Channels

Ik stop ermee: per 31 december van dit jaar gooi ik de zaak dicht. Waarom? Vind ik mijn geliefde vak niet meer leuk? Willen bedrijven niet betalen? Raakt marketing uit? Is innovatie iets voor jongensboeken? Droogt de offerteportefeuille op? Allemaal nee, nee, nee, nee, nee.

Het is vanwege de vraag om “broddelwerk” die keer op keer en niet aflatend op mij afkomt. Jos, kun je even helpen een CRM-metje selecteren? Even de website oppoetsen? Even een sales actie? Even een probleempje analyseren? Even dit, even dat, even zus, even zo.

Mijn standaardvraag is in ALLE gevallen: “Heb je een GOED businessplan”? Nou, uh, nou ja, uh uh, wat is GOED?. Uitleg. Stilte. Nou, ja, als je het zó bekijkt misschien niet. Hoezo?

Lees ook:

De Staat als bankrover

Meer uitleg. Uitleg dat de gestelde vraag ergens in een goed businessplan geheel automatisch, systematisch en vooral binnen een context waarbij gedegen beslissingen kunnen worden genomen aan de orde komt, Bijvoorbeeld als één van de mogelijkheden in een scenario analyse. Of waarschijnlijk goed wordt beantwoord, maar dan in een context en niet meer een vraag die opkomt als een boertje na zwaar tafelen. Alleen zeggen we dan “sorry”, tenminste . . . als je goed bent opgevoed.

Grote en middelgrote bedrijven hebben vaak hun spullen redelijk voor elkaar, alhoewel ik ook daar veel “amateuristisch gerommel” van het kaliber “grote stappen gauw thuis met een sterk window dressing karakter” zie. Bij de kleinere bedrijven en ZZP-ers gaat het fout. Argumenten te over om vooral geen businessplan te maken: heb ik al, geen tijd voor, ik weet het allemaal al, is iets voor grote bedrijven etc. etc. Ik heb alle denkbare bezwaren in diverse verpakkingen voorbij zien komen. Maar de WERKELIJKE argumenten worden niet genoemd.

De echte argumenten liggen diep verborgen als een onzichtbare leerblokkade. Niet toegeven dat je iets niet begrijpt is voor sommigen al ondraaglijk pijnlijk. Maar de ruimte om te spelen met de kansen die zich aandienen mogen niet worden “verpest” door een businessplan. Toch?

Ik noem het “ruimte om te sjoemelen”, marktkoopman gedrag. Alles moet hap-snap-klaar en het gaat om “snel geld”, opgebouwd uit dealtjes, handigheidjes en kansjes van de dag waar geen enkele visie achter zit. Daar komt bij dat ik vind dat de moraliteit bij veel ondernemers in rap tempo aan het verslechteren is. Soms aan de rand van asociaal of er overheen.

En nou? Nou, ik ga boeken schrijven en doe wellicht nog hier en daar een klus waar me dat maatschappelijk zinvol lijkt. Ik heb nooit geacquireerd of geadverteerd: alle opdrachten kwamen van “mond-tot-mond reclame van zeer tevreden klanten. Niet vanwege de goede naam van “het bedrijf” maar om mijn eigenwijze, hardnekkig kwaliteit predikende manier van werken. Zo iets van “als je het GOED gedaan wil hebben, moet je bij Jos zijn”.

Mocht er, zoals in het verleden , weer eens iets spontaan mijn kant op komen drijven, dan open ik gewoon een nieuwe zaak. Simpel toch?

Fly with the eagle or scratch with the chickens
Als er één ding is wat ik geleerd heb, dan is het dat kwaliteit en een naam van betekenis niet vanzelf komen. Het is altijd het gevolg van een berg passie en vooral de discipline om dingen gewoon goed te doen. Maar ook van stelselmatig de uitgesproken Waarden, van een uitgestippelde Missie en Visie gedisciplineerd toe passen en niet het met elk zich voordoend gelegenheidsdealtje weer een andere kant op te zwabberen. Ik zeg niet dat zoiets niet toevallig tot een succes kan leiden, maar als je wil gokken is een avond in een casino waarschijnlijk véél leuker en vooral minder riskant.

Ik maak van de gelegenheid misbruik om mijn klanten, die allemaal het vertrouwen hebben gehad dat “het helemaal goed komt” en het doorzettingsvermogen dat nodig was vanwege het huiswerk dat die verdomd lastige consultant opgaf steeds weer tot het gaatje te doen.

En jullie, lieve lezers: svp goed en hard werken, want jullie betalen direct een klein stukje van mijn ouwedag inkomen. En denk na voor je een concessie doet aan de richtlijnen die je ZELF hebt opgesteld in een GOED businessplan of na een goed geleide workshop.

Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
zonder bedrijf en website vanaf nu.

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Beste Jos,
Het ga je goed! Beter geen werk, dan broddelwerk.

Ik hoop dat ik nog wel met enig regelmaat je stukjes hier kan lezen.

x
x