Bruikbare SWOT vereist het lef om te kiezen

Cover stories

In de afgelopen jaren is er veelvuldig kritiek te horen op de automatische en onzorgvuldige toepassing van de SWOT-analyse in marketingplannen. En terecht. In veel marketingplannen vinden we lange lijsten van SWOT-elementen, vaak in abstracte termen, die uiteindelijk geen link meer blijken te hebben met de uitgewerkte strategieën en plannen. Jammer ook, want hiermee dreigt een op zich krachtig tool zijn waarde in een rap tempo te verliezen.

Kader als uitgangspunt

Belangrijk is een duidelijke afbakening te maken voordat de situatie-analyse en SWOT (Strenghts, Weaknesses, Op...

Rob Becker
Geachte heer, mevrouw,

De reden dat ik u deze e-mail stuur is dat ik graag informatie zou willen ontvangen ter ondersteuning voor mijn stageonderzoek.

Ik ben derdejaars student en volg de praktijk gerichte opleiding Small Business & Retail Management aan de Hogeschool te Diemen. Momenteel loop ik stage bij een ICT bedrijf en ik heb wat specifieke informatie nodig voor mijn onderzoek.

Ik zou graag wat informatie willen ontvangen over de SWOT-analyse. Ik ben nu zelf bezig met het formuleren van de Sterke punten, Zwakke punten, bedreigingen en kansen van een organisatie. Ter aanvulling denk ik dat ik wel wat informatie kan gebruiken.

Mocht u toch nog informatie hebben waarvan u denkt dat ik daar wat aan kan hebben dan kunt u dit sturen naar onderstaand adres of gewoon mailen.

Met vriendelijke groet,

Rob Becker
06-16 16 20 84

ICT4you
Markerkant 10-42
1316 AJ Almere

Tel: + 31(0)36-5480876
Fax: + 31(0)36-5480877
E-mail: rbecker@ict4you.nl

** Bezoek onze internetsite: http://www.ict4you.nl **



Twan Strijbos
Eindelijk!!!

Als student aan de hogeschool brabant faculteit techniek & natuur afdeling bouwtechnische bedrijfskunde ben ik al honderde malen op zoek geweest naar een internetpagina met daarin de juiste informatie die ik zocht voor het college sociologie. Eindelijk heb ik nu echt goede informatie verkregen van uw site.
De informatie staat tenminste duidelijk omschreven en er staat voldoende op om een beter beeld te verkrijgen van organisaties en hun omgeving.
Jeroen De Leye
Geachte,
In het kader van een bedrijfsproject heb ik een SWOTanalyse nodig van een bedrijf. Hierbij heb ik ook de confrontatiematrix nodig voorzien van de nodige commentaar. De keuze van het bedrijf of de sector is vrij. Zou u mij hierbij kunnen helpen door me iets door te sturen. Liefst zo vlug mogelijk.
Dank bij voorbaat

Jeroen 24/04/2001
Freek Rooze
Het 'grijze' gebied van de twijfelgevallen zit 'm meestal in de meso-omgeving van het bedrijf: klanten, concurrenten, distributeurs, leveranciers e.d. De verwarring tussen wat onder kansen/bedreigingen (O/T) of sterkten/zwakten (S/W) valt is hierin duidelijk te maken door uit te gaan van het beïnvloedingsprincipe. Dan zijn sterkten en zwakten zaken die in enige mate door het bedrijf te beïnvloeden zijn en kansen/bedreigingen zaken die niet of nauwelijks te beïnvloeden zijn. Klanttevredenheid is te beïnvloeden (door betere producten/diensten e.d.) en valt dan duidelijk onder de S/W noemer. Een voorsprong op R&D gebied eveneens. Technische kennisvoorsprong bij de concurrentie valt onder O/T en ik pleit er ook voor om dit aspect slechts één keer te noemen. In dit geval onder de S/W-noemer juist omdat er dan ook eerder een verbeterpunt van gemaakt zal worden.

