06
VS

Online Marketing

Online marketing: hoe aanpakken. Voorbeelden trends en tips. SEO, Big Data, B-to-B en Co-creatie. Rol social media.

De trends voor Online marketing en Multi-channel Marketing. Wat is het, hoe aanpakken. Wat is een Online marketing strategie. Partnership marketing met de klant door co-creatie en crowd-sourcing. Marketing, sales & service en omnichannel management. De digitale transformatie, Big data, Social Media Marketing, Communicatie en E-Commerce.

Wat is online marketing

Als merk moet je onderdeel zien te worden van de ervaringswereld van je doelgroep. Lukt dat, dan wordt het merk als authentiek ervaren en geaccepteerd. Online marketing is daarbij onmisbaar als instrument.

Voor bedrijven is het even wennen dat hun productinformatie minder relevant is dan het advies van vrienden. Maar de slimme kunnen hier hun voordeel mee doen. Het opzetten van een eigen community of fanclub maakt het mogelijke om als het ware te ‘infiltreren’ binnen de doelgroep. 

Social media marketing

In crm-strategieen is de consumer social network factor essentieel. Het is een van de elementen voor marketeers om hun company-rating in social networks te beïnvloeden. Op enig moment zullen de consumentenprofielen aangevuld worden met hun Consumer Social Network Factor, gebaseerd op hun gedrag en netwerk op Twitter, Linkedin, Facebook, enz.

Kijk goed naar je klantcontactstrategie van vandaag:
1. Luister en participeer in die social networks die bij uw doelgroep passen.
2. Herken uw klant. Weet wie ze zijn, wat ze willen, welk kanaal ze al eerder benaderd hebben.

Tip:
Geef de ‘sneak peeks’ op nieuwe producten en ze zorgen er zelf voor dat het gerucht zich verspreidt. Branded producten die via ‘word of mouse’ snel hun weg vinden. Online media en jongerenmarketing

De recensie-sites

Op branches (Hotels, restaurants) en op regio's gerichte sites worden steeds belangrijker. Zo is eind 2010 Yelp van start gegaan in NL. Op Yelp schrijven consumenten recensies over lokale bedrijven. Bezoekers zien wat de leukste restaurants, winkels en musea zijn, maar ook waar de dichtstbijzijnde geldautomaat of garage is. Niet alleen op de pc maar ook onderweg op de smartphone. Yelp.com is een begrip in de Verenigde Staten. De site heeft 39 miljoen bezoekers per maand en telt nu 14 miljoen recensies. Yelp plaatst ook advertenties en gesponsorde zoekresultaten.

Sites met recensies hebben last van kwaadwillende gebruikers. Anoniem plaatsen mensen slechte beoordelingen van concurrenten. Spamfilters om malafide bijdragen te filteren en een prominentere plek voor recensenten die goed worden gewaardeerd kunnen helpen. Maar het probleem blijft bestaan. Omdat bezoekers langzamerhand weet hebben van dit probleem gaan ze er ook handiger mee om. Men schrikt niet meer van een negatieve reactie; het gaat om het patroon. Toch blijft manipulatie van het resultaat een groot probleem.

De Sociale Media en CRM systemen

Er is een hardnekkig probleem met CRM systemen: Kloppende en volledige contactgegevens! Buitengewoon basaal, maar daarom niet minder belangrijk. Hoe heerlijk zou het niet zijn wanneer uw klanten en relaties zelf hun contactgegevens bijhouden? En je op de hoogte houden van hun ontwikkelingen, hun activiteiten, hun ervaringen?
We zijn er niet ver vandaan. De sociale media gaan CRM systemen vervangen. Hoe je als bedrijf de sociale media goed kan inzetten, al of niet met Big Data, is telkens weer de vraag maar de ontwikkeling gaat snel
Het werkt ook andersom. Klanten raken veel beter geinformeerd over de bedrijven waar ze zaken mee doen. De reacties over uw organisatie liggen al voor het oprapen: Social media is Social business. Met één Twitter berichtje wordt een grote doelgroep geïnformeerd over de slechte én goede ervaringen met uw organisatie.

Het gaat hard met social media. Heel hard. Hoe lang kan dat door gaan? Wie leest nog alle updates van de LinkedIn groepen waarop hij geabonneerd is? Wie kan de stroom aan Twitter berichten bijhouden? Wie weet al wat je met Big Data kan bereiken? Wie neemt nog de tijd om een blog te lezen, langer dan 500 woorden? Blijft deze ontwikkeling een exponentiële lijn volgen of krijgen we een kentering?

