het chagrijn, dat groot is, is een optie die weinig aantrekkelijk lijkt. Het uurtarief is inmiddels verheven tot hot topic op de netwerkborrels. Er zijn gelukkig enkele partijen die uit de winterslaap zijn gekomen. Met een rekentool voor opdrachtgevers (werkgevers) kan worden berekend wat de norm is van het uurtarief tegenover een vaste medewerker. Dit geeft een sprankje hoop, want enige berekeningen laten al snel zien dat het uurtarief wel degelijk vanuit een norm kan worden bepaald.
Ook ik ontdek dat mijn uurtarief volstrekt niet overvraagd is. Deze rekentools geven meteen houvast voor de verkoop van je uurtarief. Er is kennelijk dus wel een norm te bepalen in een markt waarin het uurtarief op dit moment kopje onder gaat. Dat de zzp-er gesterkt door deze wetenschap dit aan de verkooptafel gaat toepassen, is aan te bevelen. Ik wil namelijk wel eens een ander en inspirerend geluid horen op de netwerkborrels!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Michel den Daas
Beste Yolande,

Als bemiddelaar, o.a. van ZZP-ers, heb ik behoefte om op jouw relaas te reageren.

Misschien zijn er bemiddelaars die de ZZP-er uitknijpen en zelf niet inleveren, maar ik verzeker je dat wij óók fors hebben ingeleverd op de marge en dat dat voor ons ook niet prettig is. En jouw voorstel om 'de rug recht te houden' als het om de hoogte van de tarieven gaat, kun je gerust proberen, maar dan kun je ook vast de tent sluiten.

Dat heet marktwerking en daar heeft iedereen mee te maken.

In de goede tijd kregen kandidaten al na het 1e sollicitatiegesprek een lease-auto mee, kregen ZZP-ers echt belachelijk hoge tarieven en liep de prijs-kwaliteit verhouding ook volledig uit de pas. Toen hoorde je verder niemand klagen.

Nu de markt gekeerd is, gebeurt het omgekeerde. Nogmaals, niet leuk, voor de ZZP-er én het bureau, maar wel logisch.

Wij hopen echter wel, net als jij, op snel betere tijden en faire tarieven. Tot die tijd blijven we ons best doen om de opdrachtgevers zo goed mogelijk te helpen en de ZZP-ers een passende fee te vergoeden (en zelf ook nog iéts te verdienen).

Michel den Daas

Pienk, Office Professionals
www.pienk.nl
Hans Lemans
Tot 2009 had ik aansluitend opdrachten als interim HR adviseur in de non profitsector. Mijn tarief was in 2008 €85,-- euro per uur, excl. btw en reiskostenvergoeding. Daar boven kwam de fee van de bemiddelaar. In 2009 ben ik in loondienst gegaan als teamleider P&O, tot mei 2012. Per 1 juni 2012 ben ik weer actief als ZZP-er, maar in het afgelopen jaar heb ik geen opdracht gehad, zelfs geen gesprek over een interim-opdracht. Momenteel werk ik als associate, onbetaald en vrijwillig, als HR adviseur bij een stichting, en via mijn eigen praktijk heb ik enkele opdrachten om assessments af te nemen. Daarvoor vraag ik per test €200,--. Ik wil graag meer van die opdrachten, om mensen te helpen in hun persoonlijke ontwikkeling, school- en beroepskeuze, zodat ze hun doelen in het leven bereiken.

Om mijn inkomen aan te vullen verricht ik marketingactiviteiten voor een Amerikaans wellzijnsbedrijf, dat ecologische producten voor huishoudens wereldwijd naar de markt brengt. Door klanten/gezinnen te introduceren, word ik beloond en mijn beloning neemt toe als ik nieuwe klanten leer om ook zelf klanten te introduceren. Het betaalsysteem zit zo vernuftig in elkaar, dat wie werkt het geld verdient. Maar iedere klant wordt beloond voor zijn loyaliteit, en krijgt na enige tijd meer geld terug dan hij heeft betaald. .
Kris
Beste Yolande,

Wij hebben dit ook al te vaak gezien op de markt voor tijdelijke inzet van IT professionals. Je hebt gelijk en het moet absoluut anders! Dat doen wij dan ook met onze manier van werken:
- opdrachtgever én freelancer hebben volledig inzicht in onze verdienste
- deze verdienste is geen percentage, maar een eerlijk vast bedrag per uur
- wij zijn de enige schakel tussen opdrachtgever en freelancer
Goed te lezen dat de markt schreeuwt om transparantie.