Wat ik ook tegenkom is dat er een SWOT analyse gemaakt wordt van een heel bedrijf, onafhankelijk van hun producten en markten. SWOT's moeten betrekking hebben op Product Markt Combinaties. Ze blijken in de praktijk dan toch heel zinvol te zijn.
chantal schonewille
Geachte redactie,
Ik zit met een probleem. Ik zit in het laatste jaar van de hotelschool en loop nu stage in Wenen. Mijn eind opdracht is een degelijke swot analyse in elkaar draaien van het bedrijf waar ik stage loop.
Ik kan dus alle hulp gebruiken. Kan er wat meer informatie naar mijn e-mail adres gestruurd worden.
Mijn dank is bij voorbaat groot.

Met vriendelijke groet chantal
Beste Chantal,

Op M@n@gement kun je nog het volgende artikel vinden over SWOT's:<br><a href=http://www.managementsite.net/content/articles/287/287.asp>SWOT'S ZIJN VOOR FLATLANDERS</a>

Op internet is verder enorm veel praktische informatie vinden over SWOT's. Een kleine greep:
- <a href=http://portal.brint.com/cgi-bin/search.cgi?PA=SWOT>portal.brint.com</a>
- <a href=http://www.managementhelp.org/plan_dec/str_plan/str_plan.htm#anchor970692>www.managementhelp.org</a>
- <a href=http://www.ipo.tue.nl/homepages/jruis/Bewustzijns-Besturings-Model/Pres-BBM-A/sld056.htm>Bewustzijns-Besturings-Model</a>

Ik zou dus zelf even verder zoeken op het internet met een goede zoekmachine (bijvoorbeeld <a href=www.google.com>www.google.com</a>).

Wil je meer vinden kijk dan eens naar de <a href=http://users.erols.com/toddstar/Personal/searchpersonal/searchpersonal.htm>volgende pagina</a> met tips over hoe je op het internet van alles kunt vinden.

Met vriendelijke groet en succes,
Coert Visser
Direk
faafsd
Dirk-Teur
Bedankt voor de swot analyse

Kan ik goed gebruiken voor mijn school

Dirk-Teur
davy vanherck
geachte heer,

kunt u me meer informatie doormailen over het maken van een swot , dank bij voorbaat

davy vanherck , student marketing

ps mooie site
Gerben
Ben het helemaal roerend eens met bovenvernoemd artikel, echter zouden bedrijven eerst eens een swot analyse moeten maken. Daar schort het namelijk nogal eens aan. Veel bedrijven zijn namelijk niet op de hoogte van de kracht van een marketingplan omwille van het feit dat ze niet de kennis dragen die voor deze informatie dient te zorgen.

Verder een heel mooi verhaal.
Nick B. Meijer
De figuur # 2 is slecht leesbaar.Extern - kansen en bedreigingen is nog leesbaar, de 6 punts onderverdeling niet.
Het zelfde geldt voor Intern - zwakten en sterkten is leesbaar, de 6 punts onderverdeling is onleesbaar.

Kunt U de onleesbare tekst even door mailen?

vriendelijk dank

N.B. Meijer
H.C.P. Venema
Ik vind uw uiteenzetting m.b.t. de link tussen SWOT en strategieen
helder. Het is echter jammer dat de tekst van de matrix niet is te lezen! Wellicht kunt u de betreffende teksten nogmaals publiceren.
E. Veening
In de praktijk blijkt het vaak moeilijk om te bepalen of een ontwikkeling een bedreiging of een kans is. Veel hangt dan af van de interne sterke of zwakke punten. Het zijn bijvoorbeeld de sterke punten van een organisatie die het mogelijk moeten maken om iets als een kans te zien.
Henk Gijzen
Reeds meedere reacties gaan over figuur 2.
Kan het artikel worden gemaild?.
Hoe is de toekenning van de cijfers in de confrontatiematrix tot stand gekomen?
Jennie De Vos
Beste,

Voor mijn studies moet ik een swot analyse maken van een bedrijf met een B To B product.