Sociale media en Online Marketing

Een belangrijk onderscheid van social media met de traditionele communicatiemiddelen is dat het vooral de ‘ontvanger’ is die ze gebruikt. Een bedrijf kan een twitter-account als ‘zender’ inzetten, maar anders dan met traditionele middelen krijgt de afzender direct respons die ook voor iedereen leesbaar is. En omdat de ‘ontvanger’ het medium ook zelf gebruikt, is de organisatie niet langer zender, maar tevens ‘ontvanger’ en vooral ‘onderwerp’.

Deze 2 ontwikkelingen vatten we samen met de one-liners:
1. De communicatie is de reactie!
2. Van leidende zender naar lijdend voorwerp!

Er zijn maar enkele organisaties bezig met wat ‘webcare’ is gaan heten; het online participeren in discussies over het bedrijf. De uitdaging is: wat wordt er, buiten ons om, over ons gecommuniceerd en hoe kunnen we daar op een positieve manier een bijdrage aan leveren? Doel is de juiste beeldvorming te bewerkstelligen en online onjuistheden actief te corrigeren.

Te vaak wordt het ‘webcare team’ een ‘last resource team’. Zeker, de klant kan zijn klacht kwijt en onjuistheden worden gecorrigeerd. Echter dat voegt geen waarde toe aan de relatie voor de klant en zijn ervaringen over het bedrijf en de dienstverlening. Veelal is het webcare team vooral gericht op klachten! Maar waar zijn de tips, de referenties, het principe van hoort zegt het voort en het delen van ervaringen! Daarvoor staat het expertcare-team.

Meer info over het positief inzetten van de social media in De rol van social media in uw organisatie: Over hoe organisaties baat hebben bij de social media!

Veel organisaties hebben nog grote moeite met het inspelen op deze ontwikkelingen. Dat geldt niet alleen voor de marketeers maar ook voor de communicatieafdelingen. De volgende kreet getuigt daarvan Schaf de communicatieafdeling af.

Social media strategie

Heeft u al een social media strategie? De teleurstellende ervaringen met social media campagnes zijn talrijk. In een studie door Glasgow University worden onder meer volgende risicogebieden genoemd:

  • Afhankelijkheid (van webontwikkelaars en toeleveranciers)
  • Juridisch (ontbreken kennis over bv. copyright)

  • Management (intern draagvlak, ontbreken kennis en kunde)

Een stappenplan geeft houvast:

  • Kies de social media die toegevoegde waarde hebben.
  • Maak een social media marketing campagne.
  • Maak een checklist voor de evaluatie. Wanneer is de campagne geslaagd.

Meer hierover in: Social media marketing: Laat u niet teleurstellen!

De social media stellen ons voortdurend voor verrassingen. Die zijn niet te plannen met campagnes. Daar moeten we flexibel mee omgaan. DOE MEE! Een goede social media strategie omvat dus ook het ontwikkelen en inzetten van webcare, expertcare en een voortdurende participatie in belangrijke netwerken, blogs en professional groups.

Klachtenmanagement

Hoe weet u wat er over uw bedrijf, organisatie of merk in blogs en de social media beweert wordt? Uitgerekend in NL is daar een tool voor ontwikkeld. Eind augustus 2010 is dit instrument Coosto geheten, op de markt gekomen. Coosto monitort social media waaronder Twitter, blogs, fora en Hyves. Meer dan 250.000 bronnen worden dagelijks bezocht en geïndexeerd. De tool beschikt over een krachtige zoekmachine, waarmee men precies kan aangeven wat gezocht moet worden. Coosto is vernoemd naar de Franse diepzeeonderzoeker Jacques Cousteau. Net als Jacques Cousteau duikt Coosto in de diepte om zoveel mogelijk te ontdekken. Alleen is het medium van Coosto niet de diepzee, maar het (sociale) web.

Negeer klachten nooit. Leer ervan en kom met uw eigen verhaal! Maak klachtenmanagement tot een onderdeel van uw marketing en communicatie beleid.  Meer informatie in ons dossier Klachtenmanagement.

Online marketing voor zelfstandigen

Tien-stappenplan voor de online marketing voor ZZP’rs. Met dit stappenplan kun je op een effectieve manier de online markt op, ongeacht het soort diensten wat je biedt.
 Online marketing biedt vele mogelijkheden om bezoekers op je website te krijgen: e-mailmarketing, banners, advertenties, weblogs, zoekmachine optimalisatie, affiliate marketing etc. Vergeet niet de marketing op andere sites: interviews of artikelen, waarin je links opneemt naar je website.

