Channels
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Volgens mij zijn er meer redenen dan alleen persoonlijkheidsstoornis, klantverwachtingen, niveau van de gesprekspartner, status of minderwaardigheidscomplex.

Opdrachtgevers willen vaak risico verkleinen of vermijden. Een van de manieren om dat te doen is een opdrachtnemer te selecteren waar nog een dubbeltje uitrolt als de rechter een schadeclaim toewijst. Dus liever een groot bedrijf dan een kleintje.

Ander facetten zijn de criteria die bij openbare of Europese inschrijving worden gehanteerd. Aantal medewerkers, eerdere ervaring met soortgelijk project of omzet dienen als (schijn)indicatievoor zekerheid. En daarbij zijn veel mensen dubbel: bij een operatie word je vaak niet niet te woord gestaan door de chirurg en de operatie kan worden uitgevoerd door een 2e jaars of zo.

Kernbegrippen zijn authenticiteit, eerlijkheid en persoonlijke aandacht schrijf je. Ja, maar dan omgeven met een dikke laag veiligheid. Just in case . . .

Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent

Richard en Jos hebben allebei gelijk, lijkt me. Alleen ben je sneller (ZZP-er met een 1 persoonsklus) en samen kom je verder (een grotere samengestelde opdracht). Wij komen klanten tegen die nooit met een ZZP-er zaken doen om inderdaad vaak een juridische reden.

Overigens is er een tussenvorm denkbaar. ZZP-er is een jurische aanduiding, zoals ook de Eenmanszaak. Soms is het handig je ZIN-ner te noemen: zelfstandige in een netwerk. Sluit vaak ook goed aan bij de dagelijkse praktijk.

Leuk stukje, erg herkenbaar. Ik ben zelf ook van het meervoud naar de enkelvoud overgestapt. Dat was een fijn moment. Maar je mag wat creatiever zijn dan zomaar je naam als merk / URL te gebruiken. De beste ZZP-ers die ik ken hebben een leuke, verrassende naam voor hun werkzaamheden. Zonder grootdoenerij.

Sybren
Iets Met Film

Kan ik een literatuurverwijzing krijgen naar het onderzoek dat in de inleiding wordt genoemd? Want met onderzoek schermen zonder het te noemen is wat merkwaardig. Dat geldt overigens ook voor het gehele betoog. Is dit veredeldeeigen ervaring en waarneming of wetenschappelijk onderzocht?

Een column mag prikkelen en dat is Richard Engelfriet gelukt. Het verhaal prikkelde mij om te reageren.

Als eerste om te zeggen dat ik zijn mening deel als het gaat om echtheid, jezelf als USP neerzetten t.o.v. je klant en gaan voor persoonlijke aandacht. Eerlijkheid en integriteit zijn overigens twee waarden die iedereen bovenaan zijn lijstje moet hebben, groot bureau of niet. Ten slotte vind ik ook dat je authentiek moet handelen of je grootaandeelhouder ben of kleine zelfstandige zonder medewerkers. Je groter voordoen dan je bent wordt uiteindelijk je eigen valkuil….eens dus. Tot nu toe…

Ik reageer ook omdat ik zijn mening niet helemaal deel als het gaat om jezelf faciliteren met een website, een andere naam of toegekende functie. Ik ben al jaren eigenaar van een kookstudio en een communicatiebureau. Beiden zijn voorzien van passende namen namelijk Fiësta Food en Communicatie raakt. Namen met een belofte die ik tot de dag van vandaag waar maak bij klanten omdat ik in het eerste persoonlijke contact duidelijk en eerlijk uitleg waar ik voor sta en voor ga.

Ten slotte, zoals bedrijfstrots bij medewerkers in loondienst zorgt voor meer plezier, motivatie en betere prestaties en uiteindelijk ook zorgt voor tevreden klanten. Zo werkt dat ook bij een zzp’er. Ik ben gepast trots op wat ik heb bereikt. Ik ben bewust van wat ik kan en wat mijn ambities zijn. Daardoor heb ik enorm veel plezier in de opdrachten die ik heb binnen gehaald en zijn de resultaten daar ook naar. Intrinsieke waarden leven ook bij zzp’er maar wel met oog voor realiteit en een dosis relativeringsvermogen….

