Channels

Gisteren plaatste ik een promofilm op internet over mijn bedrijf. De promo is gemaakt door Basha de Bruijn (http://bashadebruijn.com/). Omdat ik het zo’n prachtig voorbeeld vind van moderne marketing, wil ik er een enkel woord aan weiden. Ter lering en vermaak.
Toen ik me door vrienden liet informeren over het vernieuwen van mijn website, had iedereen het over hetzelfde: de moderne mens heeft geen tijd meer om te lezen. Je boodschappen moeten snel en aantrekkelijk, anders surfen ze razendsnel door naar een ander. Ik concludeerde uit die opmerkingen dat ik het met tekst alleen niet zou redden.

Na een klus als interim directeur van drie basisscholen viel het deze zomer even stil. Opdrachtgevers waren met vakantie en de crisis teemde voort. Ik vreesde een herhaling van vier maanden uit 2009 waarin het werk uitbleef. Toen organiseerde ik een paar zaken waardoor ik weer ‘in the picture’ kwam. Nu was er meer vertrouwen. Als je 8 jaar een eigen onderneming hebt, krijg je dat vanzelf. Maar ik had geen zin om deze zomer in de wachtstand te gaan zitten. Bovendien: mijn PR-materiaal was aan vervanging toe. Op 14 november zou er een nieuw boek van me uitkomen; voor die tijd wilde ik mijn website en mijn visitekaartjes op orde hebben. Dus liet ik Ingrid van der Straaten een nieuwe website maken. Dat doet zij daar in Thailand altijd voortreffelijk. Maar een website vond ik niet voldoende.

Voor mijn boek ‘Goeroegetwitter’ had ik mij verdiept in de marketingdenker Seth Godin. Ik las bij hem dat je alleen iets kunt verkopen als je opmerkelijk bent en ergens door opvalt. Je moet je onderscheiden. Verder wilde ik zakenrelaties laten meedenken over mijn PR. Alles zelf bedenken, dat kan alleen als je erg goed bent in die dingen. Twee weten meer dan een, en zeker als het klanten zijn. Ook vrienden liet ik adviseren. Robert Kroon van Kroon op het Werk bijvoorbeeld. Dat is een heldere man als het gaat over marketing. En Ron Wolsleger van Vergouwen Overduin kwam met een verhaal over Basha, de filmmaakster. 20 jaar oud. Ze maakte leuke filmpjes, volgens Ron. Mijn vriendin liet er een maken voor Flora Holland. En ik was onder de indruk. Dat wil ik voor mijn bedrijf ook, dacht ik en ik realiseerde me dat dit was wat Seth Godin bedoelde, toen hij zei dat marketing machtiger is dan ooit, ‘en dan vooral de mond-tot-mond-reclame die je pas krijgt als je het waard bent’.
Basha de Bruijn is, wat je noemt, een talent. En ze is al ontdekt ook. BNN en Linda hebben gebruik gemaakt van haar diensten en tijdens de productie van mijn filmpje heb ik gemerkt waarom. Op vriendelijke maar gedecideerde wijze dwingt ze je tot kernachtige, heldere zinnen. Ze benadrukt daarbij dat het wel waar moet zijn wat je vertelt. Je brengt een paar uur met haar door, maar ze weet je een heel relaxed gevoel te geven tijdens het filmen. Geen wonder dat ik na plaatsing van het filmpje alleen maar jubelreacties kreeg via twitter, mail en facebook. Dat is, zo realiseer ik me, heel erg de vrucht van Basha’s werk. En voor de prijs hoef je het echt niet te laten. Ik vroeg mensen wat ze dachten dat het kostte.

Zo werkt moderne marketing dus. Klanten en vrienden helpen je bij ideeën voor je website. En via mond tot mond reclame maak je iets onderscheidends dat je via de sociale media onder de aandacht brengt. Dat lijkt me een prachtige samenvatting van moderne marketing. Want, zoals Seth Godin het in mijn boek Goeroegetwitter zegt: ‘Adverteren op tv en in kranten is verspild geld. Nul respons. Je doet het alleen nog om tegen je vrienden te kunnen opscheppen.’

De promofilm van Basha is voor de nieuwsgierigen onder u te zien op mijn website.
In de kennisbank van ManagementSite meer over Social Media Marketing en Personal Branding.

Kennisbank onderwerpen:

Dit artikel is toegankelijk voor Pro-abonnees

Voor € 4 per maand of € 30 per jaar ontvangt u:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
Upgrade naar Pro-abonnement

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Beste Bert,

Zojuist je promotiefilm bekeken, ziet er prima uit. Een aanrader voor iedereen die zich op een andere wijze wilt profileren.

x
x