Geld verdienen met sociale media

Het is al een gegeven dat de social media een belangrijke rol spelen in de marketing en in de externe communicatie. Het is tevens onmiskenbaar dat sommige bedrijven hier heel slim mee omgaan. Daar kunnen we van leren! Neem bijvoorbeeld Zappos, Zappos verkoopt online schoenen waarmee je ook toegang krijgt tot een unieke online en offline klantenservice die klanten aanmoedigt vooral altijd en overal over te bellen, te mailen of te twitteren; je wordt altijd te woord gestaan, voor onbeperkte tijd. Doordat Zappos  meer geeft dan klanten verwachten zijn tevreden klanten op hun beurt bereid om iets terug te doen. Zo schrijven veel van Zappos’ klanten recensies over gekochte producten, geven zij feedback of wijzen zij anderen op Zappos door fan te worden op Facebook. Zo wordt Zappos online store weer gevoed met (vooral positieve) feedback, waardoor Zappos’ medewerkers aan zelfvertrouwen winnen en nog beter hun best doen voor klanten. Je voelt bijna dat het niet anders kan dat Zappos groeit. Dat doet het dan ook: in 10 jaar groeide het bedrijf van ‘bijna niks naar om en nabij de 1 miljard omzet. Zie Geld verdienen met sociale media.

Co-creatie en marketing

De interactie met klanten is in de afgelopen jaren enorm toegenomen door de nieuwe media. Dit is de motor achter de consumentgestuurde co-creatie. Om succesvol te co-creëren is belangrijk te weten welke vormen er zijn, welk doel men wil bereiken met cocreatie en met welke kritieke succesfactoren rekening gehouden moet worden. Er zijn 3 vormen van co-creatie, waaronder:

  1. Customization:
    Dit is het aan de persoonlijke smaak aanpassen van een product. Voorbeelden zijn legio, zoals postzegels, schoenen, Nike ID, bankpassen en tassen.
  2. Crowd sourcing: 
    Voorbeelden zijn InnoCentive en Battle of Concepts.
  3. Klantgestuurde innovatie voor massaproductie:
    Voorbeelden zijn Mona, Lego, Threadless en Starbucks.

Een duidelijke doelstelling blijkt belangrijk bij cocreatie. Soms lopen doelstellingen teveel door elkaar. Men wil bijvoorbeeld meer interactie met consumenten om kennis te vergaren maar bovenal meer verkopen.

Voor elke vorm van cocreatie zal een bedrijf in meer of mindere mate gebruik maken van marketingactiviteiten. In relatie tot consumentgestuurde cocreatie zijn er vijf soorten beschikbaar die in een wisselende dosering passen bij een specifieke vormen van cocreatie:

  1. Excitement creatie
  2. Klantenbinding
  3. Naamsbekendheid
  4. Imagebuilding
  5. Traffic website

Hoe dit werkt vindt u in: Consumentgestuurde Cocreatie  De vele voorbeelden met links naar de betreffende bedrijven geven het nodig houvast. Het aantal co-creatie- en crowdsourcings-initiatieven is de laatste jaren  sterk gestegen.  Maar niet alle initiatieven worden een succes. Het volgende artikel beschrijft in het kort vier stappen waarmee u het succes van co-creatie en crowdsourcing kunt vergroten: Zoek de 'innovation sweetspots' en 'selecteer de juiste klanten.

Sales en Multi-channel Marketing

Internet verandert de marketing. De commerciële uitingen veranderen mee. De online verkoopkanalen vereisen eveneens andere manieren van marketing.

Online Adverteren

Reclame verandert van karakter. Veel  reclameboodschappen zijn nog steeds weggegooid geld. Deze boodschappen bereiken het verkeerde publiek of helemaal niemand.  Selectiever worden wat betreft de locaties voor advertenties kan dit verhelpen. Bereiken we de doelgroep met deze site? Al of niet in combinatie met 'big data' is de trend.

Een goede inrichting van je online uitingen en een overzichtelijk dashboard van de resultaten kan worden gerealiseerd met HUBSPOT of AUTOPILOT

Op dit moment bepalen Google Adsence en LinkedIn de tarieven per klik.