Dus Richard, je hebt een prikkelende en dus in mijn ogen een goede column geschreven. Bedankt hiervoor. Communicatie die raakt :-)
Nathalie

http://www.fiestafood.nl
http://www.communicatieraakt.nl

Ik ben een ZZP”er en persoonlijk zie ik helemaal geen probleem in het kiezen van een andere naam dan je eigen naam. Heb daar ook helemaal geen behoefte aan. Mijn naam hoort bij mij en mijn bedrijfsnaam hoort bij mijn zakelijke activiteiten.

Ik ken vele ZZP’ers en die hebben in 95% van de gevallen ook voor een fantasienaam gekozen. Waarom zou overigens dat recht om een andere dan je eigen naam te kiezen voorbehouden zijn aan alleen grote bedrijven.

Er zijn trouwens ook zat (hele) grote bedrijven die nog steeds de naam van de oprichter dragen. Albert Heijn bijvoorbeeld ….of zou die meneer op televisie Albert Heijn heten?
En sommige bestaan niet meer. Neem nou DSB Bank. Bleek dat dan uiteindelijk zo betrouwbaar?

En zo zijn er zat andere voorbeelden te bedenken.

De opmerking van uren verhuurders vind ik een achterhaalde. Als of het verhuren van je zelf (dus uurtje factuurtje) niet echt een eigen bedrijf is. Wat dachten we dan van een de notaris, de advocaat, een reparatiebedrijf….? Zijn dat dan ook geen bedrijven?

In onze hedendaagse economie draait het voor het merendeel om menselijke arbeid die betaald moet worden. Dat doet uiteindelijk ook de president-directeur van SHELL. Die haalt echt niet de aardolie met zijn eigen handen uit de grond. Zijn salaris strook wordt ook mogelijk doordat de klant aan de pomp een factuur gaat betalen.

Waar het bij het fenomeen ZZP omgaat is dat het een economisch maatschappelijke ontwikkeling gaat die alles te maken heeft met zaken als: (hoge) loonkosten, beperking van risico’s, arbeidskansen van een individu, flexibilisering van arbeid, etc.

Een ZZP’er is daar het logische gevolg van. En dat je als ZZP’er alles doet in je bedrijf is logisch. Een bedrijf bestaat nou eenmaal uit meerdere aspecten. disciplines. Ik ken trouwens ook zat bedrijven met veel werknememers waar een individuele werknemer ook meerder taken verricht. Er zullen de komende jaren nog veel meer ZZP’ers komen.

Terug naar de bedrijfsnaam dus. Kies gewoon een naam waar mee je naar de klant goed communiceert en bovendien waar je jezelf lekker bij voelt. Succesvol ZZP’er zijn heeft minder te maken met de naam die je uiteindelijk kiest en veel meer met hoe je de markt bewerkt en je klanten van dienst bent. Daar zitten je echte Unique Selling Points in.

En dat wist Albert Heijn 100 jaar geleden ook al (verhip toch een eigen naam)

Groet,

Freek Kraus (mijn eigen naam :-)

Helemaal mee eens en tot dezelfde conclusie gekomen ooit.. (bewijs: http://www.joitskehulsebosch.nl)
Het verschil is wel of je ooit zou willen groeien. Dan kun je wel voor een andere naam kiezen wellicht.

@Joitske
Volgens mij er is helemaal niets mis om je eigen naam te verbinden aan je bedrijf. Vooral niet later, als je groter groeit. Je naam krijg je van je ouders. Waar die naam voor stáát is je eigen werk. Die naam krijgt betekenis door je handelen, je dienstverlening, de kwaliteit van je producten en het nakomen van je afspraken. Door er een “glanspapiertje” van een of andere fantasienaam op te plakken geef je blijk van “geen vertrouwen” in wie je bent, waar je voor stáát. Bang dat je niet mee mag spelen?.

Het barst van de wereldberoemde bedrijven die de naam van hun oprichters dragen. Of denk je dat Microsoft minder succesvol geweest zou zijn als ie Gates had geheten? Op de Champs Elysées Parijs zit de beroemdste pizzabakker van het westelijk halfrond. De crême de la crême van Parijs en omstreken stond in de limousines voor de deur te wachten tot ze alsjeblieft naar binnen mochten. Naam ? Pino! Gewoon Pino! Een hele gewone naam in Italië. Zoiets als Jan, Piet of Klaas bij ons. Ik bedoel maar.

Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent.

Gewoon je eigennaam gebruiken als ZZPer en doorvoeren op oa. Social Media etc. kan heel krachtig zijn. Uiteindelijk praat je niet met een bedrijf maar met een persoon en is het bedrijfsmatig denken iets wat behoorlijk vast zit in onze conditionering. Het nieuwe tijdperk waarin het gaat om het maken van verbindingen vraagt om persoonlijke aandacht en vraagt van ons een andere manier van kijken naar de werkelijkheid.