Is het eventueel mogelijk om meer informatie door te sturen van hoe je een swot analyse moet opstellen.

Alvast bedankt

MVG

Jennie
Sylvie van Bommel
Ik heb een vraag:

De confrontatiematrix in figuur 2 onder deze kop bevat een aantal getallen, waar ik geen structuur in kan vinden. Is dat een willekeurige opsomming van getallen of moet ik me daar iets anders bij voorstellen?

Bedankt alvast,
Sylvie van Bommel
petra
hoi,

Ik ben student en zocht een voorbeeld van ee nconfrontatiematrix e ndit voorbeeld heeft mij goed geholpen. Het is een goed voorbeeld. dank u.

groetjes
Petra
Filone
Is er een ook online of e-mail mogelijkheid om een SWOTanalyse te verkrijgen? Dat zou prachtig zijn.

Valentino
Jan-Hein
Voor mijn studies moet ik een swot analyse maken van een bedrijf met een B To B product.

Is het eventueel mogelijk om meer informatie door te sturen van hoe je een swot analyse moet opstellen.

Alvast bedankt
Angelien Rierink
Voor mijn studie Culturele Maatschappelijke Vorming (HBO) moet ik binnen 3 weken een SWOT analyse maken van een instelling in de Kunst en Cultuursector. Zelf ben ik (nog) niet werkzaam in deze richting zodat ik niet goed weet hoe en waar te beginnen. Kunt u mij een aantal korte en duidelijke punten aangeven hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Vast hartelijk dank.
leoni
Ik ben bezig met een nieuwsbrief voor een bedrijf. Maar nu moet ik een duidelijk plan van aanpak maken, maar er zijn te veel verschillende plannen. Weet iemand een goed inelkaar zittend plan??
teun van asten



Ik ben 4e jaars WTB (CTI) student aan de fontys Hogeschool te Eindhoven. Ik vindt het een goed artikel alleen ik mis een punt. En dat is een plaatje voor de puntentoekenning van de punten die in de analyse zijn onderverdeeld. Ik heb het nog niet aandachtig doorgelezen, dus het zou kunnen dat ik dit nog tegenkom. Verder is het een perfect artikel.

Bedankt

Gr. T
Sven Ahrens
Geachte,
In het kader van een bedrijfsproject moet ik een SWOT analyse maken van een fictief bedrijf in de baksteenbranche. helaas lukt dit niet helemaal. iemand een idee??
Francois Peeters
geachte,

Ik ben momenteel bezig met een afstudeeropdracht bij een transportbedrijf. Ik dien hier een SWOT-analyse op te zetten, is hier een vroobeeld van met betrekking tot transportbedrijven?

Met vriendelijke groet,

Francois Peeters
Stephanie van der Wedden
Ook ik ben een student in het laatste jaar van mijn opleiding en ben bezig met een SWOT analyse. Ik kan alle hulp en informatie gebruiken!!! Het bedrijf waarvoor de analyse bedoelt is, is een reisorganisatie.

Met vriendelijke groet, Stephanie.
tamara
Hallo,

ik had een vraag over het artikel. Er staat in de eerste zin dat er de afgelopen jaren veelvuldig kritiek te horen is op de swot-analyse.

Ik vroeg mij af wie dit heeft gezegd en of u hier ook artikelen over heeft en of ik die mag lezen?

Mvg,

Tamara Rolink
Neil De Westelinck
Ik ben een student aan de HogeSchool Antwerpen waarin ik de richting Grensverleggend Ondernemen volg. We moeten een Small Business Project uitstippelen en ik als Marketing-Director sta dan in voor de Swot & Confrontatie Analyses. Hierrond heb ik veel doch onduidelijk informatie gevonden. Swot op zich is geen probleem maar de confrontatie-analyse daarentegen. Misschien iemand meer info daarrond?

Meer over Strategie