E-mailmarketing

Hoe dan ook, de mogelijkheden om commerciële boodschappen bij specifieke doelgroepen te doen landen zijn enorm toegenomen. E-mailmarketing kan gericht toegepast worden en is ideaal voor een direct contact met de klant. De communicatie is gepersonaliseerd, gericht, meetbaar en relatief goedkoop. Als daarbij een goede ondersteuning plaatsvindt vanuit de bedrijfswebsite en ook de zoekmachine marketing in orde is dan stijgen de kansen op verkoop ontegenzeggelijk.

Vereisten website

Allereerst 10 tips voor een landingspagina die verkoopt. De landingspagina is de pagina waar u wilt dat bezoekers terechtkomen als ze uw site via internet zoeken. Het is de pagina waarop u uw producten verkoopt en leads wil converteren in kopers. Alvast 3  tips om de online conversie te maximaliseren. 1. Bouw vertrouwen op. 2. Gebruik een aanhef die nieuwsgierig maakt. 3. Gebruik veel testimonials.

Maar er zijn ook een aantal veel voorkomende valkuilen; hier vindt u de belangrijkste: 7 hoofdzonden voor uw bedrijfswebsite

Nog een belangrijke tip: U krijgt maar één kans voor de eerste indruk! Een checklist met een handleiding in: Websites in de zakelijke dienstverlening

Zoekmachine Marketing en Search Engine Optimization

Klanten moeten uw bedrijf en uw site gemakkelijk kunnen vinden.
 Zoekmachine marketing is een van de meest effectieve manieren. Search engine optimization, SEO, is voor online marketing een belangrijk middel geworden. Voor de keuze van de zoekwoorden. die bij uw bedrijf en site passen, is gratis beschikbaar: Google Adwords ‘Zoekwoorden vinden’, zie ook: SEO tips en tools over de 9 dwaalwegen naar een hoge score bij Google.

Conversie-optimalisatie is een kunst. Een goed ontwerp van uw eigen site helpt daarbij; de kans neemt toe dat bezoekers op uw product klikken en overgaan tot aankoop. Het kan altijd beter en slimmer dus experimenteer!  Door uw product ook aan te bieden op websites die uw doelgroep bezoekt kunt u meer bezoekers naar uw site en uw produkten brengen.

De resultaten van dit alles zijn uitstekend te meten met Google analytics (gratis). Eigenlijk is het een must want u kunt er de conversie, bezoekersaantallen, page-views en en nog tal van andere zaken mee bijhouden.

Multi-channel marketing

De Multi-channel aanpak wordt compact beschreven in Acht belangrijke  kenmerken van multichannel marketing. Om multi-channel marketing goed te laten werken dient men structuur, resource allocatie, processen en informatiesystemen op elkaar af te stemmen. Bovenal is een goede samenwerking tussen marketing, verkoop en service vereist.
Trends, tips & voorbeelden vindt u in Omnichannel management: De vele wegen naar de klant, welke kiest u?

Wilt u weten wat u moet doen om in uw organisatie omnichannel management een goede impuls te geven? Doe de test in Uw performance in omnichannel management en ontvang de benchmark. Ontvang direct en online tevens de score van uw bedrijf met de tips voor uw situatie.

Manipulatie marketing

Bedrijven willen gevonden worden door zoekmachines. Allerlei vormen van manipulatie doen hun intrede. In den beginne was het simpel: honderd maal “sex” (onzichtbaar) in witte letters op een witte achtergrond en je klom naar de eerste plaats in de hitlijst. Of “Pizza” in je Metatags. Succes gegarandeerd. Maar zoekmachines worden slimmer, de spelregels worden voortdurend aangepast en verfijnd. Het is zo ingewikkeld geworden dat er een aparte software industrie is ontstaan: SEO Search Engine Optimization. SEO bedrijven claimen de felbegeerde hoge plaatsen in de hitlijst te kunnen leveren. De meeste SEO bedrijven spelen het spel redelijk fatsoenlijk mee. Als je betrapt wordt op manipulatie loop je de kans om helemaal uit de hitlijsten te verdwijnen. Sommige bedrijven gaan tot het randje of iets verder. Denk aan manipulatie van de recensie-sites zoals hierboven beschreven; of aan het 'automatiseren' van de likes voor een produkt of dienst op Facebook. Via Zombie-profielen wordt er geklikt en geliked dat het een lieve lust is. Facebook beschikt over miljoenen valse profielen die uitsluitend worden gebruikt voor activiteiten als spammen en zwendel. Help, mijn bedrijf wordt gehijacked verschaft weer andere voorbeelden van het manipuleren van marketing resultaten. Bedenkelijke acties waarmee bedrijven kennelijk nog wegkomen.