Ik ben mijn hele leven al ZZP-er, eerst in de theater en mediawereld en inmiddels alweer ruim 15 jaar als adviseur, coach en trainer. In de eerste carrière is mij in het begin met enige nadruk geadviseerd om een artiestennaam te kiezen, ik heb daar geen gehoor aan gegeven. Niet eens bewust misschien, meer uit een soort van jeugdige koppigheid. Mijn naam kreeg er wel een “van” bij die er oorspronkelijk niet tussen hoort, dit dankzij presentatoren die dat “van” er spontaan tussen moffelden als ze me aankondigden en waar mijn hele familie nog altijd last van heeft. Notarissen, gemeenteambtenaren, secretaresses, banken, verzekeraars en officiële instanties zetten in navolging van de presentatoren ongevraagd het woordje “van” tussen voor en achternamen bij mijn broers, mijzelf en andere verwanten die Ossewaarde heten. Door deze “meedenkendheid” moesten er in de loop der jaren heel wat officiële stukken en aktes opnieuw worden gemaakt. Mijn toch wat aparte naam waarmee ik de wereld der werkenden instapte, ging al snel een eigen leven leiden en werd een merk. Inmiddels komen de kinderen en kleinkinderen van mijn fans van toen mij vertellen dat hun vader en/of moeder helemaal enthousiast werden en zelfs in zingen uitbarstten bij het horen van mijn naam. Hun verhalen roepen een beeld op en maken mensen nieuwsgierig naar mij. Ik kan me geen mooiere ingang wensen voor een organisatieverandertraject, een training of een coaching en ik ben nog elke dag dankbaar en blij dat ik mij lang geleden niet heb laten overhalen. Ik ben trots op mijn “huismerk”.
http://www.tetskevanossewaarde.nl

Heerlijk te lezen hoe en waar een pittige column mensen raakt.
De ZZP-er die eindeloos wikt en weegt over een ‘echte’ bedrijfsnaam lijkt mij op dezelfde manier bezig na te denken over de kwaliteiten en het onderscheidend vermogen als de ZZP-er die de eigen naam als uithangbord gebruikt.

Jarenlang gold in adviesland het adagium: ‘niet de tent, maar de vent’. Met andere woorden: je kunt als bedrijf nog zo’n catchy naam dragen, als de ‘vent’ vertrekt neemt ie gewoon de klus mee. Er hangen inmiddels tienduizenden ZZP-er in Nederland rond. En als ze een klus hebben, is dat omdat ze ‘m gegund kregen of gewoon erg goed in iets zijn. Of héél goedkoop, maar dat is een magere reden.

Als ZZP-er doe je het denk ik goed als ze je bedrijfsnaam allang vergeten zijn, terwijl jij er nog zit! Zelf kost het mij erg veel moeite om onze bedrijfsnaam te vestigen als ik zelf een opdracht doe bij een klant. Als bedrijf doe je het m.i. goed als de klus niet aan jou als persoon hangt. Zelf heb ik daar dus nog wel wat te doen…

Wilco van Gelderen
Falkbeer

Deze theorie gaat helaas niet voor mij op!

Eens dat grootdoenerij vaak niet nodig is. Maar er zijn meerdere mogelijkheden dan je eigen naam. In mijn geval struikelen mensen over mijn achternaam en dat kan helaas in mijn nadeel werken.
Ik kan zeggen dan hoef ik ze toch niet …. maar toch …

Heel interessant artikel.

Maar… Niet iedereen kan zijn voornaam en achternaam gebruiken als bedrijf.
Als ik de mijne moet gaan gebruiken zou het nergens naar klinken.

De voorbeelden die u noemt zijn pressies dat.
Er zijn zoveel naam combi’s waarvan maar een enkele echt werken en soms heeft het zelfs een averechts affect.
Je wilt echt niet in een krantje staan of yellow brick naast all de andere “***defries”, dan begint men al gouw de draad kwijt te raken.

Ik ben zelf nog geen ZZP-er maar ik ben nu wel benieuwd wat nou het advies zou zijn voor niet klinkende namen?

En al die “naam”Designs lijken ook nergens op.

Bedankt voor je artikel. De gedachten betreffende het onderwerp zijn uit het hart gegrepen en heeft mij doen beslissen om onder mij onder mijn eigen naam in te schrijven bij de kvk.

Toon alle 15 reacties
x
x