Marketingplan: inzichten en tips voor uw marketing-planning en commercieel succes. Definitie marketingplan. Het maken van een marketingplan: opzet en voorbeelden.
Het  Marketingplan als Beta-versie: lees de trends, zie de voorbeelden en gebruik de tips.

Definitie marketingplan

Wat is een marketing plan? Drie definities:

  1. Een marketingplan is een beschrijving van de commerciële inspanningen van een organisatie om bepaalde doelstellingen te behalen.
  2. Een marketingplan beschrijft hoe je de doelgroepen gaat benaderen en waarom je het op die manier wil doen.
  3. Een marketingplan beschrijft hoe je inspeelt op de markt met als doel zoveel mogelijk verkopen.

Opzet Marketingplan

 De volgende stappen passen bij het maken van een marketingplan.

  • Marketingdoelgroep Wie zijn je klanten en wat zijn hun behoeften?
  • Marketingdoelstellingen Wat wil je wil bereiken.
  • Marketingstrategie beschrijft de manier waarop je de doelstellingen denkt te bereiken.
  • Marketinginstrumenten Welke instrumenten ga je inzetten om de marketingdoelstellingen te bereiken? Gebruik hierbij vier P’s uit de marketingmix : Product
, Prijs, Plaats
 Promotie.

Zie ook: Marketingplan in 5 stappen Over de opbouw en onderdelen van een marketingplan.

Trends

Opzet, format of template voor het maken van het marketingplan zijn snel aan het veranderen. Lijvige plannen met veel analyses en nauwkeurige ramingen werken contraproductief. Tegen de tijd dat het plan klaar is, is het al verouderd. Markten, consumentenvoorkeuren, nieuwe producten, de nieuwe media, nieuwe spelers, het tempo van innovatie en toenemende concurrentie vereisen een andere aanpak.

Hier volgen de ontwikkelingen waar we rekening mee moeten houden.

1. Doelgroep-denken werkt niet meer

Denk en doe anders: Merktrouw bestaat niet, doelgroepdenken heeft geen zin, loyaliteitsprogramma’s werken niet en differentiatie op merkniveau voegt niets toe, want consumenten zien het verschil tussen al die merken toch niet.

Hoe dan wel de marketing aanpakken. Vier aandachtsgebieden:

  • Focus op nieuwe klanten
  • Focus op klantbehoud en retentie
  • Focus op spraakmakend en easy-to-remember
  • Focus op easy-to-buy

Kort en goed 'Niets is zeker, alleen de klant telt'.

Meer informatie: Vier manieren om je MERK te laten groeien Oude marketingwetten vervallen! Hoe dan wel?

2. Partnership marketing

Leveranciers en producten zijn er in overvloed en de wereld verandert sneller dan ooit. Wendbaarheid wordt een must. Daarnaast is de belangrijkste uitdaging om dichter bij de klant te komen.

‘Wij zijn aanbeland in een nieuw marketingtijdperk, namelijk die van ‘partnership marketing’. De klant komt aan tafel in de directiekamer en wordt structureel betrokken bij het ontwikkelen en servicen van producten en diensten. Klanten zijn niet alleen afnemers, maar ook idee-generator (consumer insights), co-promotor (ambassadeur), co-researcher, co-designer, co-producent, co-verkoper en co-servicemedewerker.’

Meer informatie: Koning, Keizer en Admiraal Dichter bij de klant door Partnership Marketing! Hoe doe je dat?

3. Online marketing

Internet verandert de marketing. De commerciële uitingen veranderen mee. De vorige twee trends zijn nauw verbonden en verwikkeld met online ontwikkelingen en digitale activiteiten. Onderwerpen zijn:

  • Online reclame, SEO en E-Commerce.
  • Social Media Marketing.
  • Email marketing
  • Multi-channel Marketing.
  • Partnership marketing met de klant door co-creatie en crowd-sourcing.
  • Marketing en omnichannel management.
  • Vereisten website

 Voor een snelle oriëntatie over deze onderwerpen zie de kennisbankpagina Online marketing.

Marketingplan Nieuwe Stijl

Wendbaarheid, innovatie, inspelen op de ICT mogelijkheden, nieuwe samenwerkingsvormen met andere partijen, co-creatie met klanten, inspelen op onverwachte situaties en kansen. Hoe wil je dat allemaal uitwerken in een plan? Tegen de tijd dat het plan klaar is, is het al weer achterhaald.

Het Marketingplan Nieuwe Stijl is het marketingplan als Betaversie.

In de meest dynamische  sectoren van onze economie is een andere visie aan het ontstaan op businessplanning.  Businessplan, commercieel plan, businessmodel, verdienmodel, ondernemingsplan, bedrijfsplan, strategisch plan en businesscase veranderen van opzet. We zien dit terug in een  vermenging van de drie genoemde trends bij de volgende initiatieven. Ze maken duidelijk dat marketing  een proces van creatieve uitdaging en nieuwe mogelijkheden doormaakt.

Kortom: The sky is the limit! Vrij baan voor de creatieve impuls!

Zoek voor een marketingplan van deze tijd de mogelijkheden die bij uw situatie passen. De artikelen verschaffen informatie over beschikbare instrumenten en mogelijke acties. Een snelle scan brengt op ideeën. De motto's zijn: 'Al doende leren en verbeteren' en 'Profiteer van nieuwe kansen en mogelijkheden'.

Meer inspiratie is te vinden bij Online ondernemen en Digitale transformatie.