Bedrijven zullen hun producten en diensten altijd zo gunstig mogelijk beschrijven. Vormen van manipulatie liggen om de hoek. We zien ook individuen de online media op alle mogelijke manieren aanwenden om aandacht voor hun bijzondere kwaliteiten te mobiliseren. Deze vorm van marketing geschiedt onder het label 'Personal Branding'. Ook hier is manipulatie verleidelijk; zie 10 sociale media tips om uw virtuele merk op te peppen.

Trends in online marketing

Hype-gevoelig, Minder is Meer, Big Data

  • De sociale netwerken ontwikkelen zich nog steeds stormachtig
  • De ‘private online communities’ komen op.Bijvoorbeeld: ‘asmallworld.net’ Deze netwerken bestaan rond een groep van ‘gelijkgezinden’. Slechts enkelen kunnen nieuwe leden inviteren, een soort van ballotage. Ook worden leden verwijderd. Deze exclusieve netwerken ontstaan rond allerlei thema’s en mensen.
  • De relatief kleine netwerken rond een speciale belangstelling, functie, vakgebied of beroep blijven groeien en bloeien.
  • De mogelijkheden van BIG DATA trekken veel aandacht. Dat we met een belangrijke ontwikkeling te maken hebben is zeker.
  • Meer focus op de 'customer life cycle'. De nieuwe media maken nieuwe business modellen mogelijk. Voor webshops geldt bijvoorbeeld dat er meer focus komt op de customer life cycle. Door het creëren van een blijvende positieve klant ervaring, wordt de waarde van een klant verhoogd. Dit wordt gerealiseerd  door gebruiksgemak, transparante logistiek, 'community-gevoel', applicaties en gepersonaliseerde klantenservice en advies toe te voegen of verder te ontwikkelen.

De belangrijkste trends

Al met al ligt hier een enorme uitdaging voor de bedrijfsleiding, de marketeers, de sales- & service organisatie en de professionals in de produktie en uitvoering. Online marketing raakt steeds meer vervlochten met Online Ondernemen. De Digitale Transformatie strekt zich uit over de organisatie als geheel.

Dit is de trend waarin alle genoemde ontwikkelingen samenkomen. Al doende ontstaat een ander businessmodel en een ander type oganisatie.

  1. Marketing evolueert naar geïntegreerde campagnes, waarbij online en offline meer op één lijn komen. Multichannel marketing, online ondernemen en omnichannel management worden tot één cluster van samenhangende activiteiten om de klant te bereiken.
  2. De opkomst van mobile marketing en local marketing (bijvoorbeeld via Google Maps).
  3. Big data en online marketing

Hoe de nieuwe ontwikkelingen oppakken?

Een proactieve opstelling is belangrijk. Hou het initiatief!

Suggestie: Beleg met uw mensen een paar sessies over de nieuwe ontwikkelingen. Verzoek ze zich voor te bereiden en met een paar voorbeelden en  ideeën te komen.

Selecteer in zo’n sessie de ideeën waarvoor u de handen op elkaar krijgt. Criteria zijn uitvoerbaarheid, kosten en enthousiasme. Zet vervolgens de ideeën om in concrete acties en een paar pilot-projecten. Wissel de ervaringen hiermee regelmatig uit. 'Al doende handiger en slimmer worden' moet het devies zijn. Huldig de vuistregel: 'Perfectionisme is de vijand van onze ontwikkeling'.  Van 'vallen en opstaan' leren u en uw mensen meer dan van een 'roll-out' van een fantastische en grootscheepse aanpak die al snel weer achterhaald blijkt. De ontwikkelingen gaan immers te snel om ze te voorzien.

Zie ook de kennisbankpagina Marketingplan.

Trending

first-move
Columns
Innovatie

First mover of smart follower: wie is succesvoller?

Het is niet de strategie. Het is de aanpak.
Sjors van Leeuwen
8683
0
Uitsterven
Columns
IT en Business

De winkel of online? Welk verdienmodel wint?