Kris
Peper & Zout IT
www.peperenzout-it.nl
Paul van der Heijden
Goed stuk en helaas vaak de waarheid. De bemiddelaar die nu voet bij stuk houdt vwb zijn fee zal het naar mijn idee niet gaan redden. De 'traditionele' bemiddelaar zal opnieuw moeten uitvinden waar zijn toegevoegde waarde zit. In ieder geval niet meer in het bij zich houden van de kaartenbak en gebruik maken van de schaarste.
Ron Looijen
Ik heb vanwege mijn werk heel veel te maken met bemiddelaars voor ICT professionals en ik heb juist wél enorme veranderingen gezien in de omgang met tarieven en marges.

Het gros van de bemiddelaars die sinds het begin van de huidige crisis (eind 2008) het hoofd boven water hebben weten te houden zijn de laatste jaren enorm gezakt in marges en veel transparanter geworden naar de ZZP-er voor wat betreft hun positie in de keten en de financiële kant van de zaak. De partijen die 25% marge of meer vragen kom ik al jaren niet meer tegen, 10% en minder is eerder regel dan uitzondering en steeds vaker zie ik geen percentages meer maar gewoon een vast bedrag per gewerkt uur.

Als ZZP-er dien je voor jezelf te zorgen, klagen over een bemiddelaar is lang niet zo effectief als gewoon "nee" zeggen tegen onredelijke contractvoorwaarden of een bemiddelaar die niet transparant en eerlijk doet over tarieven en marges.
Corrie Heslinga
Ik kies er als ondernemer bewust voor om niet mee te gaan met andere ZZP-ers en continue mijn prijzen te verlagen om maar een opdracht binnen te krijgen. Ik kies er bewust voor om mijn branding hoog te houden en dus ook niet te tornen aan mijn prijzen. Ik wil graag gekozen worden om mijn meerwaarde en niet om de laagste prijs. Negen van de tien keer zijn dit ook opdrachtgevers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Die klanten hoef ik niet.

Alle freelancers en ZZP-ers die nu hun uurtarief behoorlijk laten zakken, zullen het straks lastig krijgen om weer hun "normale' tarief te vragen, want je deed het toch ook voor minder?

Ik kies er dus bewust voor om altijd meer te geven en duidelijk meerwaarde te bieden en als ik daarom gekozen wordt, dan heb ik de juiste opdrachtgever die bij mijn past.

Corrie Heslinga
Business Steps 4 Ondernemers
http://www.businesssteps.nl/
Dik Brouwmeester
Als er een groot aanbod aan aardappelen is en er tegelijk minder mensen zijn die aardappelen eten, zullen de aardappelprijzen in de winkels veelal moeten zakken.

Ik kan nog steeds redelijke tarieven bedingen, maar daar staat tegenover dat ik nooit duur ben geweest en mijn kosten laag kon houden. Het aantal nieuwe opdrachten is wel merkbaar afgenomen. Ik spreek ook vrijwel altijd een totaalbedrag af, maar in mijn branche (journalistiek, redactiewerk en teksten) ligt dat eenvoudiger dan in andere branches.

Los daarvan heb ik in een magere periode ook wel eens geprobeerd om tegen een zeer aantrekkelijk tarief een nieuwe klant binnen te halen. De klant bleef maar twijfelen en twijfelen, deed steeds toezeggingen, beloofde meermaals dat ik zou worden ingeschakeld en....rien, nada.
Daarna heb ik het er maar bij laten zitten. Best kans dat het nog een hoofdpijnklant was geworden ook. Na verloop van tijd kwamen er altijd weer andere klanten.

Meer over Ondernemerschap