De 'buy local' romantiek versus de online kiloknallers. Wie blijf er overeind?
Jacco van Uden
14471
0
glassdoor
Columns
Interne communicatie en samenwerking

Glassdoor: u bent uw virtuele reputatie

Nu ook de managers van alle organisaties in NL aan de beurt. Wat zijn de gevolgen?
Willem Mastenbroek
32318
1
Questons And Strategy Solutions
Cover stories
Ondernemerschap

Omnichannel management: De vele wegen naar de klant, welke kiest u?

Trends, tips, succesfactoren, voorbeelden en een test
John Koster
24283
1
Communicatie
Cover stories · Boeken
Online Marketing

Haal meer rendement uit je marketing communicatie!

Beter over je merk communiceren met hetzelfde budget.
Suzanne van Gompel
19633
0
keizer-napoleon
Cover stories · Boeken
IT en Business

De klant: Koning, Keizer en Admiraal

Dichter bij de klant door Partnership Marketing! Hoe doe je dat?
Sjors van Leeuwen
22265
3
Sociale netwerken: steeds meer vrienden steeds minder persoonlijk contact?
Columns
Sales / Verkopen

Twee werelden in één winkelruimte

Omni-channel marketing in de winkel
Hans Wennekes
9075
0
HelpDesk
Columns
Klantgerichtheid

Beter zijn door minder te doen

Hoe functioneert de helpdesk van LinkedIn, FaceBook, Twitter of GMail?
Maarten Verhoeven
43453
2
Crowdboating
Cover stories · Boeken
Social Media in en om de organisatie

Waarom co-creatie en crowdsourcing vaak mislukken

Zoek de ‘innovation sweetspot’ en selecteer de juiste klanten
Sjors van Leeuwen
57334
6

Tips & Tricks

140811-boston-ice-bucket-challenge-1350_26906d39ac7ead702b45e5b7707b8dc6
Columns
Online Marketing

Van sympathie naar cash: The Ice Bucket Challenge

5 tips voor een succesvolle virale campagne
Jan Verdonk
17812
2
Multichannel marketing en aanpak: 8 kenmerken
Columns
Online Marketing

Acht belangrijke kenmerken van Multichannel Marketing

Smartphones, tablets en PC’s! Dus de multichannel aanpak
Bart Hoogenraad
18126
0
SEO tips en tools. De 9 grootste online marketing mythen ontrafeld
Cover stories
ICT & Internet

SEO update - Grootste Online Marketing mythen

SEO tips en tools. Vermijd de 9 dwaalwegen naar een hoge score bij Google
Paul Kersbergen
28614
7
empathy-good-manners
Actueel
ICT & Internet

Hoe ontwikkel je een goede online klantenservice

Vier tips en een steengoed filmpje voor betere online klantenservice
Actueel MNGMNTST
40116
0
communicatie
Columns
Social Media in en om de organisatie

5 Gemiste kansen in social media marketing

Hoe u gebruikt wordt door LinkedIn, Facebook en Twitter
Paul Kersbergen
26939
1

Auteurs die meeschrijven aan Online Marketing

Zie alle
Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) traint al heel wat jaren vakmensen en professionals die verkopen niet leuk vinden. Van deze mensen wordt verwacht dat ze verkopen, of ze het nu leuk vinden of niet. Jan-Willem krijgt er enorm veel energie van als tijdens de verkooptrainingen niet-verkopers verkopen minder gaan zien als iets ‘vies’, maar als leuk en zinvol. In de verkooptrainingen laat Jan-Willem deelnemers actief oefenen om klantcontact aan te gaan en te verbeteren. Hij gaat dus, onder andere, aan de slag met commerciële en communicatieve vaardigheden. Daarom staat op zijn visitekaartje: ‘Oefenmeester in Klantcontact’. Door de jaren heen heeft Jan-Willem een kleine 20.000 mensen getraind in gedrag, houding, communicatieve vaardigheden en verkoopskills. Van monteur tot stukadoor, van zorgprofessional tot vastgoedprofessional, en van adviseur tot consultant. Ook leuk om te weten is dat Jan-Willem examinator NIMA Sales A en B is. Hij schreef enkele honderden artikelen over verkopen en 11 boeken. Zoals ‘De kracht van zacht’, ‘Sales is sexy’ en ‘Acquisitie voor professionals’. Jan-Willem is daarnaast spreker of dagvoorzitter bij congressen, kick-off-bijeenkomsten, netwerkavonden, businessclubontmoetingen en klantendagen. Met een publiek van tien tot enkele honderden mensen. In z’n vrije tijd sport hij: hardlopen, lange afstandsfietstochten en soms maakt Jan-Willem trektochten met